اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تداوم انتقاد از عملکرد نخست‌وزیر عراق

رئیس فراکسیون پارلمانی «بیارق الخیر» عراق با انتقاد از عملکرد نخست‌وزیر این کشور در قبال تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز، وی را مسئول مستقیم کشته شدن معترضان دانست.

تداوم انتقاد از عملکرد نخست‌وزیر عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد الخالدی» رئیس فراکسیون سنی «بیارق الخیر» عراق با انتقاد از عملکرد دولت «مصطفی الکاظمی» در قبال تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو، پیش‌بینی کرد که این دولت به دلیل سکوت در قبال کشته شدن تظاهرات‌کنندگان در میدان‌های اعتراض، سقوط کند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: نخست‌وزیر کنونی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، مسئول مستقیم کشته شدن تظاهرات‌کنندگان در میدان‌های تظاهرات است. ادامه این وضعیت و تداوم سکوت دولت در قبال خون‌های ریخته شده، وظیفه دولت را پیچیده خواهد کرد. 

الخالدی افزود: الکاظمی به دلیل سکوتش در قبال خون‌های معترضان به زودی سقوط خواهد کرد.

«عباس علیوی» نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق نیز دیروز از تحرکات سیاسی و جمع‌آوری امضا در پارلمان برای استیضاح نخست‌وزیر خبر داد.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

چند روزی است که ساکنان برخی استانهای عراق از جمله بغداد، نجف اشرف، کربلا، ذی‌قار و واسط در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی به ویژه توزیع ناعادلانه برق و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

یک شنبه ‌شب گذشته در جریان درگیری تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر در بغداد و نیروهای پلیس ضدشورش تیراندازی صورت گرفت و طی آن به اعلام کمیساریای حقوق بشر، سه نفر کشته و ۲۱ تن زخمی شدند و این امر با واکنش و اعتراض شدید گروه‌های سیاسی و مردم عراق همراه شد و نخست‌وزیر را که وعده حمایت از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز را داده بود، به باد انتقاد گرفتند. امری که موجب شد تا الکاظمی دستور تحقیق فوری درباره ماجرای میدان التحریر و ممنوعیت استفاده از خشونت علیه معترضان را صادر کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول