اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

صنعت و معدن سمنان در تنگنای کمبود آب/ الگوها کِی اصلاح می‌شود؟

صنعت و معدن استان سمنان در شهرستان‌های مختلف این روزها بیش از همیشه در تنگنای کمبود آب قرار دارد؛ اما الگوهای مصرف فعلی چه زمانی اصلاح می‌شود؟

صنعت و معدن سمنان در تنگنای کمبود آب/ الگوها کِی اصلاح می‌شود؟

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: این روزها گفته می‌شود که خلق منابع آبی جدید در استان سمنان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط به‌طور ویژه پیگیری می‌شود و رونق‌بخش معدن و صنعت استان با رفع چالش کم‌آبی دوچندان خواهد شد.

درست است که برای توسعه اقتصادی منطقه راهی جز تأمین منابع آب پایدار نداریم و از این‌رو، حفاظت از منابع آب در استان سمنان امری بسیار مهم است.

فرآوری واحدهای معدنی و توسعه بخش صنعت از رویکردهای مؤثر برای ایجاد اشتغال پایدار در استان است که این امر با خلق منابع آبی جدید حاصل می‌شود.

مسؤولان ارشد استان سمنان با کلیات سند سازگاری با کم‌آبی در استان موافق هستند؛ اما در جزئیات این سند نقص‌هایی وجود دارد که در جلسات کارشناسی این موضوع برطرف شود.

انتقال آب از سایر حوزه‌ها به استان سمنان

علی تشنه‌دل، رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان سمنان در این زمینه می‌گوید: طرح‌های عمرانی خوبی برای انتقال آب از سایر حوزه‌ها به استان سمنان برنامه‌ریزی شده است که باید با تلاش مستمر برای بهره‌برداری از این طرح‌ها گام برداشت.

او ادامه داد: سهم صنعت و معدن از تعداد طرح‌های عمرانی برای انتقال آب از سایر حوزه‌ها به استان سمنان ۱.۵ میلیون مترمکعب بوده که به نسبت دیگر بخش‌های کشاورزی، خدمات و آشامیدنی، این رقم ناچیز است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان سمنان افزود: توسعه اقتصادی استان سمنان با تأمین آب مطلبی به‌حق است و باید با عزم ملی برای رونق و آبادانی روزافزون این منطقه از کشور گام برداشت.

تشنه‌دل بیان کرد: به صرف اصلاح الگوی مصرف،‌ نمی‌توان برای تأمین آب در بخش صنعت و معدن استان اقدام کرد و باید به دنبال خلق منابع جدید بود.

او افزود: صنایع بزرگ استان سمنان نیازمند آب هستند و باید برای توسعه بخش صنعت در کنار استفاده بهینه از منابع آبی موجود اقدام کرد.

اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در سمنان

سیدحسن میرعماد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم می‌گوید: اجرای سند سازگاری با کم‌آبی دارای پیش‌نیازهایی است که در تدوین آن باید نسبت به این موضوعات تأکید شود.

او افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب، اصل انکارناپذیر برای استمرار توسعه اقتصادی در استان است که باید مسؤولان امر نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تلاش شد که در ۱۰ هزار مترمربع اراضی کشاورزی، سه تا چهار هزار مترمکعب آب با اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف صرفه‌جویی شود که این رویه در سال‌های گذشته در استان در گام اجرایی قرار گرفت.

میرعماد بیان کرد: طرح‌های قابل افتتاح عمرانی و اقتصادی در بخش کشاورزی استان سمنان مبتنی بهره‌وری آب در بخش کشاورزی است.

او افزود: در کنار اصلاح الگوی مصرف، کشت‌های گلخانه‌ای به‌عنوان رکن مهم در توسعه استان به‌صورت ویژه در دستور کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اکنون ۷۰ طرح قابل افتتاح در بخش کشاورزی استان سمنان وجود دارد که تمامی این طرح‌ها فرآیند بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف آب را به‌صورت ویژه رعایت کردند.

میرعماد اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی، سند بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را در دست تدوین دارد که با اجرای این طرح کشاورزان راحت‌تر خود را با چالش کم‌آبی احتمالی در آینده مطابقت خواهند داد.

کم‌آبی و وضعیت هشدار در استان سمنان

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان هم عقیده دارد: نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و قنات استان سمنان بدون همراهی کشاورزان امکان‌پذیر نبود و امروز هم اصلاح الگوی کشت در استان سمنان نیازمند عزم ملی است و باید با برنامه‌ریزی اصولی به این سمت حرکت کرد.

او افزود: باید اطلاع‌رسانی‌ها در ارتباط با استفاده بهینه از آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی در استان فراگیر شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی برای اصلاح الگوی مصرف آب به‌صورت ویژه در دستور کار است.

حیدریان بیان کرد: اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در استان نیازمند همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی است و با عزم همگانی می‌توان برای عبور از چالش کم‌آبی در استان گام برداشت.

او افزود: انتقال آب از سایر حوزه‌ها به استان سمنان با جدیت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای سمنان و وزارت نیرو قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: اصلاح شبکه آب‌رسانی در مناطق شهری و روستایی به‌صورت ویژه در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گیرد.

حیدریان اضافه کرد: کم‌آبی و وضعیت هشدار در استان سمنان در این بخش باید با اطلاع‌رسانی جامع و کارشناسی برای اقشار مردم از جمله کشاورزان بازگو شود.

او اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت نقش غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی استان و صرفه‌جویی در مصرف آب دارد که باید این موضوع مهم برای اقشار مردم فرهنگ‌سازی شود.

رفع چالش کم‌آبی در مسیر توسعه اقتصادی

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان هم گفت: تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی اقدامی مثبت برای اصلاح الگوی مصرف آب در استان سمنان است و با رفع نواقص جزئی، این طرح می‌تواند برای صرفه‌جویی در مصرف آب در دستور کار قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: مسیر توسعه اقتصادی استان سمنان با رفع چالش کم‌آبی هموارتر می‌شود و باید مسؤولان مربوط برای به سرانجام رسیدن طرح‌های تأمین آب پایدار استان اقدام‌های لازم را انجام دهند.

استاندار سمنان با بیان اینکه چالش کم‌آبی در استان محسوس است، گفت: باید شرایط موجود آب در منطقه برای اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ صرفه‌جویی برای مردم تشریح شود.

او با بیان اینکه ظرفیت استان سمنان در بخش‌های اقتصادی قابل توجه است، افزود: در کنار اصلاح الگوی مصرف باید به مسأله مهم رونق‌بخش صنعت و معدن هم توجه داشت.

آشناگر اضافه کرد: راهی جز مدیریت منابع آب در استان سمنان وجود ندارد و باید اولویت‌ها و چالش‌های موجود در بحث کم‌آبی بار دیگر برای مسؤولان و اقشار مردم مرور شود.

وی گفت: استفاده از منابع آبی در استان سمنان بر اساس اولویت‌بندی باشد و برای تأمین آب در بخش صنعت و معدن اقدام‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوط انجام شود.

آشناگر اضافه کرد: زیرساخت‌های خوبی برای توسعه بخش صنعت و معدن در استان وجود دارد و باید از ظرفیت خطوط ریلی، نواحی و شهرک‌های صنعتی، جاده‌های دسترسی، فرودگاه‌ها، قرار گرفتن استان سمنان در دالان شرق به غرب و شمال به جنوب کشور با تأمین آب پایدار نهایت بهره را برد.

چرایی گسترش بی‌مورد باغ‌های آب‌بر!

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های مقابله با کم‌آبی، انحراف از هدف نداشته باشیم و باید طرح‌های کارشناسی به‌صورت منسجم و عملیاتی در گام اجرایی قرار گیرد.

آشناگر افزود: گسترش بی‌مورد باغ‌های آب‌بر در مناطق خشک و کم آب استان باعث هدر رفت آب می‌شود که باید جهاد کشاورزی از تبدیل زمین‌های زراعی به باغ در این مناطق جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در مناطقی از استان سمنان که مشکل کم‌آبی وجود ندارد تبدیل اراضی کشاورزی به باغی با پیگیری جهاد کشاورزی ممنوعیتی ندارد اما اجرای طرح‌هایی از این دست بر اساس رویکردهای کارشناسی باشد.

آشناگر تصریح کرد: تبدیل غیرکارشناسی زمین‌های زراعی به بخش کشاورزی در سال‌های گذشته خسارت‌های زیادی به کشاورزی استان وارد کرده است و این رویه نادرست هرچه سریع‌تر برچیده شود.

استاندار سمنان افزود: در سند بهره‌وری منابع آب استان، منابع در نظر گرفته شده در بخش معدن و صنعت به‌صورت تفکیکی بیان شود و معادن ظرفیت اشتغال‌زایی برای هزاران نفر را در استان دارند.

آشناگر گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای به‌طور ویژه در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان باشد و هشت طرح اولویت‌دار اقتصادی استان تزئینی نیست و مسئولان باید با نگاه اصولی این راهبردها را در گام اجرایی قرار دهند.

اصلاح شبکه آب‌رسانی؛ اولویت نخست

به هر تقدیر، اصلاح شبکه آب‌رسانی در مناطق شهری و روستایی به‌صورت ویژه در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گیرد.

کم‌آبی و وضعیت هشدار استان سمنان در این بخش باید با اطلاع‌رسانی جامع و کارشناسی برای اقشار مردم از جمله کشاورزان بازگو شود.

اصلاح الگوی کشت نقش غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی استان و صرفه‌جویی در مصرف آب دارد که باید این موضوع مهم برای اقشار مردم فرهنگ‌سازی شود.

انتهای پیام/74003/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول