اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بلاتکلیفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: با وجود اینکه نام‌نویسی برای نحوه مدیریت سهام عدالت از 29 خرداد تمام شده، اما هنوز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت بلاتکلیف مانده و وارد بورس نشده‌اند.

بلاتکلیفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

اکبر حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در برابر این پرسش که قرار بود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تا 15 مرداد وارد بورس شوند و سهام آنها قابل خرید و فروش باشد، گفت: قرار بود از 29 خردادماه که مهلت انتخاب روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت تمام شده، پرتفوی سهام عدالت متقاضیان روش غیرمستقیم به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بلافاصله انتقال یابد و این شرکت‌ها با برگزاری مجمع افزایش سرمایه دهند و مراحل پذیرش در بورس به سرعت انجام شود، اما هنوز این شرکت‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

وی افزود: همان‌گونه که برخی افراد از سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های دیگر به راحتی شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار گذاشتند، اکنون هم می‌خواهند با تفسیر ابلاغیه آیین‌نامه آزاد سازی سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بزنند.

به گفته حیدری آیین نامه آزادسازی سهام عدالت که از روز شنبه هفته قبل ابلاغ شده، اشاره دارد که باید هر چه سریع‌تر پرتفوی سهامداران روش غیرمستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل شود. این شرکت‌ها افزایش سرمایه دهند و مجمع برگزار کنند و در بورس پذیرش شوند.

به گفته سخنگوی کانون سرمایه‌گذاری شرکت‌های استانی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و دست اندرکاران آزادسازی سهام عدالت برخلاف آیین نامه قبل از افزایش سرمایه شرکت‌های استانی نسبت به ثبت نام افرادی خارج از شرکتهای استانی برای کاندیداهای حضور در مجامع این شرکت‌ها اقدام می‌کنند و انگار که هیأت مدیره شرکت‌های موجود سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به راحتی کنار می‌زنند.

وی افزود: هنوز پرتفوی سهام متقاضیان روش غیرمستقیم در شرکت‌های استانی سهام عدالت قرار نگرفته، برخی افراد می‌خواهند با درج آگهی ثبت نام از اشخاص برای کاندیداتوری در سامانه‌های بورس به نام «ستان» از افراد متقاضی ثبت نام کنند.

به گفته حیدری این مسأله یعنی ثبت نام از افراد خارج از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای کاندیداتوری در هیأت مدیره این شرکت‌ها خلاف آیین نامه و خلاف قانون است، چون هنوز سهام به شرکت‌های استانی منتقل نشده و باید اعضای هیأت مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت که به نوبه خود منتخب شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت هستند، در مجمع شرکت کنند و اگر مجمع تصمیم گرفت، آن موقع می‌تواند افراد دیگر جایگزین افراد موجود شوند.

حیدری همچنین گفت: برخی افراد در سازمان بورس انتقادی که قبلا در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌دادند و می‌گفتند هیأت مدیره این شرکت‌ها غیرقانونی است، الان دقیقا خودشان همان کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهند و از کاندیداهایی ثبت نام می‌کنند که به هیچ وجه در شرکت‌های استانی سهام عدالت نبوده‌اند و هنوز پرتفوی سهامداران روش غیرمستقیم به این شرکت‌ها منتقل نشده است.

به گفته سخنگوی کانون سرمایه‌گذاری شرکت‌های استان در حال حاضر مثلاً فردی که در استان البرز ساکن است از سوی شرکت سرمایه گذاری استان قزوین پیامک دریافت کرده که اول برود در سجام ثبت نام کند و جزو سهامداران عدالت استان قزوین به شمار می‌رود و این بی‌نظمی قابل پذیرش نیست.

حیدری گفت: باید قانون و آیین نامه‌های قانونی ملاک عمل باشد و مسؤولان به قانون تمکین کنند زیرا نمی‌توانند برخلاف قانون تجارت عمل کنند. هنوز به افراد سهامدار در روش غیرمستقیم هیچ اطلاع‌رسانی نشده که دارنده چه نوع دارایی است، اما متأسفانه از افراد کاندیدا برای حضور در هیأت مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت ثبت نام می‌کنند و مهلت ثبت نام تا 15 مرداد ماه اعلام شده است.

به گفته وی باید مراحل قانونی انتقال پرتفوی سهامداران عدالت به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و افزایش سرمایه این شرکت‌ها انجام شود، مرحله دوم برگزاری مجمع و افزایش سرمایه و انتخاب هیأت مدیره شرکت‌های استانی و مرحله سوم حضور در بورس و درج در تابلوی بورس باید انجام شود، اما برخی می‌خواهند با ثبت نام از افراد بیرونی هیأت مدیره شرکت‌های استانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خارج از ضابطه انتخاب کنند.

حیدری همچنین به مسأله فروش تجمیعی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: با توجه به این که شرکت سرمایه گذاری هر استان به خاطر توانایی‌های مختلف دارایی‌های متفاوت دارند و این دارایی‌ها در هر استان درواقع متعلق به سهامداران عدالت همان استان است، عده‌ای می‌خواهند با فروش تجمیعی سهام شرکت‌های استانی در قالب یک هلدینگ ملی درواقع اموال مردم استان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هم مخلوط کنند که باعث نارضایتی می‌شود.

به گفته وی وقتی تجمیع سهام صورت گرفت، یعنی هر ایرانی نمی‌تواند سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کند، بلکه به صورت تجمیعی توسط شرکت‌های حقوقی باید خریداری شود و این که از ابتدا قرار بود شرکت‌های استانی بعد از حضور در بورس سهامشان توسط همه مردم قابل خریدن باشد، اکنون فقط توسط شرکت‌های حقوقی و آن هم به صورت تجمیعی قابل خریداری است.

حیدری در پایان تأکید کرد: همان گونه که در فرایند آزادسازی سهام عدالت شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار زدند، اکنون هم می‌خواهند شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از سهام  عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «آزادسازی سهام عدالت و فروش در پرتفوی» و «اضافه شدن سهام عدالت به پرتفوی شخصی» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول