اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

گردشگری با کتاب/ از سفرنامه برادران امیدوار تا دیدنی های گیلان

گسترش تکنولوژی باعث شده تا روزهای کرونایی کمی راحت تر و مفرح تر سپری شود، چرا که شما می توانید با استفاده از تورهای مجازی یک نوع سفر جدید را تجربه کنید و یا با خواندن کتاب های مربوط به سفر و گردشگری سیر و سفری جذاب و متفاوت را در خانه داشته باشید.

گردشگری با کتاب/ از سفرنامه برادران امیدوار تا دیدنی های گیلان

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، هر سال به خصوص در ماه های مرداد و شهریور شاهد موج سفرهای تابستانی بودیم اما امسال و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز در اکثر استان های کشور، خبری از سفرهای تابستانی نیست.

اما گسترش تکنولوژی باعث شده تا این روزها کمی راحت تر و مفرح تر سپری شود، چرا که شما می توانید با استفاده از تورهای مجازی یک نوع سفر جدید را تجربه کنید و یا با خواندن کتاب های مربوط به سفر و گردشگری سیر و سفری جذاب و متفاوت را در خانه داشته باشید.

ما در این گزارش به معرفی تعدادی از کتاب های مربوط به سفر و گردشگری پرداخته ایم، کتاب هایی که می توانند شما را به مکان های ناشناخته ای ببرند و در این روزهای کرونایی حال شما را بهتر کنند.

سفرنامه نیما یوشیج

یکی از این کتاب ها سفرنامه نیما یوشیج است، این کتاب که اولین بار در سال 1379 توسط سازمان اسناد ملی ایران به چاپ رسید حاوی یادداشت‌ها و نامه‌هایی است که نیما در مدت اقامتش در برخی شهرهای شمال ایران در سال‌های 1307 و 1308 نوشته است.

این سفرنامه ها با عناوینی همچون «بارفروش» و «رشت» توسط زنده یاد سیروس طاهباز، به سازمان اسناد ملی ایران، اهداء شده است.

سفرنامه برادران امیدوار

برادران امیدوار جزو مهمترین افرادی بودند که سال ها پیش اقدام به گردشگری حرفه ای در ایران کردند، آنها در اوایل دهه 30 تصمیم گرفتند تا سفرهای بین المللی خود را به تمام قاره ها آغاز کنند.

بین سال‌های1333  تا 1343 کمتر کسی بود که نام برادران امیدوار را نشنیده باشد، سفرهایی که این دو برادر به نقاط مختلف داشتند جنبه تحقیقاتی داشته، آنها همچنین از مشاهدات خود فیلمبرداری کردند که فیلم‌های آنها در زمان خود از شبکه‌های تلویزیونی جهانی نیز پخش می‌شد.

همین موضوع باعث می شود تا خواندن این سفرنامه برایتان جذاب شود و حین مطالعه، اشتیاق شما را برای سفرهای بعد از کرونا بیشتر کند، چرا که اطلاعات گردشگری خوبی را در مورد قاره های مختلف به شما می دهد.

«مارک و پلو» و «سباستین»

مارک  و پلو اولین کتاب منصور ضابطیان بامضمون سفرنامه است که در آن با روایتی متفاوت درباره سفرهایی که به 11 کشور اروپایی، آمریکایی  آسیایی داشته اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطبانش قرار داده است.

دومین کتابی که منصور ضابطیان در همین مضمون به چاپ رساند «مارک دو پلو» بود که روایتی از سفرهای وی به کشورهایی همچون برزیل، کنیا و عراق است.

یکی دیگر از کتاب هایی که ضابطیان درباره سفر نوشته «سباستین» است، کتابی که در آن درباره سفرش به کوبا نوشته  و با اشاره به 3 کلمه سیگار برگ، کمونیسم و فیدل کاسترو اشاره های خواندنی بسیاری کرده و راه خوبی است که با خواندن این کتاب با شهر کوبا بیشتر و بهتر آشنا شوید.

تخت جمشید

توصیف و تشریح تخت جمشید از جنبه های گوناگون به نگارش ده ها کتاب نیاز دارد و این کتاب شرح مختصری است در حد یک راهنما، مسلم است که بعد از پایان کرونا و سفر به تخت جمشید، آنچه که در این کتاب خوانده اید می تواند کمک زیادی به شناخت شما پیرامون این اثر تاریخی کند.

این کتاب با استفاده از منابع متعدد و دیدگاه های مختلف تدوین شده و تا حد امکان سعی شده‌ تا به آخرین وجامع‌ترین نظریات استناد شود اما در عین حال نثری ساده و روان داشته باشد.

دیدنی های گیلان

بدون شک استان گیلان، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین استان های ایران است که آداب و رسوم، غذاهای محلی، آئین‌های سنتی و طبعیت خاص و بکر آن باعث شده تا به عنوان یکی از مهمترین استان های توریستی ایران شناخته شود.

شما با خواندن این کتاب که نوشته هوشنگ عباسی است با تاریخچه و فرهنگ مردمان دوست‌داشتنی این دیار بیشتر آشنا می‌شوید، در بخشی از «دیدنی های گیلان» می‌خوانیم: «نام گیلان گرفته شده از واژۀ گیل، یکی از اقوام باستانی ساکن در گیلان است‌. در زمان صفویه‌، شاه عباس در سال ۱۰۰۰ ه. ق برای تأسیس یک حکومت قدرتمند مرکزی، دو خاندان اسحاقی و کیایی گیلان را برانداخت و رشت را به عنوان مرکز گیلان انتخاب کرد. در این عصر، گیلان از مراکز عمدۀ تولید و فروش و صدور ابریشم در ایران بوده است‌.»

اکوتوریسم؛ اصول، تجربیات و سیاست ها

کتاب «اکوتوریسم؛ اصول، تجربیات و سیاست ها» نوشته مگان اپلروود و ترجمه نگار قدیمی است. وی که مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی اکوتوریسم TIES است این کتاب را با همکاری برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد UNEP تدوین کرده است.

اکوتوریسم از جمله فعالیت‌هایی است که اگر به شکل صحیح و با توجه به اصول تبیین شده توسط ارگان‌های بین‌المللی انجام شود، می‌تواند منجر به حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست شود، در مقابل چنانچه این اصول مورد توجه قرار نگیرند، اکوتوریسم نه تنها به حفاظت از محیط زیست منجر نمی‌شود بلکه موجب تخریب مناظر طبیعی، تهدید حیات وحش، ایجاد انواع آلودگی و در نهایت تجزیه جوامع بومی و محلی می‌شود.

با توجه به اینکه این روزها ماندن در خانه توصیه می شود، شما می توانید به جای بیرون رفتن از منزل و صرف هزینه برای خرید کتاب، این کتاب ها را به صورت صوتی از فروشگاه های قانونی کتاب الکترونیک تهیه کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول