اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گوجه‌کاران گلستانی چشم انتظار تأمین اعتبار برای خرید مازاد محصولشان/ جای پای دلالان در کارخانجات رب گوجه‌فرنگی

بعد از گذشت حدود یک ماهی از برداشت گوجه‌فرنگی در گلستان همچنان مشکلات گوجه‌کاران به قوت خود باقی است، حالا خبرها حاکی از آن است تا زمانی که اعتبار لازم به استان تزریق نشود خرید مازاد گوجه‌فرنگی امکان‌پذیر نیست.

گوجه‌کاران گلستانی چشم انتظار تأمین اعتبار برای خرید مازاد محصولشان/ جای پای دلالان در کارخانجات رب گوجه‌فرنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اگر چه مسوولان جهاد کشاورزی گلستان ادعا می‎کنند از ماه‌های گذشته و قبل از شروع فصل برداشت گوجه‌فرنگی، جلسات متعددی در خصوص خرید مازاد این محصول در استان و جلوگیری از مشکلات احتمالی برای گوجه‌کاران برگزار شده است، اما بعد از گذشت حدود یک ماهی از برداشت گوجه‌فرنگی در گلستان همچنان مشکلات گوجه‌کاران به قوت خود باقی است.

داستان پر غصه محصولات کشاورزی استان گویی پایانی ندارد و در فصل برداشت هر محصول این داستان غم‌انگیز برای کشاورزان تکرار می‎شود، هنوز سیب‌زمینی‌کاران گلستانی وضعیت نابسامان فروش در فصل برداشت را فراموش نکرده‎اند که این بار مشکلات گوجه‌کاران به تیتر اصلی اخبار رسانه‎ها تبدیل شده است.

* سردرگمی مسوولان هنگام مواجه شدن با مازاد تولید محصولات کشاورزی

در همین رابطه یک گوجه‌کار گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت فروش این محصول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حال حاضر گوجه کیلویی بیش از ۴۰۰ تومان از کشاورز خریداری نمی‎شود و این رقم اصلأ برای کشاورز به صرفه نیست چرا که هزینه‎های تولید ما بیش از این مقدار است.

نصرت ملک‌زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی وضعیت نابسامان اقتصادی کمر کشاورز را خم کرده است، افزود: وقتی کشاورز بعد از ماه‌ها زحمت با قیمت خرید ناعادلانه محصول مواجه می‎شود چاره‎ای جز رها کردن محصول در زمین ندارد.

وی افزود: ادامه این وضعیت گذران معیشت برای کشاورزان را با مشکل روبرو می‎کند از سویی وقتی کشاورز شاهد عدم حمایت مسوولان از تولیدات محصولات کشاورزی باشد علاقه‎ای به ادامه تولید نخواهد داشت و این امر بر امنیت غذایی کشور نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 گوجه‌کار گلستانی خاطرنشان کرد: کارخانه‎های رب گوجه‌فرنگی هم این محصول را از ما خریداری نمی‎کنند واقعأ کشاورزان برای برداشت محصولات خود در بلاتکلیفی به سر می‎برند.

*جای پای دلالان در کارخانه‎های رب گوجه‌فرنگی

ملک‌زاده گفت: مسوولان باید از تولید و مازاد تولید حمایت کنند به خصوص محصولی همچون گوجه‌فرنگی که هم خود محصول و هم محصولات فرآوری آن در سبد غذایی اکثر خانواده‎های ایرانی جای دارد اما متأسفانه هنگام برداشت و مواجه شدن با تولید مازاد، گویی مسوولان ما سردرگم‌تر از کشاورزان هستند و نمی‎توانند شرایط را به خوبی مدیریت کنند.

وی بیان کرد: در گلستان صنایع فرآوری مرتبط با گوجه‌فرنگی وجود دارد اما دلالان اجازه نمی‎دهند گوجه با قیمت مناسب از کشاورز خریداری شود، متأسفانه دلالان در کارخانه‎های ما نیز ورود پیدا کرده‎اند انگار دستگاهی توانایی برخورد قوی و حذف آنها از بازار محصولات کشاورزی را ندارد که دلالان این چنین در بازار محصولات جولان می‎دهند در واقع اگر نظارت‎ها و برخوردها بیشتر باشد بازار محصولات کشاورزی ما این چنین وضعیت آشفته‎ای نخواهد داشت.

*خرید 16 هزار تن گوجه‌فرنگی مازاد گلستان توسط شرکت تعاونی روستایی استان

 تولید گوجه‌فرنگی گلستان در سال جاری ۲۰۰ هزار تن برآورد شده بود از سویی به گفته مسوولان برای این مقدار مازاد تولید از ماه‌ها گذشته جلساتی برگزار شده بود که ماحصل این نشست‎ها خرید مازاد گوجه‌فرنگی از سوی تعاون روستایی استان بود.

مدیر تعاون روستایی گلستان اواخر خرداد ماه سال جاری و در روزهای آغاز برداشت گوجه‌فرنگی خبر از خرید مازاد این‌ محصول داد، تصمیمی که در کارگروه تنظیم بازار  با هدف تعدیل قیمت در بازار و حمایت از کشاورزان گرفته شده بود.

نورمحمد کوچکی از خرید گوجه با قیمت کیلویی یک‌هزار تومان خبر داد و اعلام کرد: تعاون روستایی نسبت به اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص اجرای طرح خرید مازاد گوجه‌فرنگی اقدام می‎کند تا از ظرفیت موجود برای تنظیم بازار گوجه استفاده شود.

 این خبر گر چه در ابتدا رضایت نسبی گوجه‌کاران را به همراه داشت اما حالا خبرها حاکی از آن است اعتبار لازم برای خرید مازاد گوجه‌فرنگی گلستان تأمین نشده و کشاورزان باید چشم انتظار تزریق اعتبارات باشند.

در همین رابطه مدیر تعاون روستایی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: خرید گوجه از کشاورزان از ۲۳ تیرماه سال جاری آغاز و در ۳۱ تیر ماه کار خرید گوجه به پایان رسید.

کوچکی بیان کرد: در این هشت روز ۱۶ هزار تن گوجه از کشاورزان خریداری شد و برای خرید مجدد نیاز به اعتبار داریم.

*رفع مشکل گوجه‌کاران نیازمند تخصیص اعتبار است

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان نیز با بیان اینکه امنیت غذایی برای مسوولان بسیار مهم و هدف ما تثبیت تولید پایدار در کشور است در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات گوجه‌کاران استان گفت: از دو، سه ماه گذشته و قبل از فصل برداشت پیگیری‎های متعدد انجام شد و بخشی از اعتبارات برای خرید گوجه به استان تخصیص یافت.

سعید حسن‌پور تصریح کرد: بالغ بر ۱۶ هزار تن گوجه‌فرنگی تا سقف یک‌هزار تومان از کشاورزان خریداری شد بحث تأمین اعتبار که برای تعاون روستایی در نظر گرفته شده بود ظاهرأ به اتمام رسید و مجدد این موضوع را از طریق مسوولان و نمایندگان استانی پیگیر هستیم.

وی بیان کرد: ما روزانه پیگیر مشکلات گوجه‌کاران هستیم اما تا زمانی که اعتبارات به استان تخصیص نیابد بحث خرید با مشکل مواجه خواهد شد.

براساس ابن گزارش در سالی که با عنوان جهش تولید در کشورمان نامگذاری شده است عدم حمایت از تولیدکنندگان و بی‎تدبیری در خصوص رفع مشکلات آنها نظام تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد.

امنیت غذایی بدون تردید یکی از اهداف مهم در تمام دولت‎ها محسوب می‎شود در حالی که برای تحقق امنیت غذایی و تولید پایدار از کشاورز و محصولات آن در اکثر کشورهای جهان حمایت می‎شود متأسفانه در کشور ما هنگام تولید مازاد مسوولان ما سردرگم هستند و نمی‎توانند شرایطی که البته به نفع اقتصاد کشورمان است را مدیریت کنند نتیجه عدم حمایت از کشاورز و تولیدات آنها وابستگی غذایی به کشورهای بیگانه خواهد بود که این امر اصلأ زیبنده نظام جمهوری اسلامی ما نیست.

انتهای پیام/ ۸۳۰۱۷/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول