اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

تجربه سفر مجازی به خانه خدا با یک کلیک/ تماشای «داخل کعبه» از راه دور

در حالی که امسال و به دلیل شیوع ویروس کویید 19، دولت سعودی شرکت‌کنندگان حج امسال را به هزار نفر محدود کرده، تمام کسانی که سال هاست آرزوی سفر به خانه خدا دارند می توانند به صورت مجازی گرد کعبه بچرخند و طواف عشق کنند.

تجربه سفر مجازی به خانه خدا با یک کلیک/ تماشای «داخل کعبه» از راه دور

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، در آیه 96 سوره آل عمران آمده که نخستین خانه ‏اى که براى مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه بوده و پر برکت و مایه هدایت جهانیان است.

این در حالی است که امسال و به دلیل شیوع ویروس کویید 19، دولت سعودی شرکت‌کنندگان حج امسال را به هزار نفر محدود کرده و هزاران نفر از مسلمانان آرزوی خود را برای انجام زیارت خانه خدا بر باد رفته می‌بینند و اشک در چشم آرزوی زیارت خانه خدا را در دل زنده نگه می‌دارند.

سفری که برای مسلمانان تجربه‌ای سرنوشت‌ساز، پر احساس و سرشار از معنویت است و به همین جهت هم هر مسلمانی آرزو دارد حداقل یک بار این سفر را تجربه کند.

 

برای سفر مجازی به خانه خدا کافی است تا در اینجا کلیک کنید و پس از چند ثانیه وارد مسجد الحرام شوید و با کمک فلش های راهنما به کعبه برسید. حالا در چنین شرایطی که امکان سفر وجود ندارد، برای تمام کسانی که سال هاست آرزوی سفر به خانه خدا دارند و این آرزو تاکنون رنگ تحقق نگرفته امکانی فراهم شده تا به صورت مجازی گرد کعبه بچرخند و طواف عشق کنند.

اگر هدست واقعیت مجازی (‌VR) داشته باشید، تجربه سفر مجازی گاهی دست کمی از دیدار حضوری‌ آن‌ها ندارد اما در صورتی که هدست هم نداشته باشید می‌توانید خانه خدا را به راحتی و از راه دور زیارت کنید.

آغاز زیارت

در ابتدای ورود شما به باب السلام می رسید و با کمی حرکت موس و کلیک بر روی فلش راهنما به دو کوه صفا و مروه می رسید، جایی در ضلع شرقی مسجدالحرام که با فاصله‌ای حدود 395 متر رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. کوه صفا در جنوب شرقی مسجدالحرام و کوه مروه در ناحیه شمال شرقی آن قرار دارد.

کوه صفا، ارتفاع کمی دارد و معنای آن در لغت، سنگ سخت و صاف است،کسی که بر بالای صفا بایستد، روبه‌روی حجرالاسود قرار می‌گیرد. مروه هم ارتفاع کمی دارد و در لغت به‌معنای سنگ سخت، سفید و براقی است که با آن آتش روشن می‌کنند.

تماشای خانه خدا از بام کعبه

با کلیک روی فلش راهنما شما به بام کعبه می رسید، جایی که از آن می توانید خانه خدا را تماشا کنید، «بیت العتیق» (خانه کهن یا آزادشده)، «بیت الحرام» (خانه دارای حرمت)، «بیت المعمور» (خانه آباد) و «بیت المحرّم» (خانه حرمت‌داده یا دارای تحریم) از نام‌های دیگر کعبه‌اند که در قرآن به آن اشاره شده‌است.

بنای کعبه از سنگ‌های سیاه و سختی ساخته شده که با کنار زدن پرده از روی آن، نمایانمی شود، این سنگ‌ها که از زمان بنای کعبه از سال 1040 (قمری) تاکنون بر جای مانده از کوه‌های مکه به ویژه جبل الکعبه (در محله شُبَیکه مکه)، و جبل مزدلفه گرفته شده‌است.

سنگ‌ها اندازه‌های گوناگون دارند، به گونه‌ای که بزرگ‌ترین آن ها با طول 190، عرض 50 و بلندی 28 سانتی‌متر و کوچک‌ترین آنها با طول 50 و عرض 40 سانتی‌متر است. پایه‌های آن از سرب مذاب ساخته شده‌ و بدین ترتیب بنایی نسبتاً استوار است.

سال 93 برای نخستین بار با نصب دوربینی ویژه بر پشت بام کعبه نماهایی از تمام جهات حرم مکی نمایش داده شد، با کلیک روی فلش سبز رنگ شما دقیقا وارد محوطه اصلی می شوید و رو به روی خانه خدا قرار می گیرید. دوست دارید جلوتر بروید؟ این امکان هم برایتان با یک کلیک دیگر فراهم شده، حالا با خیال راحت با خدای خود خلوت کنید.

داخل کعبه چگونه است؟

چند لحظه صبر کنید! هنوز یک بخش جذاب از این سفر و زیارت معنوی باقی مانده، بخشی که به هنگام حضور واقعی امکان دیدن آن وجود ندارد اما در این سفر مجازی تماشای آن ممکن شده و آن هم دیدن داخل کعبه است، فقط کافی است تا روی فلشی که به در کعبه اشاره می کند کلیک کنید تا درباز شود.

دری که تنها در دو مناسبت در سال، یعنی ماه شعبان و پیش از موسم حج باز می‌شود تا طی یک مراسم رسمی با آب زمزم و گلاب ناب کاشان شستشو داده شود یا در برخی از مناسبت‌های رسمی دیگر که پادشاهان، سفیران، وزیران و رؤسای کشور‌های مختلف می‌آیند، این در برای آن‌ها باز می‌شود.

به هنگام ورود دیوار‌هایی را می بینید که تا ارتفاع 4 متر از سنگ خاکستری رنگی پوشیده شده و بین ستون اول و دوم، روبه ­روی درب خانه، صندوقی از همان سنگ قرار گرفته که درب چوبی بسیار زیبایی دارد. داخل آن کلید درب بام کعبه و مشک و عنبر و عود، آب زمزم و گلاب کاشان نگهداری می‌شود.

ستون ها از چوب سخت و استواری از جنوب (ضلع ناودان کعبه) تا شمال در یک ردیف قرار دارند. سطح آن‌ها با روکش‌هایی به صورت نوار، از چوب گران قیمتی به نام تیک پوشانده شده و روی هرکدام سازه‌هایی از طلا و نقره قرار گرفته که آیات قرآنی روی آن حک شده است.

بین ستون‌ها، مفتول های آهنی کشیده‌اند که هدایای مختلف کعبه همچون ظروف و قندیل در آن مفتول­ ها قرار داده‌اند. تعداد این هدایا به 70 عدد می‌رسد و بعضی از آن‌ها بسیار قدیمی هستند، تمامی سقف خانه و دیوار‌ها از پارچه‌ای به رنگ سبز با میان دوزی‌های سفید پوشیده شده، که بر آن کلمه «لااله‌الاالله» و «محمّد رسول الله» دیده می‌شود، با کلیک روی فلش سبز رنگ می توانید این نوشته ها را دقیق تر ببینید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول