اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

وقتی مادران قانونگذار می‌شوند

در نقاط مختلف دنیا، زنان عضو پارلمان با نوزاد خود در صحن علنی حضور پیدا کرده‌اند تا توجه عمومی را به شرایط ویژه مادران و تسهیلاتی که باید برای آن‌ها فراهم شود، جلب نمایند.

وقتی مادران قانونگذار می‌شوند

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ سیده راضیه حسینی: حدود یک ماه بعد از آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم، «زهرا شیخی» منتخب مردم اصفهان از تولد فرزند سومش خبر داد؛ او ده روز بعد از زایمان در اولین جلسه علنی مجلس حضور پیدا کرد و این روزها به‌عنوان سخنگوی کمیسیون بهداشت، روزهای پرکاری را می‌گذراند. این اولین بار در دنیا نیست که یک زن در طی دوران حضور در پارلمان کشورش، وضع حمل می‌کند. در سی سال اخیر زنانی در کشورهای مختلف دنیا  نه تنها در طی دوران عضویت در پارلمان بچه‌دار شده‌اند بلکه اغلب آن‌ها در اقدامی نمادین فرزند خود را به صحن علنی پارلمان نیز آورده‌اند؛ اقدامی که که بیشتر از آنکه به دلیل اجبار یا ضرورت باشد، برای توجه دادن جامعه و مجلس قانون‌گذاری به نیازهای مادران و مخصوصا فراهم شدن شرایط مناسب برای مادرانی بوده است که مجبور به حضور در محل کار یا مشارکت در یک فعالیت اجتماعی هستند. بیشتر این زنان یک حرف مشترک داشته‌اند؛ اینکه باید در حد توان شرایطی را به وجود بیاوریم که یک مادر مجبور نشود مدت زمان طولانی از نوزادش دور باشد.

***به سختی مدیریت یک کشور

در سال 2018، نخست‌وزیر نیوزلند نخستین رهبر جهان بود که به همراه نوزادش در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد. «جاسیندا آردرن» در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با دختر 3 ماهه و همسرش حاضر شد و در این مجمع که تحت‌عنوان «نشست صلح نلسون ماندلا» برگزار شد، سخنرانی کرد. او در مدت‌زمان پیش از شروع سخنرانی‌‌اش، دخترش را سرگرم می‌کرد و وقت سخنرانی، همسرش که کنار او نشسته بود، نوزادشان را نگه‌داشت. جاسیندا برای شرکت در این نشست، یک سفر هفده ساعته با هواپیما داشت؛ وقتی یکی از رسانه‌ها از او پرسید «مدیریت نیوزلند سخت‌تر بود یا مراقبت از دخترش در یک پرواز 17ساعته». او با خنده پاسخ داد که به یک اندازه سخت بودند.

خانم آردرن بعد از زایمان در یک بیمارستان دولتی، به مدت شش‌هفته در مرخصی حضور داشت و بعد از آن به سر کار خود به‌عنوان نخست‌وزیر نیوزلند برگشت. در تمام این مدت، او دخترش را با شیر خود تغذیه کرد و با کمک همسرش شرایطی را فراهم نمود که همواره در کنار او باشد.  او می‌گوید: «من این توانایی را داشتم که فرزندم را به سر کار ببرم؛ خیلی جاها هست که این امکان وجود ندارد. من یک حالت معیار نیستم چون شرایط من برای همه یکسان نیست.» او در ادامه اظهار امیدواری کرد یک روز برای همه زنانی که می‌خواهند بین حرفه و مادری خود تعادل ایجاد کنند، چنین شرایطی فراهم شود.

دختر جاسیندار آردرن اکنون حدودا 2 سال دارد و مادرش در بحران کرونا یکی از موفق‌ترین عملکردها را در دنیا داشت.

***این یک حرکت مادرانه بود

«لیسیا رونزولی» عضو مجلس نمایندگان ایتالیاست که به‌عنوان نماینده این کشور در پالمان اروپا حضور دارد. او چهار بار و در سال‌ها 2010، 2011 و 2013  و از زمانی که فرزند نوزادش شش هفته داشته، در این پارلمان حضور پیدا کرد. اولین باری که خانم رونزولی نوزاد پنجاه‌روزه‌اش را به پارلمان برد، توجه زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جلب کرد. او گفت «امیدوارم توجهات به سختی‌هایی که مادران شاغل تحمل می‌کنند، جلب کنم. این یک ژست سیاسی نبوده؛ اول از همه یک حرکت مادرانه بود. من می‌خواستم تا آنجایی که ممکن است با دخترم بماند و به مردم یادآوری کنم زنانی هستند که این امکان را ندارند که بچه‌هایشان را به سر کار بیاورند. ما باید کاری بکنیم که بشود در مورد آن صحبت کنیم». بعد از حمایت همه احزاب پارلمان از حرکت خانم رونزولی، او درخواست کرد همراه با اعضای پارلمان که با اوهم‌نظر هستند، در یک نشست به بررسی راه‌حل‌هایی برای بهترشدن زندگی مادران شاغل بپردازند.

او تصریح کرد قصد ندارد دخترش را به‌صورت مرتب به پارلمان بیاورد و اگر بچه شروع به گریه کرد، از جلسه خارج می‌شود: «این یک جلسه رسمی است. این منطقی نیست که هر کسی با یک بچه که ممکن است گریه کند یا بخواهد بازی کند، در صحن پارلمان حضور پیدا کند. من موقعی با دخترم به اینجا به‌عنوان محل کارم می‌آیم که بدانم شدنی است. اگر شرایط مناسب نباشد، طبیعتا این کار را نخواهم کرد».

رونزولی معتقد است هر مادری باید بتواند اگر خواست خانه بماند و اگر امکانش را داشت بتواند به سر کار برگردد: «این یک تصمیم کاملا شخصی است. یک زن باید بتواند انتخاب کند اگر خواست بعد از 48 ساعت برگردد، اگر هم تمایل داشت، 6 ماه یا یک سال در خانه بماند باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتواند در خانه بماند. من بعد از یک ماه به سر کار برگشتم اما من یک الگو در این ماجرا نیستم. هرکسی باید بتواند برای خودش تصمیم بگیرد.»

***باید شرایط را برای بچه‌دار شدن زنان فراهم کنیم

سال 2017 برای اولین بار در تاریخ استرالیا، یک زن عضو سنا نوزادش را به جلسه پارلمان برد و حتی در صحن به او شیر داد. او در صفحه فیس‌بوک خود در خصوص این اقدامش نوشت: « ما نیاز داریم یک محیط کاری انعطاف‌پذیر و مناسب برای خانواده و همینطور مراقبت ارزان از کودکان برای همه در دسترس باشد.» و تأکید کرده بود: «باید مادران بیشتری در پارلمان حضور داشته باشند.»  این کار خانم واترز با حمایت همکارانش همراه شد و به‌عنوان نمونه خانم کیتی گالاگر سناتور در اشاره به اهمیت این موضوع گفت: «بچه دار شدن زنان که تمام نمی شود و اگر آنها می خواهند، باید بتوانند کارشان را انجام دهند و سر کار بروند و از بچه مراقبت کنند... واقعیت این است که باید شرایط آن را مهیا کنیم».

این موضوع از سال 2003 در مجلس سنای این کشور آزاد بود و سال 2016 مجلس عوام استرالیا نیز به سنا پیوست. علت این همراهی مجلس عوام اتفاق جنجال‌برانگیزی بود که سال قبل در پارلمان این کشور اتفاق افتاده بود که طی آن از «کلی اودوایر»، وزیر دولت، درخواست شده بود برای اینکه در جلسات کاری پارلمان غیبت نداشته باشد، شیر خود را قبل از حضور در جلسه بدوشد. تا پیش از این تصمیم اعضای پارلمان در مجلس عوام می توانستند نوزادان را به دفاتر پارلمانی یا سالن های عمومی آن ببرند. با این وجود تا کنون هیچ کدام از اعضای این دو مجلس، در صحن پارلمان به فرزند خود شیر نداده بودند و به همین خاطر «لاریسا واترز» اولین نماینده‌ای است که این کار را انجام داده است.

***همبستگی با مادران شاغل در صحن پارلمان

«جیته گوتلند» عضو سوئدی پارلمان اروپا در سال 2017 به همراه کودکش در جلسه رای‌گیری این پارلمان در استراسبورگ فرانسه حضور پیدا کرد. او گفت هدفش از این کار این بود که آوردن بچه به سر کار در مواقع ضروری را برای والدین عادی‌سازی کند.

«آنِلیِس دادس» نماینده انگلیس در هیئت پارلمان اروپا نیز  در سال 2016 در جلسه رأی‌گیری این پارلمان دختر چهارماهه‌اش را با خود به استراسبورگ بود. او در حالیکه دخترش را روی شانه‌اش گذاشته بود، چنددقیقه در مورد اهمیت یک رویکرد هماهنگ برای تقابل با فرار مالیاتی سخنرانی کرد. خانم دادس گفت هدفش از این کار، نشان دادن همبستگی با مادران شاغل بود.

***ایجاد تسهیلات بیشتر برای مادران توسط این عضو سنا

در آمریکا «تامی داکورت» اولین زن عضو سنا بود که در دوران مسئولیتش، بچه‌دار شد. او هر دو پایش را در جنگ عراق از دست داده است، اولین فرزندش را در همین سال 2014 به دنیا اورد؛ زمانی که عضو مجلس نمایندگان این کشور بود.

داکورت در بیانیه‌ای که زایمانش را اعلام کرده بود، گفت: «داشتن فرزند فقط یک مسأله مربوط به زنان نیست؛ این یک موضوع اقتصادی است و مسأله‌ایست که همه والدین اعم از مرد و زن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مسئولیت‌های مادری می‌تواند به اندازه سناتور بودن سخت باشد. بچه‌هایم من را به انجام کارم متعهدتر می‌کنند و به اینکه در کنار خانواده‌های سخت‌کوش در هر نقطه‌ای که هستند بایستم.»

روزنامه سان‌تایمز شیکاگو نوشت از زمانی که داوکوت اولین دخترش را به دنیا آورده است، پیگیر شد اکثر فرودگاه‌ها مکان‌هایی را برای شیردادن مادران فراهم کنند، ارتش سیاست‌هایی را اتخاد کند که به نیروهای خود زمان‌های را به بودن در کنار فرزندی که  تازه به‌دنیا آمده یا به حضانت گرفته شده اختصاص دهند و نیز در فضاهای دانشگاهی، مکان‌هایی برای نگه‌داری کودک اختصاص دهند. او همچنین طرح‌هایی برای ارائه خدمات مراقبت کودک به شکلی که برای عموم قابل استفاده باشد، مرخصی زایمان با حقوق و نیز مسائل مربوط به سلامت مادر و کودک به کنگره ارائه داده است.

***نمی‌خواستم از فرزندم جدا شوم

«کارولینا بِسکانسا» اهل اسپانیا، در اولین جلسه پارلمانی پس از انتخابات عمومی این کشور در سال 2016 فرزندش را به پارلمان برد و در صحن عمومی به او شیر داد. بعد از آنکه برخی سیاستمداران به او گفتند کارش غیرضروری بوده، او از حق والدین برای اینکه فرزندانشان را به هر روشی که امکانش را دارد یا آرزویش را دارند، نگه‌داری کنند دفاع کرد. خانم بسکانسا گفت او این شانس را داشته که از زمان تولد فرزندش از او جدا نشود.

***تلاش برای برجسته‌کردن سختی‌های والدین

از بین زنانی که در مجلس حضور پیدا کرده‌اند، برخی با برخوردهای غیرمنطقی و تندی از سمت همکارانشان مواجه شده‌اند. «یوکا اوگاتا» عضو هیئت مؤسسه شهر کوماموتو ژاپن در نوامبر 2017 با فرزند 7 ماهه‌اش در جلسه شورای شهر شرکت کرد تا سختی‌هایی که والدین و مخصوصا زنان به خاطر کمبود شدید فضاهایی برای نگه‌داری کودک با آن مواجه هستند را برجسته کند. اما همکاران او در این شورا او را مجبور کردند جلسه را ترک نماید.  این اقدام اعضای شورای شهر با انتقاد گسترده عمومی مواجه شد.

یوکا معتقد است این اقدام آن‌ها بخشی از کمپینی که تلاش می‌کند او را از اقداماتش برای «خانواده‌دوست کردن» محیط شورا سرخورده و دلسرد کند. او می‌گوید: «تعداد زیادی از سایر اعضای شورا آشکارا او را با بیان ضمنی این حرف که مادر خوبی نیست، مورد انتقاد قرار داده‌اند. یا با این ادعا که بسیاری از شهروندان فکر می‌کنند ارائه خدمات مراقبل از کودکان برای اعضای شورا با فرزندان کوچک، توهین ‌آمیز است. اما آن‌ها در اصل به خاطر اینکه رفتار منسوخ آن‌ها عمومی شده و مورد انتقاد قرار گرفته احساس بدی دارند. از آن زمان تلاش می‌کند من را به عنوان کسی تصویرسازی کنند که رفتار خودخواهانه و غیرمنطقی دارد.»

***همبستگی نمایندگان زن مجلس با این مادر

درسال 2019 «زلیخا حسن» نماینده زن مسلمان کنیا  به‌خاطر پیش آمدن یک وضعیت اضطراری در خانه‌اش، ناچار شد فرزند پنج‌ماهه‌اش را با خود به پارلمان بیاورد و چون در پارلمان محلی برای نگه‌داری کودکان در نظر گرفته نشده بود، فرزندش را همراه با خودش به صحن علنی آورد. اما این موضوع با واکنش بسیار منفی مردان همکار او مواجه شد و علاوه بر اینکه برخی از آنان، این کار زلیخا حسن را خجالت‌آور توصیف کرده بودند، رییس پارلمان از او خواست آنجا را ترک کند و بدون فرزندش به جلسه برگردد. اما نمایندگان زن ساکت ننشتند و به نشانه همبستگی با همکارشان پارلمان را ترک کردند.

زلیخا حسن بعد از این موضوع در سخنانش از پارلمان درخواست کرد اگر خواستار حضور زنان بیشتری در پارلمان هستند باید شرایطی که بیشتر با خانواده‌ها سازگاری دارد، ایجاد کنند. او گفت خیلی سعی کردم که فرزندم را با خودم نیاورم، اما امروز شرایط خاصی پیش آمد. چه کاری می‌توانستم بکنم. اگر پارلمان مهدکودکی برای نگهداری کودکان داشت. خوب می توانستم فرزندم را آن جا بگذارم.

معاون پارلمان در بیانیه‌ای گفته که محلی در پارلمان برای مادران به منظور نگهداری از فرزندانشان وجود دارد. اما مادران نماینده مجبورند که در مدت حضورشان در پارلمان پرستاری را برای نگهداری از فرزند به همراه خود بیاورند. بنا به قوانین پارلمان کنیا، غریبه‌ها از جمله کودکان اجازه حضور در پارلمان را ندارند.

به‌نظر می‌رسد کشورهایی که بیشتر با بحران جمعیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اهمیت فرزندآوری را به خوبی درک کرده‌اند، همراهی بیشتری با مادران عضو پارلمان داشته‌اند.

منابع:

  • npr.org/sections/thetwo-way/2018/04/09/600896586/tammy-duckworth-becomes-first-u-s-senator-to-give-birth-while-in-office
  • theguardian.com/world/2010/sep/24/licia-ronzulli-baby-parliament
  • theguardian.com/world/2018/sep/25/jacinda-ardern-makes-history-with-baby-neve-at-un-general-assembly
  • nytimes.com/2018/04/19/us/politics/baby-duckworth-senate-floor.html
  • reuters.com/article/us-lawmaking-babies-newzealand/highchairs-and-cuddles-how-parliaments-are-catering-for-lawmaker-moms-idUSKBN1K500O
  • theguardian.com/world/2016/jan/13/spanish-mp-brings-baby-parliament-podemos-carolina-bescansa
  • bbc.co.uk/news/world-europe-35303171
  • independent.co.uk/news/world/europe/labour-mep-anneliese-dodds-tax-avoidance-speech-anti-tax-avoidance-directive-european-parliament-a7070611.html
  • theguardian.com/world/2017/nov/24/japanese-politicians-force-colleague-baby-leave-chamber-women
  • aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/rp0910/10rp09#_Toc246394483
  • aljazeera.com/news/2019/08/kenya-female-mp-removed-parliament-bringing-baby-190808064256861.html
  • psa.ac.uk/psa/news/wheres-mum-shes-in-the-house-parents-parliament

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول