اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تولیدو تجاری‌سازی محصولات کرونایی دانش‌بنیان‌ها در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

مدیر حوزه ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور پارک علم و فناوری این دانشگاه اقدام به تولید محصولات مختلف در زمینه محلول‌ها، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده، کیت‌های تشخیصی کرونا‌ و نمونه اولیه دستگاه ونتیلاتور کرده است.

تولیدو  تجاری‌سازی محصولات کرونایی دانش‌بنیان‌ها در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

نازنین داراب زاده مدیر حوزه ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره دستاوردهای شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت بالای همکاری همه‌جانبه در کشور برای کنترل بیماری کرونا و در راستای حمایت‌ از تولید داخل، پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌مدرس اقدام به حمایت از پروژه‌های دانشگاهی و پارکی مرتبط با حوزه کرونا کرده و در این راستا علاوه بر محصولات مختلف در زمینه محلول‌ها و دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده و کیت‌های تشخیصی کرونا‌ موفق به تولید نمونه اولیه دستگاه ونتیلاتور شده و در راستای تجاری‌سازی محصولات تولید‌شده حمایت‌های مختلفی انجام شده است.

وی به محصولات تولید شده در این پارک اشاره کرد و گفت: یک شرکت دانش‌بنیان در بحران کرونا اقدام به تهیه فرمولاسیون و تولید محلول، امولسیون و ژل ضد عفونی کننده دست و سطوح (بر پایه الکل اتانول یا ایزوپروپانول۷۰ درصد)، مطالعه بیوانفورماتیکی و طراحی همزمان ۳ واکسن پپتیدی نوترکیب برعلیه کرونا و همچنین تولید کیت ستونی استخراج RNA ویروسی بهینه شده جهت استخراج ژنوم کروناویروس کرده است.

مدیر حوزه ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در ادامه افزود: شرکت دیگری هم در زمینه‌ تجهیزات پزشکی فعال است و با توجه به وضعیت حال حاضر کشور با استفاده از نیروهای متخصص و ماشین ­آلات پیشرفته، برای طراحی و ساخت دستگاه ونتیلاتور اقدام کرده‌؛ همچنین شرکت دیگری که در زﻣﯿﻨﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳـﺎﺧﺖ دستگاه‌های ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ رﺑﺎتیک ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ دارد کار ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ وﻧﺘﯿﻼﺗﻮر اورژاﻧﺴﯽ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺎﺳﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در وﻧﺘﯿﻼﺗﻮرﻫﺎ را انجام داده است.

* تولید ماسک، دستگاه اکسیژن، شیلد محافظ صورت 

داراب‌زاده گفت: شرکت دیگری نیز اقدام به تولید ماسک، دستگاه اکسیژن، شیلد محافظ صورت، کیسه ساکشن یکبار مصرف به همراه پودر جامدکننده برای کنترل عفونت و جلوگیری از انتقال بیماری در بین بیماران و پرسنل بیمارستان کرده است.

وی به شرکت دانش بنیان دیگری که در زمینه تامین قطعات و خدمات دیجیتال مشغول به کار است اشاره کرد و گفت: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ اﯾﺠﺎد ﺷﺪه در اواﺧﺮ ﺳﺎل ٩٨،  این شرکت ﺑﺨﺶ ﺑﺰرﮔﯽ از ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺧﻮد را  ﺑﻪ  ﻃﺮاﺣﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ وﺳﺎﯾﻞ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ برای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻫﻤﻪ‌ﮔﯿﺮ ﺷﺪن وﯾﺮوس کرونا ﻗﺮار داده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ‌ﻫﺎی وب‌ﺴﺎﯾﺖ (ﺑﺎزدﯾﺪ ﺑﺎﻻی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ، ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎی داﻧﺶ‌ﺑﻨﯿﺎن و غیره) اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم برای راه‌اﻧﺪازی ﯾﮏ ﭘﻮﯾﺶ در ﺣﻮزه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﺨﺖ‌اﻓﺰار اﻧﺠﺎم شده اﺳﺖ. در همین راستا این شرکت به تولید شیلد صورت با استفاده از پرینتر‌های سه‌بعدی تولیدی خود شرکت، مشغول است.

مدیر حوزه ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت‌ مدرس اضافه کرد: در یکی از شرکت‌های مستقر در این پارک علم و فناوری دستگاه ضدعفونی کننده «دتراید» توسط تیمی متخصص و بین رشته‌­ای ساخته شده است که طراحی ارگونومیک و منحصر به فرد دستگاه مذکور امکان استفاده راحت را برای کاربران فراهم آورده و همچنین تجهیزات نوری و سنسوری که در این دستگاه تعبیه شده است، در عین ایجاد جذابیت محیطی، این امکان را برای کارفرما ایجاد می‌کند تا از اتمام منبع ذخیره مایع ضدعفونی‌کننده نیز مطلع شوند. حجم­‌های متنوع محلول، بر اساس نیاز فضای مدنظر طراحی شده و همچنین طراحی و ساخت بدنه دستگاه به‌صورتی است که قابلیت قرارگیری در محیط‌های مختلف با استحکام و ماندگاری بالا را دارد.

وی افزود: شرکت دیگری نیز خطوط تولید و بسته‌بندی مایعات خود را به تولید محلول و ژل ضدعفونی‌کننده دست و سطوح اختصاص داده است؛ همچنین تولید ماسک‌های پلیمری و بدون سوپاپ، بسترهای دارورسان و هیدروژل قابل استفاده در پزشکی را داشتیم که این ماسک‌ها از دو لایه پلیمر گرمانرم و یک لایه پلیمر گرماسخت تولید شده است به‌طوری‌که درصد زیادی از ذرات (بالای ۹۰ درصد) را در خود نگه می‌دارند. این ماسک به هیچ وجه تنگی نفس ایجاد نمی‌کند و برای عموم مردم و افرادی که مشکل تنگی نفس دارند مفید و قابل استفاده است.

داراب‌زاده اضافه کرد: شرکت دانش‌بنیان دیگری نیز با تکیه بر توانمندی داخلی و دارا بودن نیروهای علمی متخصص در زمینه فارماکولوژی و بهداشت و براساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت اقدام به تولید مایع‌های ضدعفونی‌کننده مجاز کرد؛ همچنین این تیم با توجه به کمبود الکل در کشور فرمولی مناسب و کارآمد برای تولید مایع ضدعفونی‌کننده دست و محیط براساس ترکیبات کلردار و بدون نیاز به الکل تهیه کرده  است.

مدیر حوزه ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: با وجود بحران کرونا فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد و شرکت دیگری نیز در زمینه تولید قرص جوشان ضدعفونی‌کننده ظروف فعالیت دارد که این قرص‌ها با برای ضدعفونی ظروف مربوط به اطفال که حساسیت بیشتری دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

* تولید ربات بیمارستانی در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

وی به شرکتی که در حوزه ساخت و تولید ربات فعال هستند اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ رباتی ساخته است که می‌تواند ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن‌ﻫﺎ و ﻣﺮاﮐﺰ ﻋﻤﻮﻣﯽ را ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻮر اﺷﻌﻪ ﻣﺎوراء ﺑﻨﻔﺶ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ کند و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻋﻔﻮﻧﺖ وﯾﺮوس کرونا را به‌ﺸﺪت ﮐم ﮐﻨﺪ. در این طراحی، ﺣﺮﮐﺖ رﺑﺎت به دلیل پیشگیری از آﺳﯿﺐ‌رسانی اﺷﻌﻪ به صورت برنامه‌پذیر از راه دور و ﺧﻮدﮐﺎر ﺻﻮرت ﻣﯽ‌ﭘﺬﯾﺮد.

داراب‌زاده گفت: حوزه انتقال فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، پروژه ساخت و تولید «دستگاه ونتیلاتور amic» را مطابق با الزامات «دانشگاه MIT» بر عهده داشته است. ساخت این دستگاه جزء پروژه‌های تجاری‌سازی در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم پارک علم و فناوری دانشگاه است.

گروه آمیک (آزمایشگاه مکاترونیک دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس) در ابتدا در قالب برنامه حمایت از تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی دانشگاه که از سوی پارک تربیت مدرس برگزار شد وارد طراحی و ساخت این پروژه شد و در حال حاضر به‌عنوان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک، ﻣﺪل اوﻟﯿﻪ این محصول را ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎرﺑﺮی ﺳﺎده، به‌نحوی طراحی کرده‌است ﮐﻪ بتواند ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺮای ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻣﺨﺘﻠﻒ، حجم هوای جاری را ﺗﻨﻈﯿﻢ کند. در ﻣﺪل اولیه، می‌توان اﻃﻼﻋﺎت ﺑﯿﻤﺎر ﻫﻤﭽﻮن ﺳﻦ، ﺟﻨﺴﯿﺖ، ﻣﻘﺪار ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﯿﻤﺎری و غیره را ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮان ورودی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ و ﺣﺠﻢ و ﺳﺮﻋﺖ دم و ﺑﺎزدم را ﻣﻄﺎﺑﻖ آن ﺗﻨﻈﯿﻢ کرد. ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﻣﯽﺗﻮان از اپلیکیشن دستگاه اﺳﺘﻔﺎده کرد.

مدیر حوزه ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس افزود: همچنین در این پارک دستگاه هوشمند ضدعفونی­‌کننده با اشعه ماورای بنفش (UVDROBOT) به‌منظور ضدعفونی کردن سطوح و هوا ساخته شده است که علاوه بر ضد­عفونی سطح و هوای آلوده به ویرس، باکتری، قارچ و غیره، از این دستگاه برای ضد­عفونی دستگاه‌­ها و تجهیزات، ماسک و لباس کادر بیمارستانی نیز استفاده می‌شود. کارایی این دستگاه در ضد‌عفونی کردن به مراتب بالاتر از محلول‌­های پاششی بوده، و خصوصاً برای ضد­عفونی ­کردن مکان­‌ها و دستگاه‌­هایی که نمی‌توان از محلول‌های مایع استفاده کرد، مناسب است.

وی در پایان گفت: یکی از شرکت‌های مستقر در پارک اقدام به تولید ضدعفونی‌کننده با پایه نانوذرات نقره کرده است. این محصول حساسیت‌ها و مضرات پوستی ناشی از محلول‌های الکلی را نداشته و ظرفیت تولید روزانه 20 تن از آن وجود دارد. این ضدعفونی‌کننده با برآورده کردن ملزومات استانداردهای جهانی قابلیت صادرات را نیز دارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول