اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

پیش‌بینی «مشوق‎های خبرنگاری» مهمترین مطالبه فعالان رسانه‌ای گلستان/ «نمایندگان افکار عمومی» پشتیبان ندارند

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و تشکل‌های صنفی که باید در راستای حمایت از رسانه و خبرنگار گام‌های جدی بردارند اما همچنان در تحقق ابتدایی‌ترین مطالبات این قشر لنگ می‌زنند، مدعیان وعده‌های بی‌سرانجام نیک می‌دانند که «نمایندگان افکارعمومی» پشتیبان ندارند.

پیش‌بینی «مشوق‎های خبرنگاری» مهمترین مطالبه فعالان رسانه‌ای گلستان/ «نمایندگان افکار عمومی» پشتیبان ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ۲۳ سال از استقلال جغرافیایی استان گلستان گذشت و آنهایی که در جایگاه مقام و مسوولیت قرار گرفتند هنوز هم قدم‌های شایسته‌ای برای رشد و تعالی خبرنگاران، اصحاب قلم و رسانه‌های استان برنداشتند و سهم فعالان این عرصه در گردونه حمایت‌های شغلی فقط خلاصه به کلیدواژه‌های تکراری شده است.

جفای متولیان عرصه رسانه و تشکل‌های صنفی در حق مظلوم‌ترین و پرتلاش‌ترین عنصر پیکره آگاهی‌بخشی جامعه بر کسی پوشیده نیست و این ادعا را می‌توان در خواسته‌های تکراری فعالان این عرصه در روز خبرنگار بازخوانی کرد، هنوز شاخصی برای بهبود روند کاری و حرفه‌ای فعالان رسانه در استان گلستان ترسیم نشده است.

 

*حل موردی مشکلات خبرنگاری علاج درد جامعه رسانه‌ای استان گلستان نیست

موانع شغلی زیادی بر سر راه فعالان رسانه وجود دارد که تاکنون تدبیر امیدوارکننده‌ای برای آن متصور نشده است، از مشکل بیمه گرفته تا نداشتن حقوق ثابت و مسکن و ده‌ها مسئله و گره باز نشده در عرصه خبر که نتیجه آن چیزی جز قلم‌فروشی، مصلحت‌اندیشی، سیاست‌زدگی و نهایتا عدم پیشرفت استان در حوزه‌های مختلف نبوده است.

حل موردی مشکلات خبرنگاری علاج درد جامعه رسانه‌ای استان گلستان نیست، اینکه هر کسی توانست حرف خود را از دریچه‌ای به مناصب قدرت و مسوولیت برساند تا مشکل‌اش حل شود اجحاف آشکار به جامعه خبری است، خبرنگاران هم به این باور رسیده‌اند که «نمایندگان افکار عمومی» پشتیبان واقعی و دلسوز ندارند که اگر داشتند قدم از قدم برای برداشتن حداقل مشکلات آنها برداشته می‌شد.

مشکلات جامعه خبری آنقدر عمیق شده که گوش مسوولان نسبت به شنیدن آن رغبتی ندارد و یا انگیزه‌ای برای پیگیری نیست، این اتفاق گرچه تلخ و گزنده است اما انزوا و انفعال فعالان حرفه‌ای حوزه خبر را در پی دارد، امنیت شغلی خبرنگاران به دست متولیان دلسوز تامین می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد معیشت آنها تامین شده و دیگر شاهد سلاخی حقیقت در ازای مصلحت‌های فردی و گروهی نیستیم.

 

* «هیچ»سهم خبرنگار در گردونه حمایت‌های شغلی

 تشکل صنفی استان در قالب خانه مطبوعات هم هنوز نتوانستند مطالبات به حق این مجموعه را محقق کنند حال چطور می‌توان انتظار داشت مطالبات بر زمین مانده اصحاب رسانه که در طول سالها؛ زنگار به خود گرفته برطرف شود، تنها حرفه‌ای که تاکنون حمایت جدی و عملی مسولان ملی و محلی را در حوزه صنفی به خود ندیده و در حد حرف و شعار باقی مانده همین حرفه خبرنگاری است.

از دیگر مصائبی که در حوزه رسانه وجود دارد، دریافت یارانه مطبوعات به جیب مدیران رسانه‌هاست، برای تقسیم این یارانه فصلی همچنان سازوکاری اندیشیده نشده و در حالی که همگان می‌دانند عواید یارانه به جیب خبرنگارنمی‌رود و اگر فعالان این عرصه، یارانه را مطالبه کند با ندای «اخراج» از رسانه مواجه می‌شوند، بدتر آنکه خبرگزاری‌های رسمی در این زمینه به مانند پایگاه‌های خبری دیده نشدند تا از مواهب یارانه‌ای دولت برخوردار شوند.

در جریان گسترش شیوع ویروس منحوس کرونا سفره دل بسیاری از خبرنگاران استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس باز شد، کسانی که زبان گویای دردهای جامعه می‌شوند حالا در آستانه روز خبرنگار از مشکلات خود پرده برداشتند تا شاید تصمیم‌گیران امروز، گوشی شنوایی برای حل مشکلات‌شان داشته باشند.

 

* مسوولان گلستان فقط یاد دارند قول بدهند/ وعده‌هایی که هیچ وقت ادا نشد

یکی از خبرنگاران فعال استان گلستان که از بی‌مهری برخی مسوولان گلایه‌مند است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: فکر نمی‌کنم گفتن مشکلات اصحاب رسانه در استان گلستان گوش شنوا داشته باشد اما این بار هم به رسم همیشه می‌گویم تا مسوولان بدانند هنوز قدمی برای ارتقاء ابزار توسعه استان برداشته نشده است، مسوولان گلستان فقط یاد دارند قول بدهند اما وعده‌های آنان در حق خبرنگاران استان هیچ وقت ادا نشده است.

این بانوی خبرنگار با اشاره به عدم توجه مدیران رسانه به مسئله بیمه، مسکن و حقوق اصحاب رسانه گفت: حدود ۹ سال دارم در رسانه‌های مختلف استان فعالیت می‌کنم دریغ از اینکه بیمه شوم، سال‌هاست که در خانه استیجاری زندگی می‌کنیم، حقوق ناچیز خبرنگاری هم که کفاف زندگی تورمی در این شرایط اقتصادی را ندارد.

این فعال رسانه‌ای گفت: همه فعالان رسانه در استان گلستان درد مشترک دارند اما شریک غم‌هایشان کسی نیست، مسوولانی که فریاد مشکلات را بشنوند و دم برنیاورد آنها مسوول نیستند، دردشان میز و صندلی ریاست است، اگر جز این بود باید در این سال‌ها شاهد برداشتن قدمی در حوزه رسانه بودیم.

 

*پیش‌بینی «مشوق‎های خبرنگاری» مهمترین مطالبه فعالان رسانه‌ای گلستان

یکی دیگر از خبرنگاران استان گلستان با اشاره به اینکه بی‌مهری مسوولان به اصحاب رسانه پایان ندارد، گفت: ما رسالت خودمان را به خوبی می‌دانیم در جبهه‌ای که پا گذاشتیم پی هرگونه ناملایمات را به بدن خود مالیدیم، اما انتظار از مسوولانی که در جلسات مختلف نسبت به حمایت از خبرنگاران و اقدامات خوب رسانه‌ای که در استان صورت می‌گیرد، بیشتر است.

این فعال رسانه‌ای افزود: سال‌هاست که مشکلات اصحاب رسانه در تمامی دولت‌ها و برای انواع و اقسام مدیران کل و استاندار بیان شده است، لازم می‌دانم که به این بیت شعر پرمعنا اشاره کنم «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است»، اگر مسوولان دغدغه حل مشکلات جامعه خبری را دارند باید در این مدت قدم مثبتی از آنها شاهد بودیم، شنیدن حرف‌های تکراری روز 17 مردم علاج مشکلات نیست.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و تشکل‌های صنفی که باید در راستای حمایت از رسانه و خبرنگار گام‌های جدی بردارند اما همچنان در تحقق ابتدایی‌ترین مطالبات این قشر لنگ می‌زنند، مدعیان وعده‌های بی‌سرانجام نیک می‌دانند که «نمایندگان افکار عمومی» پشتیبان ندارند، امیدوارم بیان این حرف‌ها بتواند یک گام رو به جلو از سوی مسوولان داشته باشد.

 

*تلاش بی‌نتیجه خبرنگار فارس برای مصاحبه با خانم مدیرکل!!!

به گزارش خبرنگار فارس، تلاش‌های زیادی برای انجام مصاحبه تلفنی و حضوری با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان صورت گرفت که هنوز نتیجه‌ای در برنداشته است.

از ۳۶۵ روز سال فقط یک روز به نام «خبرنگار» است، روزی که معنای مطالبه‌گری تفسیر و پرونده مشکلات اصحاب رسانه در همان روز بسته می‌شود، جامعه خبری هنوز بعد از گذشت سال‌ها منتظر است بداند مسوولان و متولیان عرصه رسانه آیا رویای خانه‌دار شدن حتی یک نفر از اهالی رسانه را برآورده کردند؟،

آیا وعده مجتمع رسانه‌ای که سال‌هاست قرار بود کام صاحبان امتیاز رسانه را شیرین کند از روی کاغذ به مرحله عمل رسید؟ مقدمات بیمه چه تعداد از فعالان رسانه توسط مسوولان، متولیان و تشکل‌های صنفی نتیجه داد؟ در نهایت متولیان رسانه اعلام کنند اصلا در کدام بزنگاه مرهمی برای حل مشکلات جامعه خبری استان گلستان بودند تا نقش آنها برای نمایندگان افکار عمومی به درستی ترسیم شود.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول