اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم توجه بیشتر به بزرگ‌ترین غار دست‌ساز غرب آسیا

غار سنگ اشکن جهرم به عنوان بزرگترین غار دست ساز غرب آسیا مطرح است، از حداقل امکانات برای گردشگران محروم است و ضروری است مسئولان نگاه و توجه‌ بیشتری به این مکان داشته باشند تا با جذب گردشگر، رونق و اشتغالزایی را به همراه داشته باشد.

لزوم توجه بیشتر به بزرگ‌ترین غار دست‌ساز غرب آسیا

سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس؛ جهرم| استان پهناور فارس میراث‌هایی با قدمت از چند صدساله گرفته تا چندین هزار ساله دارد و در واقع استان فارس مجموعه‌ای از غنی‌ترین و جذاب‌ترین اماکن گردشگری را در خود جای‌ داده است.

 در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان فارس، غاری دست‌ساز وجود دارد که آن را بزرگترین غار دست‌ساز خاورمیانه و حتی جهان عنوان می‌کنند و نام آن غار سنگ اشکن جهرم است.

غار سنگ شکنان جهرم که در میان اهالی بومی به نام «سنگ اِشکن» معروف است، یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای مصنوعی جهان است. غار سنگ شکن که در جنوب غربی شهر جهرم و در زیر تپه‌های البرز کوه واقع است، یکی از نادرترین شاهکارها در تاریخ کهن ایران زمین است. در غار سنگ‌شکن بیش از ۱۰۰ ستون سنگی وجود دارد که غار را شبیه به تالاری مجلل کرده اند.

طول این غار حدود ۳۵۰ متر و عرض آن ۱۵۰ متر با وسعتی حدود چهار هکتار است و ارتفاع آن سه تا چهار متر و در انتها به کمتر از یک متر می‌رسد.

 نمونۀ سنگ‌های استحصال شده از این غار را در بناهای مختلف شیراز، به خصوص مسجد جامع عتیق و بیمارستان نمازی و برخی خانه‌های اعیانی جهرم و شیراز و سایر شهرهای اطراف به‌کار رفته است.

شیوۀ سنگ‌شکنان برای برداشت سنگ از این غار، به این صورت بود که بعد از چند متر پیشروی، ستون‌های سنگی را به جا می‌گذاشتند که خود جلوه‌ای زیبا به این غار بخشیده است.

ظرف چند قرن گذشته، سنگ‌شکنان برای استخراج سنگ‌های ساختمانی، اقدام به کندن این مکان شگفت‌انگیز می‌کردند و امروز تبدیل به یک غار بسیار زیبا و بزرگ شده است.

این غار زیر تپه‌ البرز کوه جنوبی واقع شده است و هنوز هم تاریخ دقیقی برای ساخت و حفر تونل‌های آن معین نیست اما اغلب کارشناسان و ساکنان قدیمی محل، قدمت این غار را مربوط به دوره صفویه عنوان می‌کنند.

  غار سنگ‌اشکن با بیش از ۱۰۰ ستون سنگی و ۱۲ دهانه، با شماره ۱۰۱۱۷، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 غار، سنگ‌اشکن پتانسیل زیادی برای جذب گردشگران بیشتر و شناسایی جهرم به تمام ایرانیان و حتی مردم جهان دارد اما به دلیل بعضی مشکلات و کم‌کاری‌ها این امر محقق نشده است. اگر چه برای برطرف کردن این مسائل و مشکلات و ایجاد امکانات برای گردشگران و معرفی غار به عموم مردم اقداماتی انجام گرفته‌است، اما بیشتر آن‌ها مقطعی بوده و هنوز اقدامات کامل و اساسی انجام نگرفته‌است.

متاسفانه در اطراف این غار بزرگ و جذاب، سرویس بهداشتی و امکانات حداقلی برای حضور مسافران و گردشگران وجود ندارد که به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات این مکان است.

در این بحران کرونا که مسافر و گردشگر برای بازدید این غار به این مکان سفر نمی‌‌کند، فرصت بسیار مناسبی برای انجام کارهای لازم آماده شدن زیرساخت‌های این غار است که پس از بحران ویروس منحوس کرونا این غار بتواند به اقتصاد مردم جهرم کمک کند و گردشگران و مسافران زیادی را جذب کند.

لزوم تلاش برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر غار سنگ‌اشکن

 یک شهروند جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس در جهرم، اظهار داشت: این غار بسیار بی نظیر و جذاب است و حتی سالیانه مسافرهای خارجی زیادی برای بازدید به این غار به جهرم و این مکان سفر می‌کنند.

 فرید حبیبی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که توریست و مسافران خارجی در بازید از این غار بسیار شگفت زنده می‌شوند و بسیار تعجب می‌کنند.

وی گفت: این مکان واقعا پتانسیل‌های بسیار ی برای جذب گردشگر دارد و لازم است همه مسولان و شهروندان نسبت به معرفی این غار به هم‌وطنان در کشور و حتی در خارج اقدام کنند.

تلاش یک سازمان مردم نهاد برای جذب گردشگر داخلی و خارجی

مازیار الطافی، مدیرعامل انجمن میراث فرهنگی بچه‌های شهر باربد به خبرنگار فارس گفت: بارندگی و ایجاد سروصدا و لرزش ها یکی از مهمترین آسیب‌هایی است که این غار را تهدید می‌کند.

عضو هئیت رئیسه شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، افزود: اقدام مثبتی که اکنون ایجاد شده، آن‌ است که از ورود خودرو و موتور به نزدیکی و درون غار جلوگیری شده و انتظار ما فعالان در حوزه میراث فرهنگی آن است که باید این کار همیشه ادامه داشته باشد تا از ایجاد سر و صدا جلوگیری شود.

 این فعال حوزه میراث فرهنگی بیان داشت: انجمن بچه‌های شهر باربد تا الان نسبت به معرفی غار برای گردشگران داخلی و خارجی اقداماتی مانند ساخت کلیپ، بروشور های دو زبانه، پاکسازی غار سنگ اشکن از زباله و دخانیات انجام داده است.

حصارکشی این غار تاریخی برای حفاظت بهتر

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جهرم گفت: با هدف حفاظت هر چه بهتر از غار تاریخی سنگ‌اشکن که در فهرست آثار ملی کشور ثبت رسیده، محوطه این غار به طول ۲۷۰ متر حصارکشی شد و عملیات حصارکشی این غار سه ماه به طول کشید و برای انجام این کار ۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

علی لطفی پور بیان داشت: زمینه نگهداری و حفاظت از این مکان تاریخی طبیعی بهتر مهیا شده است. 

شهروندی که به صورت خودجوش برای این غار تلاش و هزینه می‌کند

عبدالعظیم رحمانیان، از دوستدارن غار سنگ اشکن و اهالی آن منقطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به تازگی یک انجمن هم به شماره ثبت ۲۴۷ با شناسه ملی  با ۱۴۰۰۹۳۲۶۸۵۷ با نام دوستداران غار سنگ اشکن بزرگترین و زیبا ترین غار دستکند جهان در البرز کوه جهرم و منطقه پیرامونش به ثبت رسانیدم.

وی با بیان اینکه از سن طفولیت در این منطقه بزرگ شدیم و سر و کار داشتم، بیان داشت: به این نتیجه رسیدم که اینجا نماد تلاش و سخت کوشی اجداد ما جهرمی ها یا حتی بهتر بگویم ما ایرانی‌ها است و بنده اینجا را یکی از اعجوبه‌های خلق هنر در دل صخره و سنگ سخت کوه در جهان میدانم.

رحمانیان در ادامه گفت: فعالیت مستمر خود را از ابتدای سال ۱۳۹۰ برای ادا کردن حقی که اجداد ما جهرمی‌ها که بالای هزار سال در این غار کشیدند و عرق زحمت ریختند بر خود لازم دانستم که جهت معرفی و حفاظت و صیانت و در راستای تبلیغ و خبر رسانی برای جلوگیری از خراب شدن این آثار کهن به مسئولان شهری و استانی و کشوری اطلاع رسانی کنم.

این دوستدار محیط زیست و آثار باستانی بیان کرد: تاکنون هر اقدامی انجام دادم، از وقت و مال وقت خود مایه گذاشتم و بدون هیچگونه درآمد و چشمداشت مالی بوده بلکه تنها در جهت معرفی بهتر اینجا  به تمام هموطنان و جهانیان تلاش کردم.

وی با بیان اینکه تاکنون چه اقداماتی برای این غار انجام داده است، افزود: خرید و کاشت یک‌صد نهال نارنج در مسیر ورودی غار از ابتدای رودخانه قلات که در غرب و مسیر جاده به غار است، انجام دادم.

این شهروند جهرمی بیان کرد: همانطور که می‌دانید اینجا یک جای گردشگری و بسیار مهم شهرستان جهرم است و مخصوصا در ایام عید هر ساله، هزاران بازدید کننده دارد که نیاز به خدمات رسانی دارند از همین رو بنده با همکاری فراوان با اداره میراث فرهنگی جهرم و ادارات زیربط دیگر، از دو ماه قبل ایام عید جهت احداث نمایشگاه و غرفه های صنایع دستی شهرستان از جیب خودم به صورت رایگان برای خدمات دهی بهتر به مردم تلاش می‌کنم و به هر حال مهمترین کاری که توانستم به عنوان یک جهرمی برای شهر و دیارم در این منطقه انجام دهم .

 این دوستدار آثار باستانی با اشاره به اینکه ثبت قلعه گبری یا زرتشت، مجاور غار سنگ اشکن بوده که شناسنامه و هویت قدمت چندین هزار ساله شهر جهرم می‌باشد، اظهار داشت: بعد از چهارسال تلاش به ثبت ملی رسانیدم و همینطور با دوستداران طبیعت و محیط زیست  توانسته‌ایم طی بیست سال فعالیت روزانه و کاشت بالای هزار درخت جنگلی زیر نظر اداره محترم منابع طبیعی و محیط زیست جهرم در ضلع جنوبی غار در دره‌ای به نام پارک جنگلی  مهرک  نوشزاد  جهرمی مجانی با زحمت فراوان  برای بازدید و تفریح مردم احداث کنیم.

این شهروند جهرمی هدف دیگر خود و انجمن دوستداران غار جذب بیشتر گردشگر و خدمات رسانی به آنان برای رونق و درآمدزایی مردم جهرم عنوان کرد و گفت: هدف تمام این تلاش ها آن است که در نهایت با جذب گردشگر هرچه بیشتر به این منطقه و خدمات رسانی ما به مردم ایران بتوان موجب درآمد‌زایی و اشتغال‌زایی دوستداران این منطقه و جوانان و تمامی مردمان شهر جهرم شود.

وی بیان داشت: تنها خواهش ما از مسئولان شهر، استان و کشور این است که با ترمیم و مرمت اصولی و مقاوم سازی، از تخریب این غار جلوگیری کنیم و سپس با تلاش این اثر تاریخی بسیار مهم را ثبت جهانی کنیم.

 رحمانیان با اشاره به اینکه در بحث معضلات مهم ترین آن، اول مقاوم سازی غار و گذاشتن یک بیمه دائمی برای پیمانکاران و بازدیدکنندگان است.

وی گفت: در این مکان، هیچگونه امکانات رفاهی وجود ندارد که در همین جا از مسئولان کشوری و شهری خواهش می‌کنیم در این خصوص کمک و همکاری کنند.

با توجه به این گزارش، چیزی که شفاف و روشن است آن است که توجه بیشتری به این مکان ارزشمند و کم نظیر، لازم و ضروری است و می‌طلبد که مسئولین، دستی به روی این مکان بشکند و به این مکان به عنوان یک پستانسیل بزرگ برای جهرم نگاه و توجه کنند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول