اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دغدغه دانشجویان از اسکان چرخشی در خوابگاه در شرایط کرونا/ محیط های عمومی خوابگاه ها مشترک است

در ترم جدید دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت پذیرش در خوابگاه قرار گرفته اند و اسکان در خوابگاه به صورت چرخشی خواهد بود تا افراد بیشتری از خوابگاه استفاده کنند؛ اما دانشجویانی که ترم قبل خوابگاه داشتند درباره خوابگاه در شرایط کرونا دغدغه دارند.

دغدغه دانشجویان از اسکان چرخشی در خوابگاه در شرایط کرونا/ محیط های عمومی خوابگاه ها مشترک است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در نیمه فروردین ماه شرایط برای بازگشت برخی دانشجویان به دانشگاه از ابتدای اردیبهشت را فراهم دید و به این ترتیب عملا از همان زمان رسما امکان حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها فراهم شد.

البته رفع این محدودیت با استقبال دانشجویان مواجه نشد. زیرا شرط و شروط و سازوکاری برای حضور برخی دانشجویان در دانشگاه ها دیده شد که تایید ضرورت حضور فیزیکی دانشجو توسط استاد و دانشکده و اولویت داشتن دانشجویان بی نیاز به خوابگاه از جمله این سازوکارها بود. وزارت بهداشت هم برای اطمینان از حفظ سلامت دانشجویان در دانشگاه ها، پروتکل هایی را تعیین کرده است.

هدف اولیه این تصمیم انجام کارهای آزمایشگاهی دانشجویان بود، وزارت علوم هم می گوید: اگر دانشگاه قادر به تامین پروتکل های بهداشتی نبود اجباری برای حضور دانشجویان در دانشگاه نیست.

این شیوه از همان ابتدا با مخالفت هایی از سوی دانشجویان همراه بود. در ترم جدید هم دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت پذیرش در خوابگاه قرار گرفته اند و اسکان در خوابگاه به صورت چرخشی خواهد بود؛ اما این پذیرش شرایطی دارد که برخی دانشجویان نسبت به آخر کار ابراز نگرانی می کنند. 

در این باره این ویدئو را ببینید: 

در این گزارش دغدغه و صحبت های دانشجویان تحصیلات تکمیلی درباره ترم آینده مجازی بیان شده است.

*فرصت ۴۰ روزه آسان در خوابگاه، مفید واقع نشد

آقای آتشکار، یکی از دانشجویان مقطع دکترا است که در ترم قبل هم به صورت محدود در خوابگاه پذیرش شده بود.

وی در گفت وگو با خبرنگار فارس، دغدغه خود از نحوه فعالیت های پژوهشی در ترم مجازی پیش رو را بیان کرد و گفت: در ترم قبل به اصرار دانشجوهای تحصیلات تکمیلی که پژوهش تعطیل شده است، دانشگاه امکان اسکان موقت حداکثر ۴۰ روزه را فراهم کرد و من هم در خوابگاه اسکان یافتم.

وی گفت: رساله من آزمایشگاهی و مربوط به کشاورزی است و سال آخر دکتری هستم؛ اما در عمل در ۴۰ روز با احتساب زمان محدود کار در آزمایشگاه و تعطیلی دانشگاه در روزهای تعطیل هفته، فرصت لازم برای کاشت بذر و به نتیجه رساندن فعالیت ام را نداشتم. در عمل شرایط اسکان در خوابگاه نفعی برای من نداشت.

وی ادامه داد: به همین دلیل نگرانم که این ترم هم باوجود صرف وقت و هزینه کارایی لازم را نداشته باشد.

*محیط های عمومی خوابگاه ها مشترک است

آقای ارژنگ اما نظر دیگری دارد.

این دانشجوی مقطع دکترا در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: من هم کار آزمایشگاهى برای رساله دارم؛ در روزهای پنج شنبه و جمعه هم امکان استفاده از آزمایشگاه را داشتم و محدودیتى در این باره وجود نداشت.

وی گفت: اما موضوع محل اشکال از نظر من آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام مشترک در خوابگاه بود. اگرچه محیط ضدعفونی می شد اما مشترک بودن بودن محیط ها در این شرایط خوشایند نبود.

*دانشگاه با کم کردن درخواست ها، مدت اسکان ضروری را افزایش دهد

آقای بهمن آبادی دیگر دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی است که مطالبه ای از مسوولان دانشگاه دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگار فارس، دغدغه خود درباره فعالیت های پژوهشی در ترم مجازی پیش رو را این طور بیان کرد: دانشگاه ها برای اسکان در خوابگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دانشجویان دکترا را در اولویت قرار داده اند و به نظر من کار صحیحی بوده است و دانشگاه هم کار دیگری نمی توانسته انجام دهد. از سوی دیگر اسکان در خوابگاه ها چرخشی شده است و به هر دانشجو مدت زمان مشخصی برای اسکان داده می شود.

وی ادامه داد: اما با توجه به اطلاعاتی که از دوستان و هم دوره هایم گرفتم می بینم که بسیاری از دانشجوهایی که برای اسکان در خوابگاه درخواست داده اند و نوبت گرفته اند کار واجبی ندارند یا با زمان دفاع از رساله و پایان نامه فاصله دارند. از این رو معتقدم که دانشگاه با کم کردن تعداد درخواست ها، مدت زمان اسکان در خوابگاه را برای افرادی که حضور اجباری و اضطراری دارند افزایش دهند. 

*فعالیت پژوهشی به دور از محیط دانشگاه بر زمین می ماند 

غلامی دیگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی که متقاضی استفاده از خدمات خوابگاهی در ترم جدید است هم به خبرنگار فارس، گفت: این ترم جز افرادی که دانشگاه مجاز به حضور در خوابگاه دانسته هستم؛ اما در اولویت اسکان قرار نگرفته ام.

وی ادامه داد: درخواست خود را به دانشگاه داده ام؛ اما دانشگاه در مقایسه با دانشجویان متقاضی دیگر من را در اولویت قرار نداده است و فعلا قرار نیست خوابگاه بگیرم و از این مسئله ناراضی هستم.

این دانشجوی تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاه شرایطی را تعیین و به عنوان اولویت اعلام کرده است و افرادی که این شرایط را داشته باشند زودتر خوابگاه می گیرند؛ اما در واقع در طول ترم گذشته به دلیل دوری از محیط دانشگاه و فضای پژوهش، فعالیت پژوهشی ام تقریبا می توان بگویم که هیچ پیشرفتی نداشته و بر زمینه مانده است؛ از این رو درخواست دارم دانشگاه هر چه زودتر فکری برای دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم داشته باشد؛ با این شرایط به زودی به زمان دفاع می رسیم در حالی که اصلا آماده نیستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول