اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

اجرای موفقیت آمیز طرح کنترل آفات در فردیس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردیس از اجرای موفقیت آمیز مدیریت تلفیقی آفات بر روی ۵۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی سطح شهرستان خبر داد.

اجرای موفقیت آمیز طرح کنترل آفات در فردیس

 علیرضا بدری، مدیر جهادکشاورزی شهرستان فردیس، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردیس، گفت: چرخه کنترل آفات به روش مدیریت تلفیقی آفات با همکاری  کلینیک گیاه پزشکی وانسکتاریوم و شرکت تولید کننده عوامل بیولوژیک در ۱۵ هکتار از ۵۰ هکتار سطح زیر کشت  گوجه فرنگی به صورت  عملیات پایش و ردیابی  و رها سازی زنبور تریکو گراما و براکن  جهت کنترل و پارازیت تخم و لارو(کرم میوه خوار گوجه فرنگی ) بعنوان مهم‌ترین آفت این محصول در ۳ مرحله به صورت  موفقیت آمیز  اجرا شده است .

وی با بیان اینکه شهرستان فردیس دارای هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع  محصولات زراعی و هزار و ۸۰ هکتار باغات میوه است؛ گفت:  در سال زراعی ۹۹-۹۸  به منظور  اجرای مراقبت و پیش آگاهی در ۴۵۰ هکتار از مزارع و ۴۵۰ هکتار از  باغات شهرستان با کلینیک گیاه پزشکی قرار داد بستیم که این کلینیک به صورت سایت بندی بر آفات کلیدی مزارع و باغات  از طریق تله گذاری فرمونی و نصب دیتا لاگر، بهترین زمان برای کنترل آفات را  شناسایی  می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی فردیس با اشاره بر اجرای عملیات تکمیلی  مدیریت تلفیقی آفت (کرم میوه خوار گوجه فرنگی )  بیان کرد: شرکت تولید کننده عوامل بیولوژیک   جهت عملیات کنترل حشره بالغ (هلیوتیس ) با یک ترکیب انتخابی بنام ( نوکتوی)بصورت جلب کننده و محرک تغذیه ای به مدت ۵ سال در ۷ هکتار از مزارع گوجه فرنگی شهرستان، به صورت پایلوت اجرا کرده که ماحصل این اقدامات به صورت مراسم روز مزرعه در  مرکز امام خمینی(ره)  با حضور مدیران حفظ نباتات استان های البرز و قزوین و کارشناسان تخصصی و کشاورزان پیشرو، ارائه شد.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن این عملیات، افزود: در این مراسم محصول نوکتوی به عنوان جلب کننده و مواد تغذیه ای حشره  ماده آفت کرم میوه خوار گوجه فرنگی  معرفی شد. این محصول توانسته ۹۰ درصد نیاز به مصرف سموم را کاهش دهد.

 بدری در تشریح عملکرد استراتژی کنترل آفات، بیان کرد: استراتژی کنترل آفات برای تولید محصول ارگانیک و سالم، به دنبال پیشینه سازی عوامل کنترل بیولوژیک و زراعی است و  کنترل های شیمیایی را بر حسب ضرورت  و با شرط حداقل خسارات محیطی استفاده می کند و بر اهمیت تاکتیک های غیر شیمیایی و به حداقل رساندن کاربرد آفت کشها تاکید دارد.

وی یادآور شد:  در ماهیت IPM تلفیق تاکتیکهای کنترل با روش‌های مدیریتی که در آنها اقتصاد و اکولوژی نیز مد نظر باشند، مشاهده می‌شود. هر چند در بسیاری مواقع در رهیافت IPM سیستم‌های کنترلی وجود دارد که هم اهداف اقتصادی و هم زیست محیطی را در بر  می‌گیرد .‌

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول