اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

در سال جهش تولید نیاز به حمایت بیشتری داریم/استقبال از «پسرخوانده» در اروپا و آمریکا

یکی از بازی های موبایلی که نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم مخاطبان زیادی داشته، «پسرخوانده» است، یک بازی جدید که بر خلاف گیم های کپی شده الهام گرفته از بازی های دیگر هستند، با نوآوری در انیمیشن‌سازی، روایت داستانی جالب و در یک کلام خلاقیت را به شما نشان می دهد.

در سال جهش تولید نیاز به حمایت بیشتری داریم/استقبال از «پسرخوانده» در اروپا و آمریکا

خبرگزاری فارس؛ سعیده اسدیان: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری کرونا به مرحله همه‌گیری رسیده است و این مسأله را نباید دست کم گرفت و باید درک کرد که این روز‌ها بیماری کرونا از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر شده و امن‌ترین جا برای ما، ماندن در خانه است.

از زمان شیوع ویروس کرونا در دنیا علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، اقدام مهم دیگری که به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری بارها به آن تأکید شده، دوری از اجتماعات است. این کار احتمال قرارگیری افراد در معرض ویروس را کاهش می دهد و از بار سنگینی که در شرایط حاضر بر دوش نیروهای درمانی جامعه وجود دارد می کاهد.

ماندن در خانه باعث شد هرکس راهی برای گذران اوقات فراغت طولانی روزهای قرنطینه انتخاب کند. در این میان بازی کردن، انتخاب اول طرفداران بازی‌های موبایلی بود و بسیاری از مردم بخش زیادی از زمان فراغت خود را به بازی کردن اختصاص دادند، در واقع همه‌گیری ویروس کرونا و برنامه‌ریزی دولت‌ها برای نگه داشتن افراد در خانه، باعث محبوبیت و رشد صنعت بازی‌های دیجیتال در دنیا شد.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده، چرا که آخرین پیمایش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک) که اوایل اردیبهشت سال 1399 به ‌منظور بررسی وضعیت اکوسیستم بازی‌های دیجیتال ایران انجام شد، نشان از افزایش  59‌درصدی نصب بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای توسط کاربران داد.

براساس آمارهای موجود، بازی‌های ویدئویی، رسانه‌ای هستند که به صورت روزانه بیشتر از رسانه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اقشار مختلف از کودکان 2 تا 3 سال گرفته تا سالمندان را به خود جذب کرده‌اند.

تا جایی که معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا اکثر فعالیت‌های اقتصادی با ضرر مواجه بوده، گفت: خوشبختانه در این ایام بازی‌های موبایلی ایرانی وضعیت خوبی پیدا کردند و استفاده از گیم در ایام شیوع کرونا نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث جذب مخاطب بیشتر و درآمدزایی بیشتری برای بازی‌سازان شد به نحوی که اصطلاح بیان شده (Corona Proof) کاملاً درباره صنعت گیم صدق می‌کند. 

نوآوری در انیمیشن سازی با پسرخوانده

این اتفاق یعنی رونق صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایام شیوع کرونا، حالا که این روزها با ایام اوقات فراغت تابستانی کودکان و نوجوانان و لزوم دسترسی آنها به سرگرمی‌های دیجیتال سالم نیز همراه شده بازی های موبایلی می توانند گزینه خوبی برای سرگرمی باشند.

یکی از بازی های موبایلی که نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم مخاطبان زیادی داشته، «پسرخوانده» است، یک بازی جدید که بر خلاف گیم های کپی شده الهام گرفته از بازی های دیگر هستند، با نوآوری در انیمیشن‌سازی، روایت داستانی جالب و در یک کلام خلاقیت را به شما نشان می دهد.

در پسر خوانده شما رئیس یک باند مافیایی هستید که با استخدام بهترین نیرو ها باید در این بازی آنلاین به همه ثابت کنید که بهترین پسر خوانده این مناطق کیست!

برای آشنایی بیشتر با این بازی به سراغ محمد زهتابی، موسس استودیو پاییزان و سازنده پسرخوانده رفتیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، در خصوص شروع فعالیت بازی‌سازی خود  گفت: من از سال 88 بازی‌سازی را آغاز کردم و کارشناس ارشد هوش مصنوعی دانشگاه تهران هستم.

زهتابی با اشاره به اینکه بازی پسرخوانده از سال 94 طراحی و تولید شد،‌گفت: این بازی در سبک استراتژی ، آنلاین و مولتی‌پلیر یا چند نفره است که بازیکن‌ها با انتخاب چند قهرمان به جنگ می‌روند.

درخشش پسرخوانده در جشنواره های داخلی و خارجی

وی با بیان اینکه پیش از این دو بازی «اَگنس» و «ارتش‌های فرازمینی» را تولید کرده است گفت: بازی پسرخوانده از جمله بازی‌های پر مخاطب ایرانی است که تاکنون جوایز زیادی را از آن خود کرده که از جمله آنها می‌توان به جایزه بهترین دستاورد هنری از جشنواره بین‌المللی INGA در حوزه کشورهای خلیج‌فارس نامزد بهترین بازی در قسمت بین‌المللی جشنواره INGA ، نامزد بهترین بازی سال در پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران و بهترین بازی استراتژی در جشنواره وب و موبایل ایران اشاره کرد.

این بازی‌ساز هدف خود از طراحی بازی پسرخوانده را نیاز جامعه امروز به خصوص جوانان و نوجوانان برای بازی‌های چند نفره و کاراکترمحور عنوان کرد و گفت: بازی پسرخوانده کاراکترهای فانتزی زیادی دارد که هر کدام داستان‌‌ها و توانایی‌های خاص خودشان را دارند ضمن اینکه در این بازی شخصیت‌پردازی‌های جالب و بعضا بامزه‌ای انجام شده که با روند اصلی بازی‌سازی در دنیا بسیار تفاوت دارد.

زهتابی افزود: طی صحبتی که با یکسری از شرکت‌های خارجی داشتیم و بازی را به آنها نشان دادیم یکی از نقاط مثبت پسرخوانده را بحث آرت‌استایل یا سبک هنری آن عنوان کردند که این بازی را از بازار بازی‌های خارجی متفاوت کرده است.

پسرخوانده بیش از 3 میلیون دانلود دارد

وی با بیان اینکه ما به دنبال ساخت بازی چند نفره در ایران بودیم و خوشبختانه این هدف محقق شده است، تصریح کرد: در حال حاضر بازی پسرخوانده بیش از 3 میلیون دانلود شده و امروز که سه سال از انتشار آن می‌گذرد جزو بازی‌های پرفروش و پرمخاطب در ایران محسوب می‌شود.

خالق بازی اَگنس با تأکید بر اینکه ساخت پسرخوانده حدود یکسال و نیم طول کشیده گفت: متأسفانه ما در ایران در بحث بازی‌سازی یک مقداری از روند اصلی در تمام دنیا عقب مانده‌ایم که آن هم دلایل مختلفی دارد از جمله بحث تحریم‌ها، موضوعات اقتصادی و همچنین عدم توجه به این حوزه به عنوان یک رشته صنعتی که همزمان هنر، فرهنگ و اقتصاد را در خود دارد.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در این حوزه باید در حوزه‌های مختلف کارهای اساسی انجام شود، گفت: ما استعدادهای ایرانی جوان زیادی را داریم که همین الان در خیلی از شرکت‌های درجه یک دنیا کار می‌‌کنند.

استقبال از پسرخوانده در اروپا و آمریکا

وی ادامه داد: استعدادها می‌توانند کارساز باشند و اتفاقی که باید از سمت بازی‌سازها رقم بخورد، این است که ما روی فرهنگ داخلی خودمان تمرکز کنیم تا بازی‌هایی را بسازیم که اگر بهتر از بازی‌های خارجی نیستند متفاوت بوده و از لحاظ فرهنگی برتری داشته باشند.

این بازی ساز جوان ایرانی ادامه داد: ما در بازی پسرخوانده همین موضوع را اجرا کردیم و باعث شد این بازی نه تنها برای مخاطب ایرانی بلکه برای مخاطب خارجی هم جذاب باشد و خوشبختانه توانستیم این بازی را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روسیه و چین صادر کنیم. ضمن اینکه پسرخوانده هم اکنون در اروپا و آمریکا هم بازیکن دارد.

وی افزود: دلیل این امر آن است که بازی پسرخوانده فرهنگ متفاوتی نسبت به سایر بازی‌های غربی دارد و ما اتفاقاتی را که در بازی‌های غربی می‌افتد در ا ین بازی نمی‌بینیم.

کاراکترهای پسرخوانده از دنیای واقعی فاصله گرفته اند

زهتابی در پاسخ به این سؤال که چقدر بحث خشونت در بازی‌سازی مطرح است گفت:‌بحث خشونت در بازی‌ها با خشونت در دنیای واقعی فرق می‌کند به همین جهت در پسرخوانده از خشونت‌های فانتزی استفاده کرده‌ایم مثلا شما در کارتن تام و جری می‌بینید که اگر یک کاراکتری کشته شود دو ثانیه بعد زنده است در واقع شما هیچ وقت در فضای کارتن و انیمیشن حس انزجار و خشم و نفرت را پیدا نمی‌کنید، در بازی پسرخوانده هم سعی شده کاراکترها از دنیای واقعی فاصله بگیرند و فضا تلطیف شود.

این بازی‌ساز با بیان اینکه پسرخوانده برای دو پلت‌فرم IOS و اندروید طراحی شده و جزو بازی‌های محبوب در چند کشور است گفت:‌ استودیو بازی‌سازی پاییزان که از سال 94 تأسیس شده تا امروز جزو استودیوهایی بوده که همیشه در حال کشف فضاهای جدید بوده و ما سعی کردیم شجاعانه حرکت کرده و بازی‌های جدید و متفاوتی بسازیم که به زودی خبرهای خوشی در این راستا خواهیم داشت.

در سال جهش تولید نیاز به حمایت بیشتری داریم

وی در مورد وضعیت بازی‌های ایران و بازی‌سازی در کشور گفت: امروز صاحب وضعیتی هستیم که نسبت به بازی‌های ایرانی بیشتر سختگیری می‌شود و ما باید ممیزی‌های بیشتری را رعایت کرده و مجوزها را از مسیرهای سخت‌تری بگیریم در حالی که بازی‌های خارجی خیلی راحت و بدون مجوز در بازار فروخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه بازی‌های ایرانی به راحتی حک می‌شوند و کسی پیگیر این موضوع نیست گفت:‌خیلی وقت‌ها اگر تولیدکننده اشتباهی کند برخورد خوبی با او صورت نمی‌گیرد همین چند وقت پیش بسیاری از بازی‌های ایرانی بدون اطلاع قبلی پیشخوان بازی‌ها حذف شدند و همین باعث شد تا بسیاری از بازی‌سازان ضربه بخورند.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال، سال جهش تولید است امیدواریم درگیر مجوزها نشویم و این مسیر برای هموارتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی در بحث دریافت مجوز وجود دارد، گفت:‌ ماجرا از این قرار است که بازی‌سازها تا سال‌ها نیاز به مجوز پیش از انتشار نداشتند و مجوزها همزمان یا بعد از انتشار بازی صادر می‌شد و بازی‌هایی هم که بحث‌برانگیز می‌شد به یک هزارم درصد نمی‌رسید اما از سال گذشته این رویکرد تغییر کرد و قرار بر این شد که بازی‌سازها مجوز را قبل از انتشار بازی بگیرند که باز هم مشکلی نبود.

زهتابی گفت: اما بعد از مدتی بنیاد بازی‌های بدون مجوز را جزو بازی‌های غیرمجاز دانست و در برخی موارد فرصت اصلاح مناسبی به بازی ها داده نشد، البته با صحبت‌هایی که کردیم تا حد زیادی این مسأله حل شد اما در بحث معیارهای بازی چه از نظر عرفی و اخلاقی و چه از نظر شرعی سختگیری‌هایی ایجاد شده که حتی در صدا و سیما هم نمی‌بینیم.

بعد از حذف بعضی بازی ها صنف بازی سازها جلسه ای با دادستانی و کارگروه مصادیق مجرمانه داشت و در این جلسه دادستانی، با نگاه مثبت به این موضوع قرار شد تصمیمات تخصصی در این موضوع در بنیاد ملی بازی ها گرفته شود که ما قدردان این نگاه دادستانی در جهت حمایت از تولید داخلی هستیم.

 زهتابی ابراز امیدواری کرد که در شورای رده بندی سنی بازی ها، یک عضو از بازی سازان وجود داشته باشد تا تصویری واقعی از روند تولید بازی در جلسات مطرح شود.

این بازی‌ساز ادامه داد: مثلا فروشگاهی یک ماه و نیم منتظر تمدید مجوز است یا بازی‌هایی ماه‌ها در انتظار مجوز انتشار می‌مانند و همین کندی روند، رفتار سلیقه‌ای و نبود دستورالعمل مشخص باعث شده تا به بازی‌سازها ضربه بخورد.

گوگل و اپل بازی‌ها را حذف می‌کنند

وی گفت: اگر اتفاق عجیب و غریبی در بازی‌ها رخ می‌داد که فرهنگ و مسائل مذهبی را تحت الشعاع قرار می‌داد حق می‌دادیم. اما این سختگیری‌ها را نه در استفتائات داریم نه در صدا و سیما با توجه به اینکه حضرت آقا امسال را سال جهش تولید معرفی کردند و ما هم در عرصه‌ای کار می‌کنیم که هم ارزآوری دارد و به فرهنگ و اقتصاد وابسته است نیاز است تا مساعدت بیشتری با ما شود.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی‌گوییم نظارت نباشد گفت: صحبت ما این است که رفتار سلیقه‌ای و زمان‌بر بودن نظارت‌ها مشکل‌ساز است حداقل اگر هم قرار است سلیقه‌ای کار شود یک نماینده از صنف بازی‌سازان حضور داشته باشد تا کارها زودتر پیش رود شما در سینما هم  چنین شورایی را می‌بینید که اکثریت آن را خود سینمایی‌ها تشکیل دادند اما در بازی‌سازی اینگونه نیست، بازی‌ساز ایرانی چه گناهی کرده که از یک طرف گوگل و اپل بازی‌ها را حذف می‌کند و از طرف دیگر بنیاد ملی رایانه‌ای دستور به حذف بازی می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول