اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تفکر قدیمی معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر از کجا شکل گرفت؟/ نگرانی همیشگی صاحبان ایده از سرقت معنوی برطرف شد

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی می‌گوید: تلقی شده که فرهنگ یک بخش صرفا یارانه‌بگیر و نیازمند حمایت است؛ اما در شرایط محدود شدن درآمد نفتی و تلاش برای پیدا کردن راه‌های درآمدزای دیگر، قطعا فرهنگ یک حوزه مولد بکر است.

تفکر قدیمی معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر از کجا شکل گرفت؟/ نگرانی همیشگی صاحبان ایده از سرقت معنوی برطرف شد

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ تفکر غالب روز در کشور درباره بخش فرهنگ این است که بخش فرهنگ نمی تواند برای کشور تولید درآمد داشته باشد و  صرفا یک بخش یارانه بگیر و نیازمند حمایت است؛ ریشه این تفکر در موضوعات جنجالی از جمله معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر هم دیده می شود. موضوعی که پا از حیطه تخصصی فرهنگ و اقتصاد فراتر گذاشت و عموم مردم از آن مطلع شدند.

اما در میان این تفکر گسترده و قوی، برخی با نظرات کاملا مخالف پا به عرصه فرهنگ گذاشته اند؛ آنان با استناد به تجربه کشورهای دیگر در حوزه های فرهنگی معتقدند که حوزه فرهنگ نه تنها یارانه بگیر و نیازمند حمایت نیست؛ بلکه می تواند گردش مالی بسیار بیشتری از دیگر حوزه های درآمدزای فعلی کشور باشد. افرادی که به فرهنگ به عنوان یکی از پایه های اقتصاد نگاه می کنند و برای شرکت های فعال در فرهنگ، برنامه تجاری دارند. 

موافقان این ایده، می گویند وقت آن رسیده که فرهنگ در این کشور مولد و درآمدزا شود.

درباره موضوعات فرهنگی و اقتصاد فرهنگ با محمد حسین ایمانی خوش خو رئیس پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور به گفت وگو نشسته ایم.

محمد حسین ایمانی خوش خو رئیس  پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی، دارای مدرک دکتری در رشته گردشگری گرایش اقتصاد گردشگری از دانشگاه منچستر انگلستان است. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تربیت معلم اخذ کرد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل شد و در نهایت هم تحصیلات خود را در رشته گرایش اقتصاد گردشگری دنبال کرد.

آنچه در گفت وگوی خبرنگار فارس با محمد حسین ایمانی خوش خو رئیس پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی می خوانید: 

*نخستین مجوز پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مجوز گرفت

* ۵۰ شرکت در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مستقر شدند

*حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی از شرکت های مستقر در پارک فناوری‌ های فرهنگی 

*بانک ایده های فرهنگی در پارک ملی صنایع فرهنگی تاسیس شد

*چگونه نگرانی همیشگی صاحبان ایده از سرقت معنوی ایده برطرف شد؟ 

*آگاهی شرکت ها از مالکیت فکری و ثبت ایده های فرهنگی ارتقا می یابد

*معافیت جنجالی مالیات اهالی فرهنگ و هنر یا اخذ مالیات؟

*دوگانگی بر سر خوب یا بد ارائه یارانه به کار فرهنگی

*رشد صنایع فرهنگی در پنج سال و شکوفایی صنعت در ده سال پیش بینی می شود

*آغاز به کار نخستین مجوز پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی 

خبرنگار فارس پرسید که اولین مجوز پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در بهمن‌ماه سال ۹۶ صادر شد و این پارک خود را با اسقرار در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز کرد، آیا تاکنون پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم توسعه فیزیکی هم داشته است؟

محمد حسین ایمانی خوش خو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پاسخ به این سوال، گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با توجه به نیازهای کشور در تامین درآمد با استفاده از منابع جدید، در سال ۱۳۹۷ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده و به عنوان یک پارک تخصصی فعالیت خود را در حیطه فرهنگ و حوزه علوم انسانی آغاز کرد.

وی ادامه داد: قرار است الگویی توسط این مجموعه ارائه شود تا با کمک آن بتوانیم روی بخش فرهنگ هم به عنوان یک بخش مولد و درآمدزا در کشور فکر کنیم.

 تلقی می شود که بخش فرهنگ نمی تواند برای کشور تولید درآمد داشته باشد و  صرفا یک بخش یارانه بگیر است اما گردش مالی حوزه فرهنگ حتی می تواند بسیار بیشتر از دیگر حوزه های درآمدزای فعلی کشور باشد

وی گفت: اکنون چنین تلقی می شود که بخش فرهنگ نمی تواند برای کشور تولید درآمد داشته باشد، بلکه صرفا یک بخش یارانه بگیر است که بودجه های حمایتی به آن تعلق می گیرد. اما تجربه دیگر کشورها نشان می دهد که گردش مالی حوزه فرهنگ حتی می تواند بسیار بیشتر از دیگر حوزه هایی باشد که در حال حاضر عملا درآمد کشور را تامین می کنند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه، این پارک در حال حاضر در دانشگاه علم و فرهنگ مستقر است اما زیر نظر جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد مستقل فعالیت می کند، گفت: از روز نخست فعالیت متقاضیان زیادی برای استقرار در این پارک داشتیم. زیرا چنین فضایی تا کنون در کشور وجود نداشته است.

* ۵۰ شرکت در نخستین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مستقر شدند

خبرنگار فارس از وضعیت شرکت های مستقر در نخستین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جویا شد و پرسید که در حال حاضر چند شرکت در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم مستقر شده اند و برنامه توسعه در این باره چیست؟

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، موضوعات مختلفی از جمله رسانه های دیداری، شنیداری، گردشگری، موسیقی، صنایع دستی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و فرهنگ و دین را شامل می شود

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: باوجود تقاضاهای زیاد برای استقرار در این پارک اما به دلیل مضیقه مکانی که با آن روبه رو بودیم، محدودیت هایی داشتیم و در حال حاضر نزدیک به ۵۰ شرکت که در شاخه های مختلف رسانه های دیداری، شنیداری، گردشگری، موسیقی، صنایع دستی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و فرهنگ و دین فعالیت می کنند را در این نهاد جای داده ایم. البته در آینده ممکن است موضوعات گسترش پیدا کند.

در این باره ویدئوی زیر را ببنید: 

*حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی از شرکت های پارک ملی علوم و فناوری‌ های فرهنگی 

خبرنگار فارس گفت: این پارک در اصل بازوی اجرایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و شرکت‌های که در این پارک فعالیت می کنند از مزیت‌های تعیین شده توسط این معاونت بهره‌مند می‌شوند. تاکنون چه امتیازهایی به شرکت های مستقر در این پارک ارائه شده است؟

ایمانی خوش خو در پاسخ به این سوال، گفت: این پارک ارتباط تنگاتنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارد و از حمایت های این معاونت برخوردار است. از آنجا که، طبق قوانین، پارک ها می توانند از شرکت های مستقر در حوزه های مختلف حمایت کنند. این پارک علاوه بر حمایت از شرکت های مستقر در برخی از شاخه هایی که در گستره ملی در زمره وظایف ما می گنجد هم فعالیت هایی انجام داده است.

* بانک ایده های فرهنگی در پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی تاسیس شد
خبرنگار فارس این بار پرسید: در نقشه جامع علمی کشور نیز ذیل راهبرد کلان توسعه علم و فناوری در کشور، راهبرد ملی «ساماندهی نظام مالکیت فکری در حوزه‌های علم و فناوری» تعریف شده است. اخیرا هم تفاهم ‌نامه ای میان پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی و وزارت دادگستری، برای برگزاری دوره‌ های آموزش مالکیت فکری با عنوان «مبانی مالکیت فکری در صنایع فرهنگی» منعقد شده است. آیا نقش پارک ملی علوم و فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی در این تفاهم نامه فقط برای برگزاری دوره های آموزشی است؟

ایمانی خوش خو در این باره با بیان اینکه یکی از مهمترین این فعالیت ها بحث مالکیت فکری به ویژه در حوزه فرهنگ است، گفت: همواره صاحبان ایده در این حوزه نگران هستند که ایده آنها کپی شود و دیگران از آن استفاده کنند. از این رو، از همان روزهای نخست به این موضوع فکر کردیم و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دادگستری ارتباطی با قوه قضائیه برقرار کردیم.

با تاسیس بانک ایده های فرهنگی، صاحبان ایده می توانند ایده خود را در بانک ثبت کنند. در وهله نخست دیگر بابت کپی برداری از آن نگرانی نخواهند داشت و سپس سرمایه گذارانی برای این ایده ها پیدا خواهد شد

وی با اشاره به تاسیس بانک ایده های فرهنگی در محل پارک گفت: هدف ما این بود که با توجه به اینکه فضای کار یک فضای فرهنگی است در حوزه مالکیت فکری صنایع فرهنگی هم کار کنیم. از این رو، کسانی که ایده ای دارند که مورد توجه است می توانند ایده خود را در این بانک ثبت کنند. در وهله نخست دیگر بابت کپی برداری از آن نگرانی نداشته باشند و دیگر اینکه سرمایه گذارانی از این طریق برای این ایده ها پیدا و این دو گروه به هم متصل خواهند شد.

ایمانی خوشخو افزود: در این رابطه تفاهم نامه ای با وزارت دادگستری داشتیم که قرار شد وظایفی را به صورت مشترک انجام دهیم. در آینده ای بسیار نزدیک فعالیت هایمان در این حوزه از جمله در بخش سطح معلومات شرکت ها در حوزه مالکیت فکری و ثبت ایده های مربوط به صنایع فرهنگی را ارتقا می دهیم.

* دانشجویان صنایع فرهنگی در دوره تحصیلات تکمیلی حمایت می شوند

خبرنگار فارس گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی، در راستای حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی، از پایان‌نامه ‌های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ، حمایت می کند. حمایت ها به چه صورت است؟

رئیس پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی در این باره، اظهار داشت: در یک گستره وسیع تر از مجموعه گردآورندگان محتوای صنایع فرهنگی هم حمایت می کنیم و تولیداتی در این زمینه منتشر می شود.

وی ادامه داد: از دانشجویانی که در دوره تحصیلات تکمیلی در حوزه صنایع فرهنگی کار می کنند هم حمایت خواهیم کرد تا بتوانیم از نتایج پژوهش های آنان در این حوزه استفاده کنیم.

*بحث جنجالی اخذ شدن یا معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر 

خبرنگار فارس این بار با گریز به موضوعات جنجالی مالیات به سراغ بحث مالیات اهالی فرهنگ و هنر رفت و پرسید: مدتی است که بحث مالیات اهالی فرهنگ و هنر مطرح می شود. در این میان برخی معتقدند معافیت درآمدی این قشر کمک به بالابردن سطح فرهنگ و هنر در کشور است و در مجموع درآمد مالیاتی حاصل از فرهنگ و هنر چشم گیر نیست، برخی هم نظر مخالف دارند. به عنوان رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی و حامی فعالان عرصه فرهنگ، در این باره چه نظری دارید؟

 معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر از جایی در ذهن اصحاب فرهنگ و هنر، برنامه ریزان و مدیران کلان کشور شکل گرفت که قبل از انقلاب و ۴۰ سال بعد از آن، کسی فکر نکرد که فرهنگ می تواند مولد باشد

ایمانی خوش خو به این سوال این طور پاسخ داد: این شرایط فرهنگ در کشور سابقه قبل از انقلاب را دارد، در این ۴۰ سال بعد از انقلاب هم کسی فکر نکرد که فرهنگ می تواند مولد باشد، این موضوع هم باید در ذهن اصحاب فرهنگ و هنر و هم در ذهن برنامه ریزان و مدیریت کلان کشور اصلاح شود. اگر این اتفاق بیفتد فرهنگ نه تنها خودش، بلکه می تواند بخش های دیگر را هم اداره کند. ضمن اینکه در بحث های کلانی مانند اشتغال می تواند نقش مهمتری را ایفا کند. 

*دوگانگی ارائه یارانه به کار فرهنگی؛ یارانه فرهنگ خوب یا بد؟

خبرنگار فارس پرسید: به عنوان رئیس پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره ارائه یارانه برای کار فرهنگی چه نظری دارید؟

رئیس پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی در پاسخ به این سوال، گفت: با توجه به شرایط موجود کشور که درآمد نفتی محدود شده و کشور به دنبال پیدا کردن راه حل های دیگری است که درآمدزا باشد، قطعا حوزه فرهنگ از آنجا که از لحاظ منابع فرهنگی در دنیا بی نظیر هستیم، یک حوزه بکر است. به نظر می رسد شرایط به گونه ای مهیا شده که اگر غفلتی در ۴۰ سال اول انقلاب بوده در ۴۰ سال دوم رفع شود.

در شرایط محدود شدن درآمدهای نفتی در کشور و تلاش برای پیدا کردن راه حل های درآمدزای دیگر، قطعا حوزه فرهنگ یک حوزه بکر است

وی ادامه داد: راه اندازی و فعالیت های این پارک هم تست این موضوع است، زیرا یقین دارم با موفقیت این پارک این ایده که می توان فرهنگ و اقتصاد را به هم نزدیک کرد در کشور گسترش پیدا می کند و  می توانیم درآمد کلان برای اصحاب فرهنگ و هنر در وهله نخست داشته باشیم و در سطح کلان هم درآمد خوبی برای کشور رقم بزنیم و سهم عمده ای برای فرهنگ در درآمدهای ملی ایجاد کنیم.

*پیش بینی رشد صنایع فرهنگی در پنج سال و شکوفایی صنعت در برنامه میان مدت ده ساله

خبرنگار فارس، مهم ترین مشکل و نیاز فعلی کسب و کارهای مرتبط با علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی در ایران را از رئیس پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی سوال کرد و از او پرسید که بازار و افق آینده علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ایران و جهان را چگونه پیش بینی می کند؟ 

رئیس پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: پیش بینی می شود توسعه و رشد صنایع فرهنگی در کوتاه مدت پنج ساله و میان مدت ده ساله می تواند شکوفا شود.

پیش بینی می شود صنایع فرهنگی در کشور در کوتاه مدت و طی پنج سال رشد کند و در میان مدت طی ده سال می تواند شکوفا شود؛ می توانیم صنعت فرهنگی فعال و قابل توجهی در کشور داشته باشیم

وی گفت: در حال حاضر در حال فراهم آوردن زیرساخت ها هستیم. ضمن اینکه، توجه به این حوزه بیشتر جلب شده و با این اتفاقات فکر می کنم در مدت زمان مشخص، صنعت فرهنگی فعال و قابل توجهی را در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه چهلمین سالگرد جهاد دانشگاهی گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان یکی از ابتکارات جهاد دانشگاهی مطرح است. البته در کارنامه ۴۰ ساله این نهاد موارد مهمی وجود دارد. اما اینکه جهاد دانشگاهی به فکر این کار زمین مانده در کشور افتاده موضوع مهمی است که می تواند آینده خوبی را رقم بزند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول