اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کاهش بستری‌ها در گلستان/ تمدید یک هفته‌ای محدودیت‌ها

تمامی محدودیت‌های وضعیت قرمز در استان گلستان به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

کاهش بستری‌ها در گلستان/ تمدید یک هفته‌ای محدودیت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، جلسه ستاد استانی مقابل با کرونا ظهر امروز به ریاست استاندار گلستان برگزار و وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان گلستان بررسی شد.

از دو روز گذشته تبلیغات گسترده برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی خانه مدرن و دکوراسیون خانگی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان حواشی فراوانی را ایجاد و مورد توجه رسانه‌ها و مردم در فضای مجازی قرار گرفت.

بیشترین سوال این بود چطور در شرایطی که استان گلستان در شرایط قرمز در شیوع ویروس کرونا قرار دارد و بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل و یا با محدودیت در حال فعالیت هستند، چنین نمایشگاهی مجوز فعالیت گرفته که این موضوع به عنوان نخستین دستور جلسه مطرح و با تصمیم ستاد ضمن تذکر به نهاد متولی برگزاری نمایشگاه، برگزاری این نمایشگاه لغو شد.

همچنین مصوب شد چنین نمایشگاه‌هایی فقط در شرایط سفید آنهم با تائید دانشگاه علوم پزشکی و حفظ و رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی اجازه برگزاری خواهد داشت.

یکی دیگر از دستور کارهای جلسه تقاضای اتاق اصناف گلستان برای تعیین تکلیف فعالیت رستوران‌ها و استفاده از 30 درصد ظرفیت سالن‌های پذیرایی رستوران‌ها بود که این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت و رستوران‌ها، فستفودها و مراکز توزیع اغذیه گرم همچنان فقط مجاز به سرویس‌دهی بیرون‌بر هستند و تمام محدودیت‌های شرایط قرمز یک هفته دیگر در استان گلستان تمدید شد.

* انتشار قطعی ویروس در هوای محیط بسته

مشاور عالی و جانشین رئیس دانشگاه در این جلسه در خصوص رستوران‌ها گفت: ریسک خطرپذیری رستوران‌ها مشخص نیست اما انتشار ویروس در هوا در محیط بسته قطعی است.

محمدجواد کبیر بیان کرد: این شرایط باعث می‌شود خطرپذیری سالن‌های رستوران‌ها با توجه به شرایط گرمای هوا و استفاده از سیستم سرمایشی در محیط افزایش یابد.

وی اضافه کرد: با وجود آنکه مراجعه بیماران به بیمارستان‌های استان طی روزهای گذشته کاهش یافته بود اما امروز شاهد افزایش مراجعه‌ها هستیم و این نشان می‌دهد کوچک‌ترین تغییر رفتار می‌تواند شرایط را به ناگهان تغییر دهد.

همچنین در این جلسه کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و فوت‌کورت‌ها به عنوان پرخطرترین نقاط انتقال ویروس مطرح شدند و روش بیرون‌بر غذا به عنوان کم‌خطرترین شرایط برای رستوران‌ها و مراکز عرضه غذا عنوان شد.

* تصمیمات نامناسب دولت در تعطیلی مشاغل و اصناف

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان نیز با نقد نسبت به تصمیم‌گیری‌های دولت برای تعطیلی و یا محدودکردن طولانی برخی مشاغل با اشاره به شرایط حاکم بر رستوران‌ها بیان کرد: این شرایط به هیچ عنوان مناسب نیست چون دولت هیچ شرایط حمایتی را قرار نمی‌دهد و از سوی دیگر دائم به سمت تعطیلی و محدودیت حرکت می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی تصریح کرد: با وضعیت قرمز سریع محدودیت و تعطیلی را دستور کار قرار می‌دهید و تا وضعیت تغییر می‌کند محدودیت‌ها برداشته شده و باز وضعیت قرمز می‌شود که این روش مناسبی نیست.

وی تاکید کرد: باید به سمت افزایش نظارت‌ها و رعایت دقیق دستورهای بهداشتی پیش بروید و با از سرگیری تمام فعالیت‌ها و افزایش نظارت‌ها بلافاصله زمانی که واحد صنفی یا مشاغلی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده و باعث افزایش خطرپذیری می‌شوند پلمب شود.

* کاهش کاذب آمار بستری‌ها در اعیاد

لارم به ذکر است در حال حاضر بیمارستان مطهری گنبدکاووس، مطهری گنبدکاووس، پیامبر اعظم گنبدکاووس، بیمارستان آزادشهر، بیمارستان‌های پنج آذر و صیاد شیرازی گرگان و بیمارستان آققلا روند کاهشی بستری را طی دو هفته اخیر داشته، بیمارستان بندرگز و کردکوی روند افزایشی بوده و بیمارستان بندرترکمن و علی‌آبادکتول نیز روند ثابتی را داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با ارائه گزارش در این جلسه تاکید کرد: معتقدم همیشه در زمان اعیاد به دلیل اصرار بیمار بر ترخیص و عدم بستری در بیمارستان‌ها، آمارهای بستری‌ها همیشه کاهشی بوده است.

سراج‌الدین عارف‌نیا گفت: با توجه به پشت سر گذاشتن عید قربان، این روند کاهشی در شهرهای ترکمن نشین و مرکز استان بدون شک نمی‌تواند معیاری برای تصمیم‌گیری باشد چون همین امروز شاهد افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها بوده‌ایم.

وی بیان کرد: من نگرانم که با اتکا به این آمارها تصمیم‌گیری‌ها تغییر کرده و ما دوباره شاهد افزایش شیوع باشیم.

همچنین با بررسی شرایط موجود با درخواست مدیران کل فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برای بازگشایی 900 آموزشگاه تحت مدیریت این دستگاه‌ها حتی با ظرفیت محدود مخالفت شد.

* بستری 550 بیمار در بیمارستان‌های گلستان/ ناچار به تعطیلی و محدودیت هستیم

استاندار گلستان نیز پس از پایان جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار کرد: خوشبختانه براساس گزارش‌های دریافتی، ما نسبت به دو هفته گذشته تعداد بستری‌ها حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.

هادی حق‌شناس با اشاره به اینکه بستری‌های فعلی استان به عدد ۵۵۰ رسیده است گفت: در جلسه مصوب شد تمام محدودیت‌های شرایط قرمز در استان گلستان ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما از تعطیلی برخی مشاغل خوشحال نیستیم چون نرخ بیکاری استان افزایش خواهد یافت و معیشت مردم دچار مشکل خواهد شد اما در حال حاضر چاره‌ای جز این نداریم.

حق‌شناس تصریح کرد: امیدواریم سخت‌گیری‌هایی که انجام می‌شود منجر به سفید شدن استان گلستان در شیوع کرونا شود.

گفتنی است، جلسه بعدی ستاد استانی مقابله با کرونا یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

این نکته قابل توجه است که شرایط خاص استان گلستان در شیوع ویروس کرونا باعث شده طی دو هفته سه معاون وزیر بهداشت به استان گلستان سفر کنند.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول