اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بررسی مشکل گرانی پوشاک حجاب / محصولات حجاب متولی ندارد

طی نشستی با حضور مسئول خواهران معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی سازمان بسیج دانشجویی، مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف این سازمان و رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب مشکلات و معضلات و بحث گرانی پوشاک حجاب بررسی شد.

بررسی مشکل گرانی پوشاک حجاب / محصولات حجاب متولی ندارد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، جمعی از خواهران عضو بسیج دانشجویی به همراه زاهدی مسئول خواهر معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی سازمان بسیج دانشجویی و زینت عزیزآبادی مسئول هسته مسئله محور حجاب و عفاف این سازمان با سید مهدی جوادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب دیدار و در راستای  معضلات گرانی پوشاک حجاب گفت‌وگو کردند.

جوادی در این دیدار درباره انجمن تولیدی محصولات حجاب کشور گفت: انجمن ما یک انجمن صنفی فرهنگی است که از تمامی کسانی که با محصولات حجاب کار می‌کنند اعم از طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات حجاب تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اولین جلسات ما از آنجایی شروع شد که دیدیم وزارت ارشاد دارد در نمایشگاه قرآن به اسم حجاب و به کام مُد، نمایشگاه برگزار می‌کند و غرفه خوب، رسمی و سر نبش متعلق به یک موسسه مد لباس است و سردر آن نوشته شده حجاب و عفاف. این شد که ما یک انجمن تشکیل دادیم که در حیات 4 ساله اش شخصیت مرجعی را برای دوستانمان در حوزه های مختلف پیدا کرد.

جوادی تاکید کرد: نگاه ما به حوزه ی حجاب و مسئله ما در انجمن به حوزه حجاب ، ناظر به محصولات حجاب است و کاری به مسئله ترویجی و پژوهشی و تبیینی نداریم اینها متولی دارند و می روند کار می کنند . آن چیزی که مورد تمرکز و تاکید انجمن است عرضۀ محصولات حجاب است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: ما برای شناسایی مسئله نیاز به داده داریم، داده‌ها در این زمینه داده‌های ضد و نقیضی هستند. بیشتر برای ارتباط با تولیدکنندگان دنبال پیدا کردن داده های درست هستیم.

وی تاکید کرد: انجمن صنفی و اعضای آن از دل طراحان و تولید کنندگان تشکیل شده و هیئت مدیره هم از دل خود تولید کنندگان انتخاب می شود.

جوادی در پاسخ به این سوال که از پارچه ایرانی استفاده می‌کنید یا خارجی؟ تصریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه حجاب و محصولات حجاب بحث کنیم چند تا نکته وجود دارد. اولین بحث اینکه جایگاه تولیدات محصولات حجاب در حوزه اقتصاد چه اندازه ای است؟ در مورد چه اقتصادی صحبت می کنیم. هم در مورد متولی و هم در مورد حمایت ها و هم در مورد جایگاهها. بحث پارچه چادری و محصولات حجاب را می شود ذیل این موضوع  به آن پرداخت.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: به نظر من اولین و مهمترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که به این برسیم که کالای حجاب یک کالای استراتژیکی محسوب می شود یا خیر یا اینکه یک کالای لوکس است یا کالای دست چندم است.

وی تاکید کرد: کالای حجاب به تاثیرات فرهنگی اجتماعی‌ای مستقیمی که در سطح جامعه می‌گذارد به عنوان شاخص ترین نماد و نمود هویتی اسلامی جامعه نه فقط در ایران حتی جامعه غیر مسلمان شناخته شده است.

جوادی یادآور شد: من بخشی از تحصیلاتم را خارج از کشور بوده ام یکی از پنج  نمود هویتی مسلمان در هر کشوری حتی در جامعه ی غیر مسلمانش حجاب است. حجاب به علت تاثیرات فرهنگی و اجتماعی که در سطح جامعه می گذارد به عنوان شاخص ترین نماد و نمود اسلامی یک جامعه نه فقط جامعه ایران بلکه یک جامعه مسلمان حجابش محسوب می شود. حجاب بارز ترین نمود هویتی جامعۀ اسلامی است وقتی حجاب چنین جایگاهی دارد محصولاتش هم می شود محصول استراتژیکی  برای یک کشور اسلامی و جامعه ی اسلامی.

وی اظهار داشت: یکی از دستآوردهای انجمن برای ما که خیلی هم مهم بوده به رسمیت شناختن ما در خیلی از جاها است، اعضای انجمن حدود 160 عضو و در سطح کشور شاید بالای 400 تا 500 تولید کنندۀ محصولات حجاب هستند.

جوادی درباره این سوال که آیا پوشاک حجاب متولی‌ای برای ساماندهی بازار دارد؟ گفت: مشکل این است که در همین بی‌متولی بودن هزار متولی دارد. یک کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که در سال 85 دستور تشکیل کارگروهش کلید خورد. این کارگروه در وزارت ارشاد برای هر بخش یک حوزه دارد. اگر به مقوله  مد و لباس به چشم هنر نگاه کنیم می بینیم قریب به 13 سال از تاسیس این کارگروه می گذرد و کل دستاورد این کارگروه ترویج مد از خاستگاه کسانی است که متولی مانتوهای جلو باز 7 تیراند.

وی تاکید کرد: کار گروه مد را نه دبیرش می چرخاند و نه معاونتش، بلکه جریان فکری حاکم خیمه زده در آنجاست که کار گروه را می چرخاند . همان طراحان معروف بیرون‌اند که فلان برند را کار می کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تاکید کرد: نمایشگاه مجازی حجاب ما بزرگ ترین سایت حجاب دنیا محسوب می شود. بالای 1700 عنوان محصول ثبت شده، 100 برند و 2 میلیون بازدید کننده دارد. این در حالی است که وزارت ارشاد و کارگروه آن پی در پی به دنبال این هستند که این سایت ببندند و می‌گویند باید از ما مجوز می گرفتید، در کل این برای ما نه تنها مثبت نبوده بلکه مخرب هم بوده است.

جوادی ادامه داد: اولین سوال در اقتصاد حجاب این است که متولی کیست؟ تولید کننده تسهیلات می خواهد، می رود وزارت صمت، وزارت صمت می گوید کالای فرهنگی می زنید زیر مجموعۀ این وزارت خانه محسوب نمی شوید باید بروید وزارت ارشاد، می رویم وزارت ارشاد می‌گوید چادر پوشاک است بروید اتحادیه. بالاخره این کالای فرهنگی است یا پوشاک است؟

وی درباره علت دیده نشدن محصولات حجاب هم افزود: قانونی که کشور ترکیه دارد این است که اگر برندی از آن کشور برود و در کشور دیگری و نمایندگی بزند سکوهای عرضه اش را دولت تامین می کند. اما من تولید کنندۀ محصولات حجاب به خیال خودم می توانم بروم در جردن یک مغازۀ 2 در 2 بزنم؟

جوادی تاکید کرد: یکی از معضلات محصولات حجاب کشور این است که ویترین عرضه نداریم. مغازه در 7 تیر به گوشت فروشی اجاره می دهد به حجاب جا نمی‌دهد که سر قفلی مغازه اش ارزان نشود. فروشگاه‌های بنیاد مستضعفین 20 سال است خالی افتاده اند و محل رفت و آمد معتادها شده است اما وقتی از آنها تقاضا کردیم که برای عرضۀ پوشاک حجاب به ما بدهید و خودمان بازسازی خواهیم کرد از آن؛ یک عدد میلیاردی نشانمان دادند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اضافه کرد: متاسفانه اقتصاد محصولات حجاب در ایران دارای هیچ جایگاهی نیست. نه تنها حمایت نمی شود بلکه به رسمیت هم شناخته نمی شود. در وزارت صمت، چادر به عنوان محصول هم تعریف نشده است. بعد از چهل و اندی سال حجاب به عنوان یک فعالیت رسمی شناخته نمی شود تا بتوان از تسهیلاتش استفاده بشود.

وی درباره اینکه چرا برای پوشاک و لوازم حجاب تبلیغاتی وجود ندارد؟ گفت: زمانی آقای ضرغامی قول دادند تبلیغات حجاب در تلویزیون مجانی بشود اما تا کنون اجرایی نشده است.

جوادی ادامه داد: برای نمایشگاه رمضانه حجاب و عفاف، برای مجوز پخش تبلیغات کالای حجاب و عفاف در صدا و سیما، معاون سینمایی سازمان دستور پخش را دادند. رئیس شبکه گفت پخش کنید اما در نهایت مدیریت سازمان ممنوع کرد و گفت این کار بازرگانی است و اجازۀ پخش تبلیغات به ما را ندادند. شما می گویید چرا وضع حجاب این گونه است؟ از شما سوال می کنم آیا ما برای حجاب رسانه داریم؟ ما نه تسهیلات مالی و نه حقوقی داریم.

وی اضافه کرد: انجمن کتاب فروشان تهران مصوب کرده است تمام کتاب فروشان معافیت مالیاتی داشته باشند، تبلیغات و حتی پرداخت حق بیمه تا سقف 5 نفر برایشان رایگان می باشد وقتی که می گوییم در حوزه کتاب حتی ناشری که محصول ضاله هم می فروشد از تسهیلات بهره می برد اما چادر به عنوان یک محصول و کالای هویتی تسهیلاتی به آن تعلق نمی گیرد.

جوادی درباره این که در سال چند میلیون یارد پارچه وارد می شود؟ گفت: این عدد متغیر است که حدودا 120 تا 180 میلیون یارد پارچه وارد می شود.

وی تاکید کرد: یک مطالبه یا تفکر غلط که وجود دارد این است که بحث تولید پارچۀ چادری در داخل مطرح می شود. اگر مجموع تمامی تولید کنندگان پارچۀ چادری در کشور ( شهر کرد ، بروجرد و .. ) تمام ظرفیت خود را به کار بگیرند حدودا 10 میلیون یارد نیاز پارچۀ چادری در کشور را بتوانند فراهم کنند، این در حالی است که نیاز سالانۀ کشور به پارچۀ چادری حدودا 80 تا 90 میلیون یارد است. به اسم حمایت از کالای ملی بدون در نظر گرفتن نیاز بازار در سال گذشته تعرفه واردات پارچۀ چادری را 360 برابر می کنند. که متاسفانه این هم به تولیدات چادر و هم به گرانی کالای حجاب دامن می زند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: اگر جدول تخصیص عرض دولتی را مشاهده کنیم می بینیم به پارچۀ فاستونی که در داخل هم تولید می شود عرض دولتی تخصیص داده می شود، پارچۀ لی عرض دولتی می گیرد و در سال 98 حدودا 327 میلیون دلار عرض دولتی بابت واردات موز تخصیص داده شده است، این در حالی است که برای پارچۀ چادری که در داخل اغنا نمی شود و تولید کافی نداریم یک ریال هم عرض دولتی تخصیص داده نشده است.

وی درباره این سوال که آیا در شرایط فعلی می‌توان ظرفیت تولید پارچۀ چادر مشکی را افزایش داد؟ و اینکه چگونه می توانیم تولید داخل را افزایش داد؟ اظهار داشت: بله می‌توانیم، به تازگی انجمن، طرحی را به معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه شده است که بعد از بررسی کارشناسان این طرح به مرحلۀ تصویب رسید. در این طرح یک کنسرسیونی بین انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب و دانشگاه امیرکبیر و انجمن نساجی یزد تشکیل می شود و ورود پیدا می کند.

جوادی افزود: مدل این کنسرسیون حل مسئله است. ما اعتقادمان این است که نیاز نداریم کارخانۀ جدیدی تاسیس شود برای تاسیس چنین کارخانه ای مشابه کارخانۀ شهرکرد حدود 300 میلیارد تومان بودجه نیاز است ما می گوییم به جای اینکه یک کارخانه صفر تا صدش را تاسیس کنیم ما می توانیم با تجمیع سازی بازار متشکل، به اندازۀ ظرفیت کارخانۀ شهر کرد ظرفیت تولید پارچۀ چادری کشور را افزایش داد.

وی گفت: در واقع به خدمت گرفتن فضای شرکت های دانش بنیان با نگاه حل مسئله و نظام مسائل در حوزه تولید پارچۀ چادری مشکی که به نظر من ماندگارترین کار است که طی فرآیند 5 ساله می توان ظرفیت تولید را افزایش داد. ما امیدواریم دکتر ستاری به زودی دستور تخصیص منابع اش را بدهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: ما در پروسه تولید پارچۀ چادری چند مرحله داریم، ( نخ ، بافت و تکمیل ). و همۀ این مراحل ظرفیت‌اش در کشور وجود دارد و یک بخش کوچکی از آن نیاز است که می توان تجمیع کرد و آورد.

وی گفت: در بحث نخ  هم به کارخانۀ ای که نخ می زند بگوییم برایمان نخ پارچۀ مشکی بزند. برای آن فرقی ندارد چه نوع نخی می زند نخ پارچۀ مشکی بزند یا نخ معمولی . پس این بخش را سفارش می دهیم .

جوادی افزود: در حوزه بافت هم پارچه را می دهیم به مدقال دوز، خب برای مدقال دوز هم فرقی نمی کند چه نوع پارچه ای دارد می دوزد. این بخش را هم سفارش می دهیم. بعد بافت پارچه ، یک پارچۀ سفید داریم که طی فرایندی رنگ به خورد پارچه  می دهیم و پارچه منسجم سازی می شود که این بخش را هم می توانیم به کارخانه ی شهرکرد بسپاریم، ظرفیت تکمیل کارخانۀ شهر کرد بیشتر از ظرفیت تولید خود کارخانه است می توان فرآیند تکمیل را انجام داد بازم اگر نه نمی‌شود، دستگاه می آوریم و آنجا می گذاریم. مشکل رنگ دانه است ؟ خب این هم قابل حل است شرکت های شیمی و پتروشیمی اگر بنشینند و به عنوان یک مسئله به موضوع رنگ دانه نگاه کنند ، رنگ دانه هم قابل حل است.

وی افزود: اینگونه طی فرآیند 5 ساله می توان ظرفیت تولید را افزایش داد که ما امیدواریم جناب دکتر ستاری دستور تخصیص منابع اش را بدهند که جناب دکتر قادری فر معاون اجرایی دکتر ستاری چندی پیش طی مصاحبه ای که داشتند خبر راه اندازی این کنسرواسیون را دادند ولی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درباره اینکه آیا مافیا پارچۀ چادری وجود دارد؟ و به نظر شما علت گرانی پوشاک حجاب چه می تواند باشد؟ گفت: مافیای پارچۀ چادری مدیریت غلط است، تعرفه را 360 درصد افزایش می دهند و اجازه نمی دهد پارچه وارد بشود. اگر بحث تعرفه ، مالیات و گمرک حل شود مافیایی وجود نخواهد داشت و همۀ مشکلات حل می شود.

وی افزود: ما  در رابطه با یک اکوسیستم صحبت می کنیم. نمی شود چسبید به تولید ملی و واردات را فعلا ول کرد تا وقتی توان تولید تا 90 میلیون یارد را به دست نیاورده باشیم نباید تعرفه را تا 360 برابر گران کرد . چیزی به نام مافیا وجود ندارد بازاری که 12 – 13 وارد کننده قلدر دارد چطور می تواند مافیا در آن شکل بگیرد هر کس که هر قدر پول دارد بیاید وارد کند کسی جلوی آن را نمی گیرد.

جوادی خاطرنشان کرد: ما در حوزۀ تولیدات حجاب نه در عده و عده کم داریم و نه در حوزۀ طراحی چیزی کم داریم، بلکه در حوزۀ طراحی پیش قراول ترین هستیم. در همین چادر ساده 28 مدل استاندارد وجود دارد و هم چنین ساق دست و روسری . از لحاظ تخصیص بودجه و اعتبارات هیچ چیز کم نداریم مشکل این است که نه بودجه به ما می رسد و نه اعتبارات.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درباره سوال یکی از دانشجویان درباره اینکه چه راه حلی برای رفع موانع تولید و عرضۀ پوشاک حجاب پیشنهاد می کنید؟ گفت: مهمترین راه حلی که می تواند موثر باشد و معضلات تبلیغات و تولید کنندگان و حتی وارد کنندگان را هم حل کند این است که کالای حجاب، به مثابه کتاب به مثابه صنایع دستی به عنوان کالای فرهنگی در اسناد قانونی شناسایی بشود. کلمۀ حجاب را کنار صنایع دستی ، کنار جاجیم و گلیم اضافه کنند و پوشاک حجاب را به رسمیت بشناسند این کار بالای 70 درصد مشکل تولید کنندگان حجاب را حل می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول