اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

سوءاستفاده صاحبان نفوذ از ظرفیت‌های ایلام در سایه غفلت مسئولان/ بلاتکلیفی ۱۵ ساله «سیمان دهلران» + فیلم

از کلنگ‌زنی کارخانه سیمان شهرستان دهلران 15 سال می‌گذرد؛ در حالی که نه تنها تکمیل نشده، بلکه به دلیل عدم پرداخت اقساط تسهیلات بانکی از سوی سرمایه‌گذاران، غیرفعال شده است.

سوءاستفاده صاحبان نفوذ از ظرفیت‌های ایلام در سایه غفلت مسئولان/ بلاتکلیفی ۱۵ ساله «سیمان دهلران» + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سال ۸۴  پروژه کارخانه سیمان دهلران با ظرفیت اسمی 3300 تن به منظور اشتغال زایی، توسعه و پیشرفت اقتصادی در شهرستان دهلران کلنگ زنی شد؛ در ابتدا 350 هکتار زمین که اکثرا اراضی کشاورزی بودند توسط صاحبان این اراضی با قیمت ناچیز به سهامداران این پروژه واگذار شد.

۱۵ سال از کلنگ زنی پروژه‌ای که بنا بود به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای حدود ۳ هزار نفر ایجاد اشتغال کند، می‌گذرد اما این پروژه نه تنها پس از ۱۵ سال تکمیل نشد بلکه ماه‌هاست که به دلیل عدم پرداخت اقساط تسهیلات بانکی از سوی سرمایه‌گذاران غیر فعال شده است.

یکی از پرسنل این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: سرمایه گذاران مربوط با دریافت تسهیلات ارزی و غیر ارزی توانایی تجهیز و تکمیل این پروژه را در سال‌های گذشته داشتند اما متاسفانه این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه ثبت پیشرفت‌های فیزیکی غیر واقع و تایید آن توسط اداره کل صنعت و معدن استان ایلام سبب شد اقساط تسهیلات یکی پس از دیگری برای سرمایه‌گذاران آزاد شود، گفت: این تسهیلات نه برای تکمیل این پروژه بلکه در جاهای دیگر صرف شد.

بلاتکلیفی کارگران پروژه

یکی از کارگران این پروژه با بیان اینکه بنا بود ساخت این پروژه، اشتغال‌زایی برای ۳ هزار نفر را به دنبال داشته باشد، گفت: هم اکنون تکلیف ۶۰ پرسنل این پروژه مشخص نیست و پس از ماه‌ها عدم دریافت حقوق که تجمع کارگران را در پی داشت تنها بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شد.

وی ادامه داد: بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسوولان ارشد استان دلیل اصلی بلاتکلیفی این پروژه است و ضروری است مراجع قضایی با کسانی که زمینه ساز این مشکل بوده‌اند برخورد قانونی کند.

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه

مجید عسگری فرماندار شهرستان دهلران در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: روند تکمیل کارخانه سیمان دهلران با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل عدم پرداخت اقساط تسهیلات متوقف شده است.

وی افزود:کارخانه سیمان دهلران در سال‌های گذشته از بانک تسهیلات دریافت کرده و عدم بازپرداخت این تسهیلات و اقدام بانک از طریق مراجع قضایی موجب توقف فعالیت شده است.

فرماندار شهرستان دهلران، اظهار کرد: با توجه به تاثیر این پروژه بر کاهش بیکاری فعال کردن مجدد آن از اولویت‌های مسوولین شهرستان محسوب می‌شود.

تلاش برای رفع مشکلات 

عسگری با بیان این‌که مسوولین بانک و سرمایه‌گذار پروژه مذکور درحال رایزنی با یکدیگر هستند، گفت: امید است با همکاری و رایزنی‌های صورت گرفته هرچه سریع‌تر شاهد برطرف شدن مشکلات پروژه کارخانه سیمان دهلران باشیم.

این مسوول در ادامه اضافه کرد: در صورتی که هیچ مشکلی در تکمیل و راه‌اندازی این پروژه رخ ندهد کارخانه سیمان شهرستان دهلران تا یک‌ سال آینده به ‌صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

تسهیلاتی که صرف تکمیل پروژه نشد

رضا محمدرحیمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: عدم پرداخت اقساط تسهیلات ارزی سبب بروز مشکل در ادامه فعالیت کارخانه سیمان دهلران شده است.

وی افزود: اوایل هفته آینده جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور مسوولین مربوطه و مدیران کارخانه سیمان شهرستان دهلران برگزار می‌شود و در این جلسه در خصوص تعیین تکلیف وضعیت بدهی‌های این کارخانه تصمیم‌گیری خواهد شد.

صحبت‌های مسوولان مربوط در حالی است که سال‌ها از خرید قطعات خریداری شده پروژه می‌گذرد  و این قطعات و دستگاه‌ها بلااستفاده رها شده‌اند و هیچ مسوولی به این امر توجه نمی‌کند.

اینکه چرا و بر چه اساسی ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌ای که نیمه تمام است پرداخت می‌شود و هیچ بازپرداختی انجام نمی‌شود و از سوی دیگر برخی مسوولان استانی با تایید پیشرفت‌های غیر واقع زمینه این کار را فراهم کرده‌اند سوالی است که ضروری است مراجع قضایی جهت تنویر افکار عمومی به قضیه ورود کرده و هر چه سریع‌تر تکلیف پروژه نیمه کاره ۱۵ ساله شهرستان دهلران را مشخص کنند.

امید است  شاهد تعیین تکلیف این مساله و تلاش جهت احقاق حق کارکنانی که سال‌هاست در این پروژه فعالیت می‌کنند باشیم، تا تلاش برخی متنفذان جهت سو استفاده از پتانسیل‌های مناطق محروم بی‌نتیجه بماند.

 

 

گزارش: مریم نظری

انتهای پیام/ 970823/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول