اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

وعده‌ای دیگر پس از 11 سال بلاتکلیفی/ ورزشگاه‌های خرم‌آباد و بروجرد در انتظار اعتبار

پروژه‌های نیمه‌کاره سال‌ها کنار حرف‌ها و کارهای نیمه‌تمام خاک می‌خورند در استان لرستان نیز دو ورزشگاه 15 هزار نفری خرم‌آباد و پنج هزار نفری بروجرد با گذشت 11 سال از کلنگ زنی آن‌ها برای تکمیل به 65 میلیارد تومان اعتبار نیازمندند. این در حالی است که طی چند سال گذشته چندین ورزشگاه 15 هزار نفره در سراسر کشور افتتاح شده است.

وعده‌ای دیگر پس از 11 سال بلاتکلیفی/ ورزشگاه‌های خرم‌آباد و بروجرد در انتظار اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، پروژه‌های نیمه‌کاره شبیه حرف‌های نیمه‌تمام‌اند، سرد و غمگین، انگار صدایی که نیمه از گلو بیرون آمده و نیمی از آن خفه‌شده، همه جا هم هستند.

شکل‌های هندسی لجبازی که با پاره‌های آهن یا سیمان ساخته می‌شوند و سال‌ها کنار حرف‌ها و کارهای نیمه‌تمام خاک می‌خورند و دیگر می‌شوند بخشی از ناخودآگاهمان، یا تکه‌ای از خاطرات کودکی که تا میان‌سالی ما را همراهی می‌کنند.

 انگار آن ساختمان تکمیل شود یا آن طرح راه بیفتد، یک چیزی از دست داده‌ایم، وجودشان در هر شهری عجیب نیست و کم و کیفشان گاهی غریب است.

پروژه‌های ورزشی که 11 سال است خاک می‌خورند

 مثل ورزشگاه 15 هزار نفره خرم‌آباد که 11 سال است روی کاغذ مانده یا ورزشگاه پنج هزار نفره بروجرد که او نیز 11 سال از آغاز زمان کلنگ زنی‌اش می‌گذرد.

 مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در همین چند روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ورزشگاه‌های 15 هزار نفره خرم‌آباد و ولایت بروجرد در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

این اولین باری نیست که یک مسئول در لرستان وعده افتتاح بزرگ‌ترین پرو‌ژه‌های ورزشی لرستان را می‌دهد بلکه طی 11 سال گذشته که این پروژه‌ها آغاز به کارکردند تا به امروز چهار استاندار و چندین مدیر راه و شهرسازی از تکمیل آن‌ها تا پایان سال خبر داده‌اند.

 

پروژه‌هایی که پس از 11 سال به پیشرفت 80 درصدی رسیده‌اند

بر اساس گفته‌های رئیس اجرای ساختمان و تأسیسات دولتی اداره کل راه و شهرسازی لرستان این دو پروژه بزرگ ورزشی سال 88 کلنگ زنی شدند و قرار شد که ورزشگاه 15 هزار نفری خرم‌آباد با 53 میلیارد تومان و پنج هزار نفری بروجرد با 14 میلیارد تومان ساخته شوند.

اما امروز پس از 11 سال  ورزشگاه 15 هزار نفره خرم‌آباد و پنج هزار نفره بروجرد پیشرفت 80 و 78 درصدی داشته‌اند.

یکی از نکات قابل‌توجه این پروژه‌ها هزینه اولیه‌ای است که برای آنان در نظر گرفته‌شده است. برای مثال برای ورزشگاه خرم‌آباد 53 میلیارد تومان هزینه ساخت تعیین‌شده اما تا به امروز 47 میلیارد در آن هزینه و برای تکمیل آن  37 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

 

طرح‌هایی که قرار بود با 670 میلیارد ریال ساخته شوند با 1400 میلیارد ریال ساخته می‌شوند

همچنین برای ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری بروجرد 15 میلیارد تعیین‌شده اما امروز با گذشت 11 سال از آن روزها 28 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به 28 میلیارد تومان دیگر احتیاج است.

 در واقع طرح‌های ورزشی که قرار بود با 67 میلیارد تومان ساخته شوند و باعث توسعه ورزش در لرستان شوند امروز با گذشت بیش از 11 سال در آن‌ها 75 میلیارد هزینه شده و برای تکمیلشان 65 میلیارد تومان دیگر نیاز است. 

تفاوت روند ساخت پروژه‌های ورزشی لرستان و سایر استان‌های کشور در مدیریت و برنامه‌ریزی مسئولان است

درست است که با افزایش تورم و تحریم‌ها علیه ایران روند اجرای پروژه‌ها با اشکالاتی رو به رو شد و برخی از این پروژه‌ها با مشکلات مالی روبرو هستند اما در همین سال‌ها شاهد هستیم که چندین ورزشگاه 15 هزار نفره در سراسر کشور ساخته‌شده است.

 این به ما نشان می‌دهد که با وجود تحریم و مشکلات اقتصادی در صورتی که مدیران استان به خوبی برای تکمیل این پروژه‌ها برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کردند لرستان نیز همانند سایر استان‌ها در سال‌های گذشته شاهد افتتاح این دو پروژه می‌شد نه اینکه امروز مسئولان استان وعده اتمام این طرح‌ها تا پایان سال را بدهند.

تأخیر در ساخت پروژه‌ها ضررهای بسیاری به بیت‌المال وارد می‌کند

رئیس اداره اجرای ساختمان و تأسیسات دولتی اداره کل راه و شهرسازی لرستان در همین رابطه اظهار داشت: با روند کند پیشرفت ساخت پروژه‌ها و تغییر زمان‌بندی مشکلات بسیاری در تخصیص بودجه پروژه پیش می‌آید.

لیلا میر با بیان اینکه با طولانی شدن پروژه مردم از مزایای ‌ راه‌اندازی آن‌ها محروم می‌مانند و با این تأخیرها ضررهای بسیاری به بیت‌المال وارد می‌شود، افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی دولت تصمیم گرفته شد که در سال جاری پروژه بزرگ جدیدی در استان کلنگ زنی نشود بلکه تمام تلاش خود را برای تکمیل طرح‌ها نیمه‌تمام صرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های ورزشگاه 15 هزار نفره خرم‌آباد و ورزشگاه ولایت بروجرد دو پروژه‌ای هستند که از یک ردیف اعتبار می‌گیرند و جزو پروژه‌های جهش تولید محسوب می‌شوند امیدواریم با تأمین اعتبار لازم، مردم شاهد افتتاح این پروژه‌ها تا پایان سال جاری باشند.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/ ۸۵۰۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول