اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

کلنگ زنی پست جدید برق نیروگاه ری/ افزایش کیفیت ولتاژ و برق تولیدی منطقه

پروژه احداث پست GIS ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه ری کلنگ زنی شد و در مدت ۱۸ ماه با هزینه‌ای بالغ بر ۶۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید که طی آن فرآیند بازنشسته کردن واحدهای قدیمی این مجموعه انجام می‌شود.

کلنگ زنی پست جدید برق نیروگاه ری/ افزایش کیفیت ولتاژ و برق تولیدی منطقه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرری، عملیات اجرایی احداث پست GIS ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه ری در راستای نوسازی نیروگاه و بازنشسته کردن واحدهای قدیمی این مجموعه با حضور مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی آغاز شد.

مجموع نیروگاه جدید ری طی ۳۶ ماه به طور کامل به بهره ‌برداری می‌رسد

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در ابتدای این مراسم با اشاره به قدمت ۵۰ ساله نیروگاه ری اظهار کرد: ظرفیت نیروگاه ری در زمان احداث حدود یک هزار و ۱۷۰ مگاوات بود که  برای ۴۰ واحد گازی کوچک بوده است. 

وی بیان کرد: ظرفیت فعلی نیروگاه ری به دلیل قدمت بالا و از کار افتادن برخی از واحدها به حدود ۵۰۰ مگاوات رسیده است و اکنون ۲۰ واحد گازی مجموعه با راندمان پایین حدود ۲۰ درصد در حال فعالیت هستند که به دلیل هزینه‌های بالای تعمیرات و بهره‌برداری، راندمان پایین واحدها و قدمت و فرسودگی مجموعه، پروژه نوسازی و احداث واحدهای جدید نیروگاه ری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در رابطه با ترکیب واحدهای نیروگاه ری گفت: این نیروگاه هم اکنون با برخورداری از ۶ واحد گازی ۲۵ مگاواتی آسک، ۱۱ واحد ۱۷ مگاواتی هیتاچی، سه واحد ۶۵ مگاواتی میتسوبیشی و یک واحد فیات ۲۵ مگاواتی در حال تأمین برق منطقه جنوب تهران و پایتخت است.

طرزطلب با اشاره به آغاز ساخت واحدهای جدید این مجموعه، تصریح کرد:‌ نیروگاه جدید ری دارای دو واحد گازی کلاس F و یک واحد بخار با مجموعه ظرفیت یک هزار و ۷۰ مگاوات خواهد بود که با افتتاح این طرح‌ها، واحدهای قدیمی نیروگاه ری برچیده خواهند شد.

وی ادامه داد: طی دو ماه آینده عملیات اجرایی ساخت نیروگاه جدید ری آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه ‌ریزی صورت گرفته واحد نخست گازی نیروگاه ۲۴ ماه بعد و واحد دوم گازی مجموعه نیز دو ماه پس از افتتاح واحد اول به بهره ‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: بخش بخار نیروگاه نیز ۱۲ ماه پس از افتتاح اولین واحد مجموعه وارد مدار خواهد شد تا بر این اساس مجموع نیروگاه جدید ری طی ۳۶ ماه به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

حجم سرمایه‌گذاری ارزی پروژه ۱۱ میلیون یورو و بخش ریالی ۶۷ میلیارد تومان است

روح الله اسپنانی مجری طرح بهسازی نیروگاه ری در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این پست دارای ۱۴ فیدر ۲۳۰ کیلوولت است، ادامه داد:‌ با اجرای این پروژه نخستین گام در راستای ایجاد بستر لازم جهت احداث نیروگاه سیکل ‌ترکیبی جدید ری با راندمان حدود ۶۰ درصد و بازنشسته کردن واحدهای قدیمی این مجموعه با راندمان پایین حدود ۲۰ درصد برداشته خواهد شد.

وی مدت زمان اجرای این طرح را ۱۸ ماه عنوان کرد و افزود:‌ پیمانکار این پروژه شرکت توسعه یک مپنا است که حجم سرمایه‌گذاری ارزی این پروژه حدود ۱۱ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری بخش ریالی این طرح بالغ بر ۶۷ میلیارد تومان برآورد شده است. 

مجری طرح بهسازی نیروگاه ری با تأکید بر ضرورت اجرای این پروژه برای ساخت واحدهای جدید نیروگاه ری، تصریح کرد: به دلیل حساسیت و موقعیت ویژه این نیروگاه در استان تهران و شبکه برق کشور همچنین به جهت در مسیر بحرانی بودن پست نیروگاه در طرح احداث واحدهای جدید مجموعه، اجرای این پروژه به‌ صورت عاجل در دستور کار شرکت برق حرارتی قرار گرفته است.

اسپنانی ادامه داد:‌ به دلایلی از جمله نبود فضای کافی در نیروگاه فعلی، وجود تجهیزات و ساختمان‌های گوناگون در قسمت‌های مختلف مجموعه، قدمت پنجاه ساله پست هوایی موجود، فرسودگی تجهیزات فشار قوی و سیستم حفاظتی و رله‌های آن و عدم پاسخگویی سطح اتصال کوتاه و جریان نامی تجهیزات پست موجود، اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به مشخصات این پروژه، خاطرنشان کرد: پست GIS با آرایش شینه‌بندی دوبل با سکسیونر بای پس طراحی شده است و متشکل از ۶ فیدر خط ۲۳۰ کیلوولت، سه فیدر مربوط به واحدهای جدید نیروگاه، یک فیدر مربوط به واحدهای میتسوبیشی و سه فیدر ترانس ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت است که بخشی از بار مورد نیاز پالایشگاه تهران و مصارف صنعتی، تجاری و خانگی منطقه را تأمین می‌کند. 

افزایش کیفیت ولتاژ و برق تولیدی منطقه پس از اجرای پروژه 

حمید بادرستانی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به تعداد واحدهای زیاد و ظرفیت پایین این نیروگاه، اظهار کرد: نیروگاه ری در کل ۱۰ درصد برق تهران را در شبانه روز تأمین می‌کند که عدد قابل توجهی است.  

وی افزود: به دلیل قدمت واحد‌های نیروگاه ری این برق با راندمان کم تولید می‌شود لذا تصمیم بر آن شد که طرح توسعه نیروگاه انجام شود و در این راستا امروز کلنگ احداث پست GIS نیروگاه به زمین زده شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری گفت: در طول ۱۸ ماه آینده این پست که نخستین مرحله برای احداث واحدهای جدید است احداث می‌شود و به دنبال آن یا همزمان با آن واحد‌های نیروگاه یک بلوک سیکل و ترکیبی یا بلوک جدید ظرفیت نیروگاه ری به سه برابر ظرفیت تولید خالص فعلی و ۱۱۰۰ مگا وات می‌رسد.

بادرستانی با بیان اینکه اجرای این پروژه تأثیر بسیار قابل توجهی در کیفیت ولتاژ و برق تولیدی منطقه خواهد داشت و راندمان نیروگاه به حدود ۶۹ دررصد خواهد رسید افزود: در حال حاضر در نیروگاه ری با توجه به قدمت و تعداد واحدها در حوزه ساخت داخل اقدامات بسیار قابل توجهی شده و صرفه جویی‌های متناسبی صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۴۲ هزار قطعه در داخل کشور ساخته می‌شود که اکثر آن‌ها در سالیان گذشته وارداتی بوده اما در حال حاضر با مجموعه و پتانسیل موجود در نیروگاه ری اقدامات قابل توجهی در زمینه خودکفایی در ساخت تجهیزات و بومی کردن قطعات صورت گرفته است. 

پست GIS برق سه نیروگاه را به شبکه متصل می‌کند

موسوی معاون توسعه کسب و کار شرکت توسعه یک مپنا نیز در پایان مراسم اظهار داشت: این پست به لحاظ استراتژیک بسیار بااهمیت است زیرا علاوه بر سایر قابلیت ها برق سه نیروگاه را به شبکه متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه این پست به دلیل اهمیت فراوان و قرارگیری در محدوده شهری از نوع GIS انتخاب شده است، گفت: این پست نسبت به آلودگی و سایر شرایط مقاومت بیشتری دارد و همچنین نگهداری آن ساده‌تر است.  

معاون توسعه کسب و کار شرکت توسعه یک مپنا با اشاره به اینکه تأمین مالی پروژه توسط شرکت برق حرارتی کشور انجام شده است، تأکید کرد: کشور ما از لحاظ توان تولید برق بسیار توانمند است و بخشی از این تجهیزات لازم را می‌توان تا ماه‌های آینده به مرحله ساخت رساند و در مدت ۱۸ ماه کل پروژه اجرایی می‌شود. 

انتهای پیام/ ۶۷۰۶۲/گ۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول