اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس پارلمان عراق خواستار برگزاری انتخابات «زودهنگام‌تر» شد

رئیس پارلمان عراق در پی اعلام زمان برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی نخست‌وزیر این کشور، خواستار برگزاری زودتر این انتخابات شد.

رئیس پارلمان عراق خواستار برگزاری انتخابات «زودهنگام‌تر» شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، امروز (شنبه - ۱ آگوست)، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام‌تراز تاریخ مشخص شده از سوی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان شد.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: دولت‌های متوالی، برنامه دولت و کابینه خود را اجرا نکردند و اقدامی فراتر از سطرهای نوشته شده [در این برنامه اعلامی] انجام ندادند و این امر موجب تداوم اعتراض‌های مردمی به دلیل کاهش خدمات و فراهم نشدن شرایط یک زندگی باعزت شد.

 

 

وی در ادامه نوشت: برای عراق و وفاداری به فداکاری‌های مردم این کشور، ما خواستار برگزاری انتخاباتی (زودتر) وبرگزاری نشست فوق‌العاده و علنی با حضور روسای قوای سه‌گانه کشور و گروه‌های سیاسی  هستیم تا اقدامات قانونی لازم بر اساس ماده ۶۴ قانون اساسی را که تنها روند قانونی  برگزاری انتخابات زودهنگام است انجام شود. همه باید در خصوص اختیارات خود هشیار باشند و به مسئولیت‌های خود در قبال ملت عمل کنند.

به گفته کارشناسان چیزی به نام انتخابات زودهنگام در قانون اساسی عراق وجود ندارد و آنچه که در قانون تصریح شده انتخابات عمومی بر اساس ماده 64 قانون اساسی است  که طبق  آن پارلمان منحل می‌شود و بعد از دو ماه از تاریخ انحلال پارلمان، انتخابات زودهنگام برگزار می شود. انحلال پارلمان نیز تنها با تایید رئیس‌جمهور میسر خواهد بود.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دیروز (جمعه - ۳۱ ژوئیه)، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام را که یکی از وظایف دولت انتقالی او به شمار می ‌رود را ۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) اعلام کرد.

یکی از مطالب معترضان عراقی طی نزدیک به یک سال گذشته، برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی بود که برای تحقق این امر، قانون انتخابات در این کشور طی ماه‌های گذشته تغییر یافته است.

 «عبد الحسین الهنداوی» مشاور نخست‌وزیر عراق نیز «شروط اساسی» برای برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور را،  تکمیل قانون انتخابات، آماده‌سازی کمیساریای انتخابات و کنترل سلاح و پول و بسیج کردن مردم اعلام می‌کند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول