اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

چرام شهری در معرض آلودگی‌های زیست محیطی/جوی همان جوی و نی همان نی!+تصاویر

چرام دارای محیط زیست بسیار زیبا و منحصربه فردی است که به همان نسبت نیز می تواند شکننده باشد، جمع آوری غیر اصولی فاضلاب می تواند خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست شهرستان وارد کند.

چرام شهری در معرض آلودگی‌های زیست محیطی/جوی همان جوی و نی همان نی!+تصاویر

خبرگزاری فارس چرام؛ نسرین هاشمی- مقوله سلامت، مقوله مهم و ارزشمندی است که هم در زمینه فیزیولوژیکی و جسمانی و هم اجتماعی و فرهنگی مطرح می‌شود و در این بین یکی از مخاطراتی که جامعه امروز را تهدید می‌کند، بحث زباله‌ها و فاضلاب است.

توجه به مسائل بهداشتی افراد که با زندگی روزمره آنان سر و کار دارد از جمله مسائلی است که اگر در آن سهل‌انگاری شود چه بسا شاهد بیماری‌های جبران‌ناپذیر در خانواده‌ها باشیم و با این حال سهل‌انگاری می‌تواند به عنوان یک معضل اساسی باشد.

عدم جمع‌آوری صحیح و به موقع زباله و لای روبی سیل بندها و کانال ها در بسیاری از شهرها، منجر به ایجاد حالت غیربهداشتی و شیوع بسیاری از بیماری‌ها و نیز ابتلای تعداد زیادی از مردم به این بیماری‌ها می‌شود.

*چرام، شهری در معرض آلودگی‌های زیست محیطی

چرام دارای محیط زیست بسیار زیبا و منحصربه فردی است که به همان نسبت نیز می تواند شکننده باشد، جمع آوری غیر اصولی فاضلاب می تواند خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست شهرستان وارد کند.

چرام یکی از شهرهایی است که مردم آن از عملکرد شهرداری و شورای شهر و آب و فاضلاب در خصوص کانال ها به شدت انتقاد کرده و از مشکلات بهداشتی و روانی ناشی از رهاسازی فاضلاب و گنداب در این منطقه ابراز نارضایتی دارند.

یکی از معضلات مهم و اساسی این روزهای مردم شهرستان چرام، کانال کشاورزی واقع در خیابان شهید آبگون است که اسیر بی توجهی مسئولان قرار گرفته است و محلی شده برای دفن زباله های شهرداری که ساکنان این خیابان از روند آلودگی این کانال بسیار نگران هستند.

 لایروبی نقش مهمی در سلامت شهروندان دارد که این کانال نیاز به لایروبی،لجن برداری و باز شدن مسیرهای مسدود شده دارد.

لازم به ذکر است که شهروندان مدام پیگیر تمیز شدن این سیل بند بوده که متاسفانه شهرداری اقدامی نکرده بود.

بوی تعفن و حشرات ناقل بیماری های گوناگون در این قسمت از کانال سیلاب برای شهروندان مشکلات عدیده ای را رقم زده است و در فصل بارندگی مشکلات دو چندان خواهد شد.

با توجه به وضعیت اسف بار فاضلاب خیابان شهید آبگون بر آن شدیم تا سخنان جمعی از ساکنان این خیابان را در این زمینه شنوا باشیم؛ حسین طاعت زاده در خصوص این کانال می گوید؛کانال کشاورزی مربوط به کانال شیخون امامزاده امیرولی است که حدود 100 هکتار زمین زراعتی از این کانال آبیاری می شد،دولت جمهوری اسلامی برای این کانال هزینه زیادی کرده است اما در حال حاضر به دلیل کمبود آبی که شکل گرفت،کانال به صورت کانال فاضلاب درآمد و نمی شود از آن جهت آبیاری زمین های زراعتی استفاده کرد که معضل بسیار بزرگی است.

وی،گفت: حدود 10 سال این کانال به همین شکل باقی مانده و فاضلاب در آن جمع می شود.

یکی دیگر از ساکنان این خیابان اذعان داشت که متاسفانه این کانال 20 سال به همین شکل است،قرار بود فاضلاب به کانال هدایت شود اما جهاد کشاورزی نامه زده و جلوی آن را گرفتند که نباید فاضلاب به این کانال هدایت شود،متاسفانه کمربندی وجود ندارد و تمام  آب فاضلاب جنوب شهر به همین چند خیابان محدود و منتهی می شود که معضل بزرگی است.

وی با بیان اینکه این کانال وضعیت بسیار بدی ایجاد کرده و بوی بدی که واقعا دردسر ساز است،گفت: زمین های کشاورزی هم معارض دارد،در حال حاضر دو مشکل داریم یکی مشکل فاضلاب شهری و دیگری کانال کشاورزی،اگر بگوییم فاضلاب به داخل کانال کشاورزی نریزد،مشکل فاضلاب حل نمی شود و اگر در کانال کشاورزی بریزد زمین ها را از بین می برد.

متاسفانه کانال ها پر بوده و در خیابان سر ریز شده اند که باید فکر اساسی برای این مشکل و معضل بزرگ کرد.

در زمان بارندگی آب‌های سطحی و فاضلاب با هم ادغام شده و در جدول و کانال قدیمی که از یک طرف باز و از طرف دیگر مسدود است معجونی کشنده به وجود می‌آورد که حتی فکرش خاطر را آزرده و اعصاب و روان را مکدر می‌کند،با توجه به اینکه زمین ها معارض دارد و مشکل نیز باید رفع شود مسئولان محترم باید در جهت ضرورت فاضلاب خانگی برای شهروندان تلاش کنند چرا که بدون وجود مشارکت های مردمی حل هیچ معضلی امکان پذیر نیست.

نقش مردم در تحول و توسعه، غیرقابل انکار است،مردم می توانند در اجرای فعالیت هایی در حوزه های مختلف در جوامع خود نقش آفرین و تأثیرگذار باشند،شهرداری محترم هم هرچه سریعتر نسبت به لجن برداری و لای روبی محدوده مشخص شده اقدام بکند.

متاسفانه امروز شاهد وجود معضلات و مشکلات بسیاری در زمینه بهداشت محیط، پسماند و زباله، آب و... هستیم که انسان در به وجود آمدن آن نقش مستقیم و تأثیر گذاری دارد، بنابراین ساماندهی فاضلاب های شهری در چرام ، باید یکی  از اولویت های مسئولان ذیربط باشد چرا که توجه به بهداشت مردم از مهم ترین وظایف مسئولان است.

*گریزی به اخبار گذشته در خصوص کمربندی چرام

در اردیبهشت 1395 شهردار چرام رحمت الله تیموری فر از آغاز عملیات اجرایی کمربندی شهر چرام مرکز این شهرستان در هفته جاری خبرداد.

وی گفت: عملیات اجرایی کمربندی شهر چرام از میدان ورودی تا میدان خروجی آن که حدود سه کیلومتر است در هفته جاری اجرایی می شود.

تیموری فر، محل اجرای این کمربند را ضلع جنوبی شهر چرام عنوان و اظهارداشت: این پروژه سال های سال متوقف و راکد شده بود.

*با گذشت 4 سال از آغاز طرح کمربندی چرام مشاهده می کنیم این پروژه قصد متوقف شدن ندارد و لیکن: جوی همان جوی و نی همان نی است.

انتهای پیام/82002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول