اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسریع ‌می‌شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بازار سرمایه در ماه‌های اخیر هم از نظر ارزش بازار و هم از نظر تعداد فعالان و حجم معاملات افزایش چند برابری را تجربه کرده و باید روند پذیرش شرکت‌ها در بورس تسریع شود.

روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسریع ‌می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بازار سرمایه در ماه‌های اخیر هم از نظر ارزش بازار و هم از نظر تعداد فعالان و حجم معاملات افزایش چند برابری را تجربه کرده است، اما از سوی دیگر به رغم افزایش چشم‌گیر ارزش بازار و معاملات، بخش واقعی اقتصاد از حیث تامین مالی از بازار سرمایه بهره کافی کسب نکرده و رقم ناچیزی از این ظرفیت صرف تامین مالی شده است.

بخشی از این ایرادات، به بنگاه‌ها باز ‌می‌گردد. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل ساختاری که از گذشته تاکنون حفظ کرده‌اند، صورت‌های مالی شفافی نداشته و آمادگی لازم برای پذیرش در بورس را ندارند.

بازار سرمایه نیز در بخش پذیرش شرکتها، دچار یک بوروکراسی پیچیده و کمبود زیرساخت و نیروی کافی بود، اما در این شرایط برای جلوگیری از تلاطم و البته برای عمق‌بخشی به بازار، لازم است پذیرش شرکت‌ها در بورس تسریع شود.

به تازگی طی توافقی چهارجانبه که میان اتاق بازرگانی ایران، شرکت بورس، شرکت فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی به عمل آمد، سامانه هوشمندی به نام رهسار طراحی شد و به بهره‌برداری رسید. کارکرد اصلی این سامانه، سنجش میزان آمادگی شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه است.

شرکت‌ها با ورود به این سامانه و بررسی اطلاعات‌شان متوجه ‌می‌شوند، امکان پذیرش در چه بازاری را دارا هستند و چه ایرادات و ضعف‌هایی در اطلاعات آنها وجود دارد. متقاضیان ورود به بازار سرمایه ‌می‌توانند اطلاعات اولیه‌ای که برای پذیرش در بازار لازم است، از جمله صورت‌های مالی سال‌های قبل، اطلاعات هویتی شرکت و اقلام دیگری مانند میزان فروش و تعهدات و برنامه آتی را وارد کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول