اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تداوم کرونا و چالش‌ها و بحران‌های پیش روی کسب و کارها

مدیر واحد توسعه کسب و کارهای اتاق بازرگانی اصفهان توضیحاتی در خصوص بحران‌ها و چالش‌های پیش روی کسب و کارها با توجه به شرایط کرونایی ارائه دادند.

تداوم کرونا و چالش‌ها و بحران‌های پیش روی کسب و کارها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احسان شهیر صبح امروز در نشست علمی پیامدهای ناشی از کرونا در حوزه کسب و کار اظهار داشت: مدیریت اجرایی بر مبنای حال است اما مدیریت راهبردی خصوصیات مهمی دارد که برنامه‌ها را بلندمدت در نظر می‌گیرد، از چند بعد به موضوعات نگاه می‌کند و از جنس علم و هنر است.

مدیر واحد توسعه کسب و کارهای اتاق بازرگانی اصفهان افزود: نگاه در حوزه کسب و کارها باید راهبردی باشد اما متاسفانه خیلی از کسب و کارها برای حال برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با بیان این‌که طرح‌ها و خدمات متنوعی توسط اتاق بازرگانی ایجاد شده است، گفت: یکی از راهکارهای اصلی توانمندسازی کسب و کارها برای مقابله با بحران‌ها است؛ می‌توانیم الگوهایی را برای فعالان اقتصادی پیشنهاد بدهیم تا در زمان‌های بحران بهترین کار را انجام دهند.

شهیر تصریح کرد: در فصل بهار بحران منابع انسانی را داشتیم که برخی شرکت‌ها توانستند این شرایط را کنترل کنند، بحران بازاریابی و فروش در تابستان پیش روی شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفته است.

مدیر واحد توسعه کسب و کارهای اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اگر بحران بازاریابی و فروش را کنترل نکنیم خیلی از افراد شاغل مشکل پیدا می‌کنند و شرکت‌ها دچار آسیب می‌شوند، دوره‌های آموزشی و توانمندسازی را در حوزه بازاریابی و فروش برگزار کردیم و کسب و کارها باید بازاریابی و فروش خود را تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بحران در زمینه زنجیره تأمین از نهاده‌های اولیه تا انتها را پیش رو داشته باشیم و برای حفظ سرمایه‌های انسانی در شرکت‌ها باید زنجیره تأمین مورد توجه قرار گیرد.

شهیر در پایان گفت: احتمالا در فصل‌های پاییز و زمستان مشکل اصلی در حوزه مالی باشد و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود، پیش‌بینی می‌کنم که تجربه کارفرمایان و کارگران در فصل بهار می‌تواند کمک کند که در فصل پاییز و زمستان بحران نیروی انسانی را نداشته باشیم.

نوید ادریس نیز در این نشست اظهار داشت: در دنیا تقریبا ۷۱ درصد کسب و کارها هیچ واکنش و اقدامی برای کرونا نداشتند، همچنین حدود ۴.۹ درصد اقتصاد منفی را در دنیا داشته‌ایم؛ در ایران کشاورزی، صنعت و معدن و بخش خدمات را داریم که بخش خدمات بیشتری ضربه را از کرونا دیده است و بخش کشاورزی کم‌ترین زیان را داشته است.

دبیر مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپای اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اتاق بازرگانی در دوره اخیر کسب‌ و کارهای نوپا را دنبال می‌کند، کسب و کارهای نوپا انعطاف‌پذیر هستند و به همین برای مقابله با کرونا اقدامات بسیار خوبی صورت دادند.

وی در ادامه بیان داشت: استارتاپ‌های زیادی در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند که چابک هستند و به همین دلیل به خوبی این اوضاع را مدیریت و از افزایش ضرر جلوگیری کردند.

ادریس خاطرنشان کرد: کسب و کارهای نوپا در حوزه دانش بنیان‌ها نیز فعالیت‌های خوبی انجام دادند و تولید ماسک و مواد ضدعفونی در چند شرکت دانش بنیان استارت خورد.

دبیر مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپای اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: کمیته‌های مختلفی در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد تا آسیب‌های ناشی از کرونا به کسب و کارها را بررسی و برای جبران آن برنامه‌ریزی کند، صندوقی برای کمک‌های مالی به تولید‌کننده‌ها ایجاد شد.

وی با اشاره به این‌که چالش‌های گردشگری در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، گفت: مجموعه خدماتی گردشگری حدود ۸۰ درصد آسیب دیدند، اتاق بازرگانی بیشتر راه‌بردهای کشوری را این زمینه پیش برد، دولت در این حوزه اقداماتی انجام داد و حمایت‌هایی صورت گرفت.

ادریس در پایان عنوان کرد: مجموعه‌های نوآفرین به خوبی همزیستی لازم با کرونا را پیدا کرده‌اند و در شرایط فعلی نیز شرکت‌های نوپایی ایجاد می‌شوند که شرایط را مدیریت می‌کنند.

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول