اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

شورای فرهنگ عمومی شهرکرد چگونه متحول شد؟

در این گزارش روایت یک مطالبه‌گری صحیح از شورای فرهنگی عمومی که منتج به تحولی در برخی از دستگاه‌های فرهنگی چهارمحال و بختیاری شده را روایت می‌کنیم.

شورای فرهنگ عمومی شهرکرد چگونه متحول شد؟

گروه فرهنگ-چهارمحال و بختیاری|فرهنگ، یکی از حساس‌ترین حوزه‌هایی است که خانواده، جامعه، سیاست، اقتصاد و حتی ورزش را هم شامل می‌شود در زیر یک نوع مطالبه‌گری که منتج به تحولاتی در دستگاه‌های فرهنگی در چهارمحال و بختیاری شده را روایت می‌کنیم.

سکانس اول؛

مسئله فرهنگ یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های نخبگان دلسوز انقلاب اسلامی و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری بوده است.

استفاده از تعابیر غیرمرسوم و نظامی برای فرهنگ، نکته‌ای است که مجال شرحش در اینجا نیست؛ اما وقتی تعابیری مانند ناتوی فرهنگی، جنگ فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ... یا در نهایت عبارت "آتش به اختیار" از زبان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، نشان می‌دهد مسئله مهمی پیش آمده و باید توجه همگانی به این موضوع جلب شود.

در کتاب "دغدغه‌های فرهنگی" رهبر معظم انقلاب آمده است که ایشان برخی از شب‌ها به خاطر نگرانی بابت مسایل فرهنگی بیدار شده و به درگاه خداوند «تضرع» می‌کنند!

البته نگاه فرهنگی در بین همه بزرگان انقلاب اسلامی از جمله شهید بهشتی، شهید چمران، حضرت امام(ره) نیز وجود داشت که برای رعایت اختصار از بیان مصادیق صرف نظر می‌کنم، اما افسوس که برجسته شدن بعد سیاسی حیات این بزرگان کمتر مجالی برای آشنایی با اندیشه فرهنگی‌شان ایجاد کرده است.

سکانس دوم؛

هجمه سنگین (و شاید بی سابقه) رسانه‌های ضدفرهنگی، تعلل مدیران فرهنگی، مغفول ماندن فرهنگ در سال‌های پس از انقلاب لابه‌لای مشکلات بزرگ سیاسی، اقتصادی، نظامی و...، ضعف رسانه‌ای برای اشاعه مؤلفه‌های فرهنگی، غفلت از اصول علمی روانشناسی، جامعه‌شناسی، شخصیت‌شناسی و... در کارهای فرهنگی که صورت گرفته و سیاسی شدن فرهنگ از جمله مهم‌ترین عواملی است که امروز باید اعتراف کنیم که اگر یکی از حوزه‌هایی که در طول انقلاب دچار عقب‌گرد شده است، همین مسئله فرهنگ است؛ البته نمی‌توان کلی قضاوت کرد چون در موضوعاتی مانند گسترش فرهنگ نماز، ایثار، شهادت و ... رشد چشم‌گیری داشتیم اما در حوزه‌های مانند «حجاب» و بیشتر «عفاف و حیا» و امثالهم دچار عقب گرد شده‌ایم!

سگ‌گردانی، استفاده از نمادهای شیطان‌پرستی، استفاده از مشروبات الکلی، آب رفتن پوشش بانوان، غلظت آرایش دختران، روابط غیرعرفی و غیرشرعی دختران و پسران، قمه‌کشی و ... از جمله مواردی است که این روزها در همین شهرکرد ما، مانند سایر شهرهای کشور از جمله تهران و شیراز و اصفهان و ... به وضوح و به کرات دیده می‌شود.

 

افرادی که آزادانه و بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای به راحتی قوانین کشور را زیر پا می‌گذارند، به دغدغه عمومی مردم متدین بی‌توجهی می‌کنند و هر روز هم شاید یک هنجارشکنی جدید، یک مد لباس عجیب، یک چالش ضدفرهنگی جدید و ... هستیم.

سکانس سوم؛

بر خلاف ادعای امثال رابرت مرداک و سایر فرماندهان اتاق جنگ فرهنگی علیه اسلام، در داخل جمهوری اسلامی تحرکاتی از سوی متدینین شکل گرفته که نشان از عدم رضایت شرایط موجود و بالا بودن حساسیت‌های فرهنگی است.

در شهرکرد هم مدتی است، جوانانی از نسل باکری‌، همت‌، باقری‌، صیاد و حججی‌ با اقتدا به سید شهیدان مدافع حرم، نگاه‌شان به دهان فرمانده است و حالا که حساسیت رهبر معظم انقلاب به فرهنگ را حس کرده‌اند با فرمول «آتش به اختیار» وارد عرصه جنگ فرهنگی شده‌اند.

این افراد که عمدتا متشکل از فعالان حوزه علمیه، دانشجویان و رسانه‌ای‌ها هستند، اعتقاد دارند بهترین نوع کار فرهنگی «مطالبه‌گری فرهنگی» آن هم از متولیان فرهنگی برای انجام کار فرهنگی صحیح در جواب کار فرهنگی باطل است.

اما چرا متولیان فرهنگ؟

برای روشن شدن این موضوع تجربه‌ای که در هفته‌های گذشته توسط خبرنگاران فارس بدست آمده و پاسخ بسیاری از سؤالات در خصوص چرایی حال و روز جامعه است، را می‌توان در این جست و جو کرد.

خبرنگاران فارس در هفته حجاب و عفاف که در تیرماه بود سراغ مدیران فرهنگی استان رفتند و عملکردشان در خصوص حجاب و عفاف را جویا شدند، آموزش و پرورش، ائمه جمعه، حوزه هنری، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد، معاونت اجتماعی ناجا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ...؛

سؤالات این بود؟ وضعیت فرهنگی خاصه حجاب و عفاف در جامعه را چطور ارزیابی می‌کند؟

عملکرد شما در این حوزه چه بوده و چند مورد از اهم فعالیت‌های خود در حوزه حجاب و عفاف را در سال گذشته بیان کنید؟

به نظرتان کارهای انجام شده در برابر هزاران سایت و پیج و کانال مستهجن که افکار نوجوان ما را بمباران می‌کنند کافیست؟

پاسخ‌های مدیران‌کل تقریبا همه به هم شبیه بود؛ در پاسخ سؤالات به ترتیب می‌گفتند: اوضاع فعلی جامعه اصلا رضایت بخش نیست و با ایده‌آل مد نظر اسلام خیلی فاصله داریم، تاکنون کار جدی در دستگاه تحت امر ما صورت نگرفته است و کارهایی هم که انجام شده کافی نیست!

پاسخ‌های مدیران‌کل تقریبا همه به هم شبیه بود؛ در پاسخ سؤالات به ترتیب می‌گفتند: اوضاع فعلی جامعه اصلا رضایت بخش نیست و با ایده‌آل مد نظر اسلام خیلی فاصله داریم، تاکنون کار جدی در دستگاه تحت امر ما صورت نگرفته است و کارهایی هم که انجام شده کافی نیست!

اینجا بود که متوجه شدیم یکی از گره‌های مهم فرهنگ، همین دستگاه‌های فرهنگی است که ناتو، شبیخون و جنگ فرهنگی را به شوخی گرفتند! پس راه حل هم مطالبه‌گری از همین دستگاه‌ها و مدیران است؛ چون این افراد هم ظرفیت‌های مادی و معنوی دارند، هم پشتوانه قانونی دارند، هم وظیفه‌شان کار فرهنگی است.

به سراغ قانون می‌رویم ببینیم آیا آنچه از مدیران فرهنگی انتظار داریم در راستای ماموریت‌های سازمانی‌شان است یا انتظارات ما زیاد است؟ هم با دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری هم صحبت شدیم و هم سیری در قوانین موجود داشتیم که متوجه شدیم ادعای دادستان مرکز استان در این خصوص صحیح است که ما هیچ مشکل قانونی نداریم، مشکل عدم اجرای قوانین است!

متوجه شدیم ادعای دادستان مرکز استان در این خصوص صحیح است که ما هیچ مشکل قانونی نداریم، مشکل عدم اجرای قوانین است!

شورای عالی انقلاب فرهنگی در بندهای متعددی وظایف عمومی و خصوصی دستگاه‌ها را مشخص کرده کافی است همین وظایف از متولیان مطالبه شود.

اما هماهنگی بین ده‌ها دستگاه و مجموعه فرهنگی در ابتدا کار سختی به نظر می‌آمد؛ اینجا بود که با شورایی به نام «فرهنگ عمومی» در استان آشنا شدیم؛ دقیقا همان چیزی که دنبالش بودیم!

شورایی متشکل از تمام دستگاه‌های فرهنگی برای با هدف ریل‌گذاری در حوزه فرهنگ و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی؛ حدود چند هفته‌ای وقت گذاشتیم و این شورا را رصد کردیم؛ دیدیم تقریبا هیچ خروجی قابل توجهی ندارد؛ تقریبا می‌توان گفت یک شورای کاملا تشریفاتی بود.

با کسب اجازه از امام جمعه مرکز استان برای مطالبه‌گری و به تعبیر مقام معظم رهبری برای "به رخ کشاندن ضعف مسؤولان" راهی شورای فرهنگ عمومی شدیم.

سکانس چهارم؛

ابتدای کار کمی مقاومت کردند، اما دقایقی که پیش رفتیم و مستنداتی که ارائه کردیم باعث شد استاندار چهارمحال و بختیاری به ضعف همگانی در حوزه فرهنگ اعتراف کند و خطاب به مدیرانش بگوید: وضعیت امروز معلول کم‌کاری همه ماست؛ نیازی به پیدا کردن مقصر نداریم، بیایید با اتحاد و یک عزم جدی کارهای بزرگی در حوزه فرهنگ پی‌ریزی کنیم!

استاندار خطاب به مدیران گفت: وضعیت امروز معلول کم‌کاری همه ماست؛ نیازی به پیدا کردن مقصر نداریم، بیایید با اتحاد و یک عزم جدی کارهای بزرگی در حوزه فرهنگ پی‌ریزی کنیم!

جوانان مطالبه‌گر پیشنهاد دادند، پنج کارگروه عملیاتی برای برنامه‌ریزی برای فضای مجازی، نقاط گردشگری، پارک‌ها و معابر، ادارات و اصناف و تولید لباس ایرانی اسلامی ایجاد شود و خروجی این جلسات در شورای فرهنگ عمومی گزارش شود.

اواخر هفته گذشته اولین جلسه این کارگروه که متشکل است از جوانان مطالبه‌گر، اعضای شورای تامین استان و مدیران فرهنگی مرتبط با موضوع تشکیل شد و مصوبات بسیار خوبی داشت.

در این جلسه که بیش از چهار ساعت به طول انجامید تصمیمات خوبی برای حوزه حجاب و عفاف، فضای مجازی و رفتینگ گرفته شد.

مصوبات اولین جلسه کارگروه تحول شورای فرهنگ عمومی در چهارمحال و بختیاری

به دستور معاون سیاسی امنیتی استاندار مقرر شد گزارشات حدود 10 مورد مراکز فروش لباس‌هایی با نماد شیطان‌پرستی و همجنس‌بازی گزارش شده بود، پلمب شود.

همچنین در حوزه فضای مجازی کمیته‌ای از جوانان مطالبه‌گر و انقلابی تشکیل شود و در هر ماه 30 پیج و کانال در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را که مطالب غیراسلامی، غیر اخلاقی و مستهجن بارگزاری می‌کنند و در داخل استان مدیریت می‌شوند را احصا و به مراکز قضایی و انتظامی معرفی کنند و نتیجه برخورد با این افراد در شورای فرهنگ عمومی هر ماه گزارش شود.

همچنین مقرر شد ظرف یک هفته آینده کارگروه مد و لباس اسلامی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شود و همزمان کارگاه‌هایی از خیاطان دغدغه‌مند و دلسوز برای تولید لباس برای زنان محجبه در شهرکرد آغاز شود و پایان سال در محل نمایشگاه بین‌المللی شهرکرد، نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی برپا شود.

همچنین در خصوص رفتینگ‌های شهرستان سامان مقرر شد 14 باشگاه مجوزدار از لحاظ فرهنگی توجیه شوند و در طول 65 کیلومتر رودخانه زاینده‌رود تقسیم شوند و سایر افرادی که بدون مجوز اقدام به اینکار می‌کنند قایق‌هایشان به نفع دولت ضبط شوند و به باشگاه‌داران مجاز تاکید شود در صورت کشف حجاب در طول مسیر در اولین نقطه امن مسافر خاطی را پیدا کنند.

همچنین کارگروهی متشکل از ورزش و جوانان، ستاد امربه معروف، نیروی انتظامی و سپاه به صورت مستمر از محل خدمت‌رسانی باشگاه‌داران رفتینگ بازدید کنند و در صورت تخلف اقدامات قانونی را انجام دهند.

در خصوص زیپ‌لاین شهرکرد نیز مصوب شد خدمت رسانی به علاقه‌مندان به صورت سانس‌های مجزایی صورت بگیرد و برای هرگونه خدمت‌رسانی به خانم‌ها نیروی خانم و برای آقایان هم متصدی آقا در نظر گرفته شود.

گفتنی بر اساس تاکید معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری تمام این مصوبات باید خیلی فوری اجرایی شوند و در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی گزارشی از روند اجرای مصوبات ارائه شود؛ همچنین در هفته جاری نیز کارگروه سامان‌دهی پارک‌ها و بوستان‌ها با حضور همان اعضا به علاوه مدیران شهری شهرکرد مانند شهردار و اعضای شورای شهر برگزار خواهد شد.

قطعا تحقق همین مصوبات به ظاهر ساده و جزیی امواجی قوی از امیدواری را در دل مردم احیا خواهد کرد و استمرار چنین تحرکاتی ذیل شورای فرهنگ عمومی می‌تواند انقلابی در فرهنگ عمومی ایجاد کند.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول