اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جمعه‌های انتظار/ عید قربان و انتظار امام زمان(عج)

روزهای جمعه باید از خدای قادر متعال انتظار او را طلب کرد، او که آخرین ودیعه الهی است و آخرین وارث غدیر است، او که می‌آید و با آمدنش جهان مملو از عدل و داد می‌شود و عید قربان نیز تبلور همین نزدیکی و قرب به پروردگار است.

جمعه‌های انتظار/ عید قربان و انتظار امام زمان(عج)

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز |

یقین بدان که اثر می‌کند دعای فرج / و از عنایت آن صاحب‌الزمان برسد
شروع دفتر باور به نام او زیباست / اگر که ختم غزل هم به پای آن برسد ...

شیعه با دو بال سرخ شهادت برگرفته از عاشورا و بال سبز انتظار اوج می‌گیرد و عروج می‌یابد؛ عاشورا روح غیرت، عزت و ایثار را جان می‌دهد و مفهوم انتظار نیز بار امید و اندیشه مدیریت آینده را در بردارد.

باور به امام غائب در مذهب شیعه مورد تأکید و وظیفه­‌ انتظار را در ادوار مختلف ترسیم کرده است. انتظار فرج همواره عاملی موثر برای تحرک‌آفرینی در جامعه­‌ شیعه بوده است؛ تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزنی نداشته و زمینه‌ساز مقدمات نهضت امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است.

خبرگزاری فارس در استان فارس، هر صبح جمعه طی مطلبی با عنوان جمعه‌های انتظار به بررسی انتظار و مهدویت در ابعاد مختلف می‌پردازد.

در ادامه نگاهی به عید قربان و انتظار امام زمان (عج) داریم.

حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق، قائم‌مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس طی یادداشتی به مناسبت همزمانی روز جمعه و عید قربان با عنوان عید قربان و انتظار امام زمان (عج) نوشت:

روزهای جمعه باید از خدای قادر متعال انتظار او را طلب کرد. او که آخرین ودیعه الهی است و آخرین وارث غدیر است. او که می‌آید و با آمدنش جهان مملو از عدل و داد می‌‌شود.

او که می‌آید و با آمدنش تمامی کجی‌ها و انحراف‌هایی نظیر اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، اقتصادی از بین می‌رود.

او که با آمدنش بهترین زمان برای نزدیک شدن و تقرب به خدا را رقم می‌زند.

عید قربان نیز تبلور همین نزدیکی و قرب به پروردگار است. روز عید قربان روزی است که انسان در پیشگاه پروردگارش همه خواسته‌های دنیایی و غرایز آن را سر می‌برد. روزی که انسان خودش و همه داشته‌هایش را فدای جانان می‌کند تا اوج بندگی خودش را به اثبات برساند و خود را مقرب درگاه پروردگارش کند

عید قربان نیز تبلور همین نزدیکی و قرب به پروردگار است. روز عید قربان روزی است که انسان در پیشگاه پروردگارش همه خواسته‌های دنیایی و غرایز آن را سر می‌برد. روزی که انسان خودش و همه داشته‌هایش را فدای جانان می‌کند تا اوج بندگی خودش را به اثبات برساند و خود را مقرب درگاه پروردگارش کند.

امام مثل کعبه

برای حجاج بیت‌الله الحرام اوج بندگی در عید قربان در طواف به دور خانه دوست تحقق می‌یابد. کاری که یکی از مهم‌ترین اعمال روز عید قربان است و بلکه یکی از مهم‌ترین اعمال حج است چون به معنای اوج بندگی و در فرمان خدا بودن است.

محمود بن لبید می‌گوید از حضرت زهرا (ص) درباره حق امیرالمؤمنین (ع) سؤال کردم. فرمودند: ای ابا عمر! رسول‌الله (ص) فرمودند: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ امام مثل کعبه است که باید به‌سوی او حرکت کرد. نه این‌که او به‌جانب مردم برود.

به خدا سوگند اگر می‌گذاشتند که حق بر مدار خود بچرخد و آنرا برای اهلش باقی می‌گذاشتند و از خاندان پیامبر (ص) پیروی می‌کردند هیچ‌گاه دو نفر یافت نمی‌شدند که درباره خداوند متعال به اختلاف بپردازند و این روش از گذشتگان برای آیندگان به ارث می‌رسید و آیندگان آن را به میراث می‌بردند تااینکه قائم ما که نهمین فرزند حسین است قیام می‌کرد.

پس امام در جامعه به‌مثابه کعبه می‌ماند که مردم باید به دور او بگردند و از فیوضات وجودی او بهره ببرند. امام مثل خورشیدی است که نورش دائمی بوده و بر همه عالم می‌تابد و این ما هستیم که باید از او به‌عنوان محور هستی بهره ببریم. همان‌گونه که امام عصر (عج) فرمودند: مثل من مثل خورشید پشت ابر است. وقتی‌که ابرها آن را از دیدگان پوشانیده‌اند.

دعای ندبه در عید قربان

گفتیم که امام محور هستی و عالم است و معنی این امر این است که همه عالم باید در فرمان و اطاعت او باشند. پس طواف گرد امام یعنی مطیع امام زمان (عج) بودن. شاید به همین علت است که یکی از اعمال روز عید قربان قرائت دعای ندبه است تا ندبه کنیم در فراق او و بگوییم غصه داریم از این‌که امام زمان (عج) در میان ما هست و او را نمی‌بینیم و نمی‌توانیم مستقیماً با ایشان ارتباط داشته باشیم. بگوییم عزیز علی ان اری الخلق و لا تری

می‌دانیم حل مشکلاتمان، او است و فراقش ما را اندوهگین کرده است. لذا در روز عید قربان، روز اوج بندگی، دعای ندبه می‌خوانیم به یاد امام زمان (عج) که باید مانند کعبه گرد وجود او بگردیم و مطیع بی‌چون‌وچرایش باشیم و تنها راه رسیدن به این نحوه از اوج اطاعت و بندگی در رکاب امام زمان (عج) انتظار است و امیدواریم که از منتظران خوب حضرتش باشیم.

به امید ظهورش

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول