اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

داوطلبان از مصائب کنکور کرونایی می گویند/ آزمون سخت سازمان سنجش در سال کرونایی

به گفته مسوولان برگزاری کنکور سراسری از برگزاری کنکورهای ارشد و دکتری آسان تر است و شاید جایگزینی برای کنکور ارشد و دکتری باشد اما برای کنکور سراسری نیست، اکنون که آزمون دکتری برگزار شده بهترین اقدام، ارتقاء پروتکل های بهداشتی در کنکورهای باقی مانده است.

داوطلبان از مصائب کنکور کرونایی می گویند/ آزمون سخت سازمان سنجش در سال کرونایی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کنکورهای امسال تفاوت ویژه ای با سال های گذشته دارد، امسال کنکور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کشور قرار گرفته و مساله تامین سلامت داوطلبان یکی از دغدغه های جدی داوطلبان، خانواده ها و مسوولان است؛ به طوری که تا آخرین روزهای مانده به کنکور دکتری امسال، برگزاری این آزمون کشوری در هاله ای از ابهام قرار داشت.

اما با وجود همه مخالفان و موافقان، کنکور دکتری ۹۹ این هفته در ۶۰ شهرستان و ۱۴۳ حوزه امتحانی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

*ارزیابی های ضد و نقیض از رعایت پروتکل بهداشتی در نخستین کنکور سال کرونایی

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ارزیابی برگزاری نخستین کنکور امسال، گفته: در برخی حوزه ها تعدادی جزیی از داوطلبان مشکوک به کرونا بودند که حوزه آنان از سایر داوطلبان مجزا شد اما جمع بندی این آزمون، مثبت بود.

وی تاکید کرد: گزارش خاصی از حوزه های برگزاری آزمون اعلام نشده است. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در طول برگزاری این آزمون، برای رعایت پروتکل های بهداشتی ابتکارات و خلاقیت های زیادی به کار بردند که نسبت به آنها احساس دِین می کنم.

اما نتایج ارزیابی برگزاری کنکور دکتری به همین جا ختم نشد؛ پس از آزمون اخبار متعددی از نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در حوزه های امتحانی منتشر شد؛ در این اظهارنظرها برخی داوطلبان وضعیت مناسبی را گزارش کردند و در عین حال برخی گزارش ها هم از نارضایتی ها در نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی حکایت داشت.

* ازدحام همیشگی خانواده ها، ماسک و تقلب؛ مصائب کنکور کرونایی

ازدحام همیشگی خانواده ها و حضور داوطلبان در ورودی ‌ها از بخش های لاینفک کنکورها به ویژه کنکور سراسری است.

علاوه بر این، به دلیل گرمای هوا و طولانی بودن ساعت حضور در جلسه آزمون احتمال اینکه برخی داوطلبان از ماسک کلافه شوند و ماسک را بردارند هم وجود دارد که تذکر دادن یا ندادن به داوطلب کنکوری که ماسک را از صورت خود بر داشته مصائب خاص خود را دارد.

همچنین نزدیک نشدن مراقبان به داوطلبان به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و ترس از ابتلا به کرونا، شاید شرایط را برای تقلب برخی داوطلبان فراهم کند.

*گلایه ‌های مهم داوطلبان از بهداشت کنکور دکتری ۹۹

مهم ترین گلایه ‌های داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ از پروتکل های بهداشتی را در رعایت نشدن فاصله مناسب بین صندلی ‌ها، نبود تهویه مناسب در محل آزمون، بازرسی ناکافی داوطلبان در برخی از حوزه‌ های آزمون و نبود امکان استفاده مداوم از ماسک به دلیل گرمای هوا.

در این میان برخی گزارش ها از ابتکار عمل و خلاقیت مسوولان برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در طول برگزاری این آزمون، حکایت داشت که در نتیجه رفتارهای متفاوتی را در چک کردن کد غربالگری، تب سنجی، در اختیار قراردادن وسایل بهداشتی مانند پد الکلی در برخی حوزه های امتحانی شاهد بودیم.

*اگر داوطلبی ماسک را از صورت بردارد تذکر نمی گیرد

یک داوطلب دختر که در دانشگاه فنی حرفه‌ای دخترانه دکتر شریعتی امتحان کنکور دکتری ۹۹ را پشت سر گذاشته، درباره نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در این آزمون، به خبرنگار فارس، گفت: سرمایش  سالن با کولر گازی بود و سالن تهویه مناسب نداشت و چند پنجره برای عبور هوا باز گذاشته شده بود.
وی گفت: به نظرم فاصله بین صندلی آن طور که باید نبود.
این داوطلب دختر ادامه داد: داوطلبان قبل شروع آزمون، بدون ماسک با هم صحبت می کردند و اگر کسی ماسک خود را از صورت بر می داشت تذکری نمی گرفت. برای تایید چهره داوطلبان توسط مراقب هم همه برای لحظاتی باید ماسک خود را بردارند. پیگیری کنید که برای داوطلبان دیگر کنکورها این مشکلات و خطرات تکرار نشود.

*تغییر محل آزمون داوطلبان اعمال نشد

داوطلب دیگری در گفت وگو با خبرنگار فارس از ویرایش نشدن اطلاعات محل آزمون در سیستم سازمان سنجش گلایه داشت.

این داوطلب دکتری گفت: قبلا که کرونا نبود چون در دانشگاه بودم، محل آزمون را تهران انتخاب کرده بودم اما پس از شیوع کرونا که امکان ویرایش محل آزمون فراهم شد، محل را تغییر دادم و شهر خودم را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: وقتی کارت ورود به جلسه آزمون را پرینت گرفتم محل آزمون باز هم تهران نوشته شده بود و گفتند که باید به صورت حضوری برای ویرایش اطلاعات مراجعه کنم. تا آخرین روز برای ویرایش اطلاعات استرس داشتم. این هم از مشکلات کنکور در شرایط کرونا است.

*در شهرستان ها مثل شهرهای بزرگ در رعایت  پروتکل های بهداشتی سخت گیری شود

داوطلب دیگری در دانشگاه پیام نور در استان سیستان و بلوچستان شهرستان زاهدان امتحان داده بود، درخواست داشت که مسوولان برای محل آزمون های شهرستان ها مراقبت بیشتری به خرج دهند.

این داوطلب گفت: در دانشگاه های بزرگ استان ها مراقبت بیشتر است زیرا نماینده و بازرس می آید. اما به نظر می رسد در شهرستان ها مسوولان استانی و بومی آن طور که در استان ها دیده می شود، در رعایت پروتکل های بهداشتی سخت گیری نمی کنند. 

*پذیرش نقص در رعایت پروتکل‌ بهداشتی و تذکر به برخی واحدهای آزمون

سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به این اخبار، نواقص را رد نکرد و مسوولان این سازمان از تذکر به تعدادی از حوزه‌ های برگزاری کنکور دکتری ۹۹ به دلیل رعایت نکردن پروتکل ‌ها ی بهداشتی خبر داد.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: به آن دسته از حوزه ‌های امتحانی که برخی پروتکل ‌های بهداشتی را رعایت نکردند، تذکر داده می‌ شود تا برای برگزاری آزمون‌های بعدی اصلاح شوند.

*کنکور دکتری برگزار شد، سراسری هم برگزار می شود

برگزاری کنکور دکتری را می توان نشانه ای از برگزاری کامل همه کنکورها در سال جاری دانست؛ به طوری که احتمالا تلاش ها و رایزنی ها برای تعویق چندباره کنکورها راه به جایی نبرد. بنابراین اگر بنا به برگزاری کنکورها است بهتر است تمام تلاش برای ارتقا پیاده سازی پروتکل های بهداشتی معطوف شود.

در این باره یک مخاطب به خبرنگار فارس، گفت: وقتی کنکور دکترا و آزمون ورودی تیزهوشان برگزار شد یعنی باقی کنکورها هم برگزار می شود. مسوولان هم چند بار گفته اند که برگزاری کنکور سراسری از برگزاری کنکورهای ارشد و دکتری آسان تر است. علاوه بر این، همه می گفتند که شاید راه جایگزینی برای کنکورهای ارشد و دکترا باشد اما برای کنکور سراسری جایگزینی نیست.

وی گفت: وقتی نزدیک ترین آزمون یعنی کنکور دکتری به تعویق نیفتاد، آزمون های بعدی هم به تعویق نمی افتد. اکنون دیگر کنکور دکتری برگزار شده و مسوولان برای اینکه بگویند توانستیم کنکور دکتری را برگزار کنیم پس می توانیم کنکور ارشد و سراسری را هم برگزار کنیم، مصداق دارند. با این شرایط بهترین اقدام، درس گرفتن از کنکور دکتری، رفع نواقص و ارتقاء پروتکل های بهداشتی در کنکورهای باقی مانده است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول