اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

جهش تولید با عروسک های «دوتوک»/انتشار ۱۰ کتاب کانون پرورش فکری در کشورهای عربی

عروسک دوتوک، دست‌ساز سنتی زنان خراسان جنوبی تازه‌ترین تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با عنوان کتاب عروسک در یک بسته ارائه می‌شود.

جهش تولید با عروسک های «دوتوک»/انتشار ۱۰ کتاب کانون پرورش فکری در کشورهای عربی

به خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، عروسک دوتوک، دست‌ساز سنتی زنان خراسان جنوبی تازه‌ترین تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با عنوان کتاب عروسک در یک بسته ارائه می‌شود.

کتاب عروسک قرار است از این پس با همکاری مشترک دو اداره کل «نظارت بر انتشارات» و «سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای» کانون در سبد خرید کالاهای فرهنگی خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد و از این راه از سازندگان عروسک‌های سنتی ایران به عنوان حافظان این هنر ارزشمند بومی حمایت شود.

در این  زمینه مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون توضیح داد که کار چاپ کتابی با عنوان «دوتوک، عروسک کوچک بلوچی» در کانون در مراحل پایانی قرار گرفته است اما ساخت عروسک به‌دلیل مشکل شیوع بیماری کرونا و اهمیت رعایت مسایل بهداشتی کمی با وقفه روبرو شد اما امیدواریم به‌زودی این عروسک‌ها هم، آماده و در داخل این بسته قرار بگیرد.

روح‌الله کاظمی‌زاده از انتشار یک کتاب دیگر با عنوان «یک تجربه‌ی زیبای عروسکی» خبر داد و گفت: احتمال دارد این کتاب را نیز در همان بسته و در کنار عروسک دوتوک ارائه کنیم. نویسنده هر دو کتاب زهره پریرخ است و پژوهش‌گری آن را افسانه احسانی برعهده‌ داشته است.

به‌گفته‌ی وی این عروسک‌های سنتی را زنان سرپرست خانوار استان خراسان جنوبی با استفاده از مواد حافظ طبیعت درست می‌کنند و قرار است در سه نوبت پیاپی این بسته در شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه و در مجموع هفت‌هزار و ۵۰۰ نسخه و در بسته‌بندی متفاوتی عرضه شود.

عروسک‌های بومی و دست‌ساز «دوتوک» ریشه در فرهنگ مناطقی از استان‌های خراسان جنوبی و مناطق بلوچ‌نشین استان سیستان و بلوچستان دارد و یادآور لالایی‌ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری است.

هر کودک و زن این روستاها عروسکی می‌سازد و داستان زندگی‌اش را در قالب این عروسک روایت می‌کند.

قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آینده تعدادی از عروسک‌های بومی و سنتی ایران را در قالب پروژه «کتاب عروسک» در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد.

 

غنی‌سازی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری با ۳۰۰هزار جلد کتاب

مرحله جدیدی از ارسال کتاب به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح تمیم، با استقبال مربیان و اعضای کتاب‌خوان کانون روبرو شده است.

بر اساس طرح تمیم (تأمین محتوای یکپارچه مراکز کانون) نزدیک به ۳۰۰هزار جلد کتاب به بیش از هزار مرکز کانون سراسر کشور ارسال شد.

بر این اساس کانون طی روزهای اخیر ۵۶ عنوان کتاب ناشران مختلف را در کنار ۷ عنوان از کتاب‌های کانون، ۵۰ عنوان کتاب بریل برای استفاده کودکان و نوجوانان نابینا، ۲۰ عنوان کتاب آوای کانون و دو عنوان نشریه آفرینش کودکی و نوجوانی به تمامی استان‌های کشور ارسال کرده است.

کتاب‌های ارسالی هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های تابستانی، در قفسه‌های کتاب مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری قرار گرفت.

در این میان از هر عنوان کتاب ۵هزار نسخه با هدف تامین نیازهای مطالعاتی اعضای کانون و حمایت از ناشران حوزه کتاب کودک و نوجوان خریداری شده است که به‌نسبت تعداد مراکز کانون به هر استان اختصاص می‌یابد.

کتاب‌های خریداری‌ شده شامل آثار حوزه خردسال، کودک و ‌نوجوان است که از سوی کارشناسان جایزه کتاب کودک و نوجوان کانون به عنوان کتاب‌های مناسب این حوزه انتخاب شده است و در قالب طرح تمیم (تامین محتوای یکپارچه مراکز کانون) در اختیار کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی هنری کانون قرار می‌گیرد.

این طرح به شکل فصلی اجرا می‌شود و علاوه بر کتاب، مجموعه‌ای از اسباب‌بازی، سرگرمی و نشریات کانونی نیز به همراه کتاب‌های برگزیده شده جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون، در هر فصل به مراکز ارسال خواهد شد.

 

انتشار ۱۰ کتاب کانون پرورش فکری در کشورهای عربی

حق نشر ۱۰ عنوان از کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به زبان عربی به ناشرانی از کشورهای سوریه و لبنان واگذار شده است.

کتاب‌های «دعای موش کوچولو»، «امین‌ترین دوست»، «در جستجوی خدا»، «کلوچه‌های خدا»، «قصه مارمولک سبز کوچولو» و «خداحافظ راکون پیر» نوشته کلر ژوبرت، قرار است از سوی انتشارات «دارالحداره الاسلامیه» کشور لبنان به زبان عربی منتشر شود.

همچنین امتیاز کتاب‌های «یک جنگل و چند حیوان» نوشته نورا حق‌پرست، «شام سرد شد کوتی‌کوتی»، «سرما نخوری کوتی‌کوتی» و «دنیا را بلرزان کوتی‌کوتی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از مجموعه «قصه‌های کوتی‌کوتی» به ناشری سوریه‌ای واگذار شده است.

بر همین اساس، تعدادی از این‌کتاب‌ها به چاپ رسیده است و تعدادی دیگر در دست انتشار قرار دارد.

از ویژگی بارز کتاب‌های کلر ژوبرت که باعث شده است در میان ناشران خارجی مورد توجه قرار ‌گیرد، پرداختن به مسائل مذهبی در قالبی لطیف و زیبا است.

آثار فرهاد حسن‌زاده نیز علاوه بر جذابیت‌های فراوان در بین کودکان و نوجوانان ایرانی طرفداران زیادی دارد و تعدادی از آثار او نیز به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

ناشران عرب‌زبان دیگری از کشورهای اردن و عراق هم در حال مذاکره برای خرید امتیاز ترجمه دیگر آثار کانون پرورش فکری هستند که به‌زودی با انعقاد قرارداد خرید حق نشر، این آثار به مخاطبان عرب‌زبان معرفی می‌شود.

پیش‌تر نیز حق‌نشر (کپی‌رایت) زبان ترکی استانبولی و اسپانیولی شش کتاب‌ کلر ژوبرت به ناشرانی از کشورهای ترکیه و استانبول واگذار شده بود.

کانون پرورش فکری با توجه به فعالیت موثر «آژانس تماس» در حوزه‌ی کشورهای عرب زبان، فروش حق نشر کتاب‌های خود را در این حوزه‌ی زبانی از طریق آژانس تماس انجام می‌دهد.

درخشش اعضای کانون پرورش فکری در جشنواره نقاشی صلح و دوستی

چهار عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ششمین جشنواره ملی نقاشی «صلح و دوستی» جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ درخشیدند.

«نیما اصغریان» ۱۳ ساله عضو مرکز فرهنگی هنری میامی در استان سمنان، «زینب دقیقی» هفت ساله و «ترنم فتحی‌نیا» هشت ساله هر دو عضو مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ انزلی در استان گیلان و «آناهیتا افشاری‌توانا» ۱۰ ساله عضو مرکز فرهنگی هنری شماره ١ همدان، به عنوان برگزیدگان این دوره از جشنواره ملی نقاشی صلح و دوستی معرفی شدند.
این جشنواره‌ی ملی نقاشی با هدف فرهنگ‌سازی و آموزش فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه با موضوع همیاری، نوع دوستی و کمک برای خردسالان و کودکان ۴ تا ۱۲ ساله برگزار شد. 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۳۸۶ اثر در ششمین جشنواره ملی نقاشی صلح و دوستی جمعیت هلال‌احمر شرکت کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول