اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نقره‌داغ بی‌خیال‌ها!/ ضرورت مجازات افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند

هرچند استفاده از ماسک از 15 تیر اجباری شده اما هنوز در محل کار، در خیابان، در مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی در بین افراد خانواده ممکن است آدم‌هایی را ببینیم که ماسک نمی‌زنند. نباید تنها به خواهش و آموزش مردم در زدن ماسک بسنده کرد.

نقره‌داغ بی‌خیال‌ها!/ ضرورت مجازات افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،  یکی چون کش‌های ماسک باعث شده گوشش درد بگیرد، ماسک نمی‌زند، دیگری چون وقتی ماسک می‌زند نفسش می‌گیرد، ماسک نمی‌زند، یکی اصلا به کرونا اعتقادی ندارد که بخواهد ماسک بزند، یکی می‌گوید دارم ولی توی جیبمه، یکی احساس می کند قیافه اش بی ریخت می شود و ماسک نمی زند، یکی و یکی و یکی .... و تا دلتان بخواهد آدم هایی که ماسک نمی زنند برای کارشان دلیل های بی منطق پیدا می‌کنند.

هرچند استفاده از ماسک از 15 تیر اجباری شده اما هنوز در محل کار، در خیابان، در مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی در بین افراد خانواده ممکن است آدم هایی را ببینیم که ماسک نمی زنند و اگر اعتراض هم بکنی، اگر توهین نکنند هزاران دلیل از جنس آن چه در اول مطلب نوشتیم می آورند.

البته رئیس جمهور خودش در جلسه هیئت دولت از وزیران کشور و بهداشت خواست برای کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، مجازات تعیین کنند که با توجه به تجربه دیگر کشور ها می توان حدس زد چه مجازات هایی ممکن است در نظر گرفته شود. البته ممکن است طرح مجازات ماسک نزن ها هم مانند طرح جریمه عابران پیاده متخلف که سال ها پیش مطرح بود و هنوز خبری از اجرای آن نیست، اجرایی نشود.

البته  زیرساخت های لازم برای جریمه  وجود ندارد و فقط می توان کارمندان را که قابل شناسایی اند جریمه کرد اما از آن جایی که بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت این ویروس تا مدت ها در بین ما باقی است لازم است  ساز و کارهایی برای این منظور ایجاد شود. با این حال در ادامه درباره مجازات هایی که ممکن است تعیین شود، زیر ساخت های لازم  و البته لزوم این اتفاق بیشتر نوشته ایم.

لزوم تعیین جریمه

با این که از نیمه تیر استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شد، با این حال در عمل هیچ اجباری برای زدن ماسک وجود ندارد و بسیاری هم به همین دلیل آن را اجرا نمی کنند. نمونه اش را در حمل و نقل عمومی کشور، ‌در بیشتر اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و واگن‌های مترو می توان دید که کسانی بی‌ترس از واکنش‌های قهری، سوار می‌شوند،‌ به‌راحتی از گیت‌های ورودی عبور می‌کنند و از جلوی چشم راننده و مامور ایستگاه می‌گذرند و در مسیر قرار می‌گیرند.

نمونه بدترش در برخی مراکز تجاری و تفریحی است که افراد بدون ماسک و بی‌پروا در آن ها تردد می‌کنند و مانعی برایشان وجود ندارد و در آن بین ویروس کرونا چرخ می‌خورد و این جا و آن جا لانه گزینی می‌کند. این افراد بی ملاحظه و بی خیال که به دلایل واهی ماسک نمی زنند، نه تنها هزینه های زیادی را بر  دوش وزارت بهداشت و مردم می گذارند بلکه باعث جان باختن بسیاری از هموطنان مان می شوند که این آمار ها از جان باختن بیش از 200 نفر در روز خبر می دهد.

البته با مرور صحبت های حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، بیشتر می توان به لزوم تعیین مجازات پی برد. حریرچی گفته: « بعد از این همه گفتن و خواهش کردن در برخی مراکز استان‌ها مثل اصفهان استفاده از ماسک تازه به 75 درصد و در تهران که حالا کانون انتشار کروناست به 50 درصد رسیده است.»

 

پیش‌نیازهای جریمه

قطعا اجبار کردن برخی از مردم که با هیچ ادله ای قانع نشده اند از ماسک استفاده کنند تا جان خودشان و دیگران را نجات دهند، کار سختی است. با این حال  برای استفاده از قوه قهریه و تعیین مجازات هایی مانند حبس در قرنطینه و جریمه  باید کارهایی را انجام داد که می توان به نمونه هایی از آن اشاره کرد.

قبل از هر چیز باید ماسک به وفور و با قیمت مناسب توزیع شود. بعد از آن باید خیلی زود ساز و کار اعمال جریمه، نحوه پرداخت و جریمه تکرار یا نپرداختن آن تعریف شود تا مجازات آدم های بی خیالی که ماسک نمی زنند به سرنوشت جریمه عابران پیاده متخلف که سال ها پیش مطرح شد دچار نشود. در وهله اول می توان بر اساس کد ملی افراد را جریمه کرد و برای متخلف محدودیت هایی را در نظر گرفت. در ضمن از  مسدود کردن   راه های اخاذی  و مقابله با اخاذانی که ممکن است از این طریق اقدام به اخاذی کنند نیز نباید غافل شد.

این موضوع را هم باید در نظر داشت هرچند مجازات قانون گریزان و ماسک نزن ها در این شرایط قرمز کرونایی نیاز است اما در صورت بد اجرا شدن می تواند لطمات بیشتری از جمله نارضایتی های بیشتر را به همراه داشته باشد و باید مراقب بود که برای درست کردن ابرو، چشمش را کور نکنیم.

تجربه جهانی برخورد با ماسک نزن‌ها

با نگاهی به تجربه کشورهای جهان می بینیم روش های متفاوتی برای مجازات کسانی که به ماسک زدن اهمیتی نمی دهند، در نظر گرفته اند. در بین این تجربه ها از جریمه داریم تا زندان و حتی برخی کشورها از خشونت برای اجبار مردم استفاده کرده اند. البته کشورهای کمی هم از روش ما استفاده و تنها به خواهش و آموزش مردم در زدن ماسک بسنده کرده اند که در ادامه به مقدار جریمه و نحوه مقابله با ماسک نزن ها در برخی کشورها پرداخته ایم.

آلمان | جریمه کارفرما: مجازاتی که برای ماسک نزن ها در آلمان در نظر گرفته شده است، از هشدار   تا جریمه نقدی را شامل می‌شود برای مثال ایالت بایرن برای کسانی که چندین بار از این تدابیر تخطی کنند و در مراکز عمومی مانند مغازه‌ها از ماسک استفاده نکنند، جریمه نقدی ۱۵۰ یورویی و برای تکرار این کار تا ۳۰۰ یورو تعیین کرده است. این ایالت، مراکزی را که برای کارگران خود ماسک تهیه نکنند نیز تا ۵۰۰۰ یورو جریمه می کند.

روسیه | 5 هزار روبل: جریمه نقض مقررات پوشش الزامی ماسک ودستکش  در وسایل حمل ونقل عمومی، برابر پنج هزار روبل و در اماکن اجتماعی برابر با چهارهزار روبل خواهد بود . روسیه همچنین سیستم  نظارت بر پوشش ماسک را  با کمک دوربین های نظارتی ایجاد کرده است.

هند | 5 هزار روپیه: میزان جریمه استفاده نکردن از ماسک در برخی ایالت ها یک صد روپیه، در برخی500 و در تعدادی از مناطق دو هزار تا پنج هزار روپیه تعیین شده است. هر روپیه حدود ۲۵۰تومان است.
پاکستان | زندان و جریمه : مقامات پاکستان اعلام کردند شهروندان این کشور که هنگام تردد در خیابان و اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند، بر اساس نظر قاضی جریمه یا حتی زندانی می‌شوند.

ترکیه | 2 ماه تا یک سال زندان:  در پی تصمیم‌گیری استانداری‌ها و فرمانداری‌های شهرهای بزرگ ترکیه، به منظور کاستن از شیوع ویروس کرونا، مردم 42 استان از 81 استان ترکیه ملزم به زدن ماسک در معابر و اماکن عمومی شده‌اند. جریمه ماسک نزدن از دو ماه تا یک سال حبس و بدل آن از 200 تا 1000 لیره ترک جریمه مالی به تشخیص قاضی پرونده تعیین شده است.

کویت | 3 ماه زندان: وزارت بهداشت کویت  ٢٧ اردیبهشت ماه طی بخشنامه ای اعلام کرد : هر یک از افراد در صورت استفاده نکردن از ماسک یا نپوشاندن دهان و بینی با هر وسیله دیگری، به سه ماه زندان یا پنج هزاردینار جریمه خواهند شد.

قطر| 3 سال حبس:طبق  مقررات و محدودیت‌های اجتماعی قطر افرادی که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند، با مجازات تا سه سال حبس روبه رو خواهند شد. علاوه بر حبس برای متخلفان مجازات مالی ۲۰۰ هزار ریالی (۵۵ هزار دلار) در نظر گرفته شده است.

به جز آن چه نوشتیم در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، استرالیا، امارات، عربستان و برخی ایالت های آمریکا هم جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شده است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول