اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

طالبان: روند آزادی یک‌هزار زندانی دولت افغانستان امروز پایان می‌یابد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که تا پایان امروز مرحله آزادی یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان‌‎های این گروه تکمیل خواهد شد.

طالبان: روند آزادی یک‌هزار زندانی دولت افغانستان امروز پایان می‌یابد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، طالبان اعلام کرد تا پایان امروز (پنج‌شنبه، 9 مرداد) روند آزادی زندانیان دولت افغانستان را تکمیل خواهد کرد.

«سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب توئیتری خود نوشت که تا پایان امروز مرحله آزادی یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان‌‎های این گروه تکمیل خواهد شد.

گفته می‌‎شود تاکنون نزدیک به ۹۰۰ زندانی از سوی طالبان آزاد شده‌اند.

همچنین طالبان از دولت افغانستان خواست تا روند آزادی پنج‌هزار زندانی طالبان را تکمیل کند تا زمینه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم گردد.

تاکنون کابل حدود ۴هزار و ۵۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده‌است. این در حالی است که پیش از این دولت افغانستان اعلام کرده بود نزدیک به ۶۰۰ زندانی طالبان آزاد نخواهند شد، اما به تاز‌گی اشرف غنی گفت که روند آزادی پنج هزار زندانی طالبان به زودی به پایان خواهد رسید.

هم‌زمان با این، طالبان سه روز عید قربان را - که از فردا جمعه آغاز می‌شود- آتش‌‌بس اعلام کرد.

پیش از این طالبان گفته بود که اگر روند آزادی زندانیان تکمیل شود، این گر‌وه آماده‌‌است گفت‌وگوهای صلح را پس از عید آغاز کنند.

در اوج خشونت‌ها در افغانستان و اعلام آتش‌‌بس از سوی طالبان در سه روز عید؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور  افغانستان روز گذشته به کابل آمد و با رهبران حکومت افغانستان نیز دیدارهایی داشت.

در دیدار نماینده آمریکا با اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس‌جمهور و رییس شورای مصالحه ملی افغانستان، تمدید آتش‌بس و یا کاهش خشونت، آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تبادل زندانیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اعلام آتش‎بس از سوی طالبان درسه روز عید، با استقبال نهادهای جهانی و حکومت افغانستان رو به‎رو شد. این سومین عیدی است که طالبان به‌صورت رسمی برای سه شبانه روز عید، آتش‌بس اعلام می‌‎کنند.

خلیل‌زاد در حساب توئیتری خود در یان باره نوشت که امیدوار است این عید، به افغان‌ها برای رسیدن به صلح یک گام به جلو کمک کند.

ناتو واتحادیه اروپا نیز اعلام کردند که با استفاده از این فرصت گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید هرچه زودتر آغاز شود.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول