اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

امنیت و اصلاح دو روی یک سکه و دو بال حرکت جدی در امر زندانبانی است

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: امنیت و اصلاح دو روی یک سکه و دو بال حرکت جدی در امر زندانبانی است.

امنیت و اصلاح دو روی یک سکه و دو بال حرکت جدی در امر زندانبانی است

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، محمدمهدی حاج محمدی در مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت زندان‌های کشور، که در آن سرهنگ ذولفقار برفر به عنوان فرمانده یگان حفاظت زندان‌های کشور معرفی شد، گفت: امنیت و اصلاح دو روی یک سکه و دو بال حرکت جدی در امر زندانبانی است.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تاکید کرد: بنا به فرمایش بزرگان، ماموریت اصلی ما در زندانبانی، اصلاح و تربیت زندانیان است که بی شک این فرآیند باید در یک محیط امن و آرام انجام شود.

حاج محمدی تاکید کرد: یگان حفاظت در زندان‌ها تامین کننده این پیش شرط برای اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی است.

رییس سازمان زندان‌ها با اشاره به ضرورت فعالیت‌های پیش گیرانه یگان حفاظت در زندان‌ها گفت: آینده پژوهی و پیش بینی رخداد‌های احتمالی برای تامین امنیت در زندان‌ها گفت: زندان محل آزمون و خطا نیست و یگان حفاظت با اقتدار کامل و هوشیاری لازم باید برای تامین امنیت در زندان‌ها آماده باشند و از اتفاقات گذشته عبرت بگیرند.

عضو شورای عالی قوه قضاییه گفت: تامین امنیت صرفاً جلوگیری از فرار زندانی نیست بلکه باید متوجه تبعات رفتارمان در زندان‌ها نیز باشیم و مراقبت کنیم که به بهانه تامین امنیت به زندانی و یا خانواده او آسیب روحی وارد نشود.

رییس سازمان زندان‌ها گفت: در بخش تامین امنیت؛ ماموریت اصلی یگان حفاظت، کنترل ورود و خروج ها، کنترل و مبارزه با ورود هرگونه اقلام ممنوعه به زندان‌ها و پیشگیری از وقوع هرگونه ناهنجاری در زندان هاست.

وی ادامه داد: در بخش فعالیت‌های اصلاحی نیز در راستای کنترل ورود و خروج زندانیان، باید تلاش کنیم نگرش و فکر زندانی موقع خروج از زندان بهتر از زمان ورودش باشد.

رییس سازمان زندان‌ها نگاه امنیتی را توام با فعالیت‌های فرهنگی دانست و گفت: سخت افزار‌ها و نرم افزار‌ها باید در کنار هم باشند و اگر فقط به سخت افزار فکر کنیم، فقط باید آجر روی آجر بگذاریم و سیم خاردار روی سیم خاردار اضافه کنیم، اما نگاه نرم افزاری، نگهبانی از دل زندانیان است.

وی گفت: ما به نگاه کسانی مثل شهید بزرگوار حاج ابراهیم همت نیاز داریم که می‌گفت: ما در قبال تمام کسانی که راه کج می‌روند مسئولیم. حق نداریم با آن‌ها برخورد تندی کنیم از کجا معلوم که ما در انحراف این‌ها نقش نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: در امر زندانبانی باید توجه کنیم که چگونه به قلب‌های زندانیان نفوذ کنیم و از پابند‌ها به پایبندی به تعهدات اخلاقی و کنترل‌های درونی برسیم.

حاج محمدی در ادامه سخنان خود گفت: شاید زدن پابند آسان‌ترین راه برای کنترل زندانی باشد، اما بالاتر از آن این است که بدون استفاده از پابند او را پای بند تعهدات اخلاقی کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی توانستیم بر قلب زندانیان نفوذ کنیم و با رفتار خودمان کاری کنیم که آنان به کنترل درونی برسند در این صورت می‌توانیم ادعا کنیم که توانسته ایم امنیت واقعی را در زندان‌ها ایجاد نماییم. چرا که محبت امنیت می‌آورد

رییس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه زندان یک محیط فرهنگی است گفت: سلب امکان ارتکاب به جرم مهم و ضروری است، اما رسیدن به نقطه‌ای که بتوانیم فکر ارتکاب جرم را از ذهن زندانی دور کنیم مهمتر و ماندگارتر است.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در ادامه با ذکر خاطره‌ای از شهید بزرگوار سید اسداله لاجوردی گفت: انشاالله خدمت در زندان فرصتی باشد برای دستگیری از زندانیان و اگر خداوند بواسطه ما به آن‌ها توفیق توبه بدهد در روزی که همه گرفتاریم همین زندانیان توبه کار از ما دستگیری خواهند کرد.

وی با تاکید بر اهمیت تامین امنیت در زندان‌ها خاطر نشان کرد: زندان نماد اقتدار حاکمیت و تامین کننده امنیت برای شهروندان است لذا اگر قصوری در انجام ماموریت‌ها و کوتاهی در انجام وظایف مان داشته باشیم فقط ناکارآمدی ما نیست بلکه خدشه به اعتبار و اقتدار نظام است که این مساله گناهی نابخشودنی است.

حاج محمدی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به رویکرد جدید سازمان زندان‌ها و طرح تحول در قوه قضاییه گفت: انتظار از یگان حفاظت این است که در کنار ماموریت‌های نظامی گری می‌توانند مربیان فرهنگی موثری باشند و البته بستر‌های امن و آرام فعالیت‌های اصلاحی را بیش از گذشته فراهم کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول