به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احسان شهیر صبح امروز در نشست علمی پیامدهای ناشی از کرونا در حوزه کسب و کار اظهار داشت: مدیریت اجرایی بر مبنای حال است اما مدیریت راهبردی خصوصیات مهمی دارد که برنامهها را بلندمدت در نظر میگیرد، از چند بعد به موضوعات نگاه میکند و از جنس علم و هنر است.
مدیر واحد توسعه کسب و کارهای اتاق بازرگانی اصفهان افزود: نگاه در حوزه کسب و کارها باید راهبردی باشد اما متاسفانه خیلی از کسب و کارها برای حال برنامهریزی میکنند.
وی با بیان اینکه طرحها و خدمات متنوعی توسط اتاق بازرگانی ایجاد شده است، گفت: یکی از راهکارهای اصلی توانمندسازی کسب و کارها برای مقابله با بحرانها است؛ میتوانیم الگوهایی را برای فعالان اقتصادی پیشنهاد بدهیم تا در زمانهای بحران بهترین کار را انجام دهند.
شهیر تصریح کرد: در فصل بهار بحران منابع انسانی را داشتیم که برخی شرکتها توانستند این شرایط را کنترل کنند، بحران بازاریابی و فروش در تابستان پیش روی شرکتهای تولیدکننده قرار گرفته است.
مدیر واحد توسعه کسب و کارهای اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اگر بحران بازاریابی و فروش را کنترل نکنیم خیلی از افراد شاغل مشکل پیدا میکنند و شرکتها دچار آسیب میشوند، دورههای آموزشی و توانمندسازی را در حوزه بازاریابی و فروش برگزار کردیم و کسب و کارها باید بازاریابی و فروش خود را تقویت کنند.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی میکنیم بحران در زمینه زنجیره تأمین از نهادههای اولیه تا انتها را پیش رو داشته باشیم و برای حفظ سرمایههای انسانی در شرکتها باید زنجیره تأمین مورد توجه قرار گیرد.
شهیر در پایان گفت: احتمالا در فصلهای پاییز و زمستان مشکل اصلی در حوزه مالی باشد و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود، پیشبینی میکنم که تجربه کارفرمایان و کارگران در فصل بهار میتواند کمک کند که در فصل پاییز و زمستان بحران نیروی انسانی را نداشته باشیم.
نوید ادریس نیز در این نشست اظهار داشت: در دنیا تقریبا ۷۱ درصد کسب و کارها هیچ واکنش و اقدامی برای کرونا نداشتند، همچنین حدود ۴.۹ درصد اقتصاد منفی را در دنیا داشتهایم؛ در ایران کشاورزی، صنعت و معدن و بخش خدمات را داریم که بخش خدمات بیشتری ضربه را از کرونا دیده است و بخش کشاورزی کمترین زیان را داشته است.
دبیر مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپای اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اتاق بازرگانی در دوره اخیر کسب و کارهای نوپا را دنبال میکند، کسب و کارهای نوپا انعطافپذیر هستند و به همین برای مقابله با کرونا اقدامات بسیار خوبی صورت دادند.
وی در ادامه بیان داشت: استارتاپهای زیادی در سالهای اخیر ایجاد شدهاند که چابک هستند و به همین دلیل به خوبی این اوضاع را مدیریت و از افزایش ضرر جلوگیری کردند.
ادریس خاطرنشان کرد: کسب و کارهای نوپا در حوزه دانش بنیانها نیز فعالیتهای خوبی انجام دادند و تولید ماسک و مواد ضدعفونی در چند شرکت دانش بنیان استارت خورد.
دبیر مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپای اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: کمیتههای مختلفی در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد تا آسیبهای ناشی از کرونا به کسب و کارها را بررسی و برای جبران آن برنامهریزی کند، صندوقی برای کمکهای مالی به تولیدکنندهها ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه چالشهای گردشگری در کارگروههای مختلف مورد بررسی قرار گرفت، گفت: مجموعه خدماتی گردشگری حدود ۸۰ درصد آسیب دیدند، اتاق بازرگانی بیشتر راهبردهای کشوری را این زمینه پیش برد، دولت در این حوزه اقداماتی انجام داد و حمایتهایی صورت گرفت.
ادریس در پایان عنوان کرد: مجموعههای نوآفرین به خوبی همزیستی لازم با کرونا را پیدا کردهاند و در شرایط فعلی نیز شرکتهای نوپایی ایجاد میشوند که شرایط را مدیریت میکنند.
انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ص۲۰/