اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

وابستگی در حوزه قطار مترو رفع می شود/ٖٖ کرونا برخی پروژه های فناورانه ملی را به تعویق انداخت

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به نتایج برخی از ۳۱ پروژه فناورانه، گفت: با ساخت یک رام قطار ۷ گانه، برای اولین بار همه قطعات مترو داخل کشور تولید شد و وابستگی کشور در حوزه قطار مترو رفع می شود.

وابستگی در حوزه قطار مترو رفع می شود/ٖٖ کرونا برخی پروژه های فناورانه ملی را به تعویق انداخت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمد رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور در یک نشست خبری به مناسبت چهلمین سال تاسیس این نهاد، مهم ترین اقدامات جهاد دانشگاهی را تشریح کرد و از پروژه های در دست اجرا در این مجموعه خبر داد.

وی گفت: در حال حاضر در کشور مکمل های بدن سازی مورد استفاده قرار می گیرد و به زودی تولید مطمئن و بومی جهاد دانشگاهی در این زمینه به بازار خواهد آمد.

طیبی ادامه داد: همچنین قرار بود از ۲ فناوری پیشرفته درحوزه ابزارهای درون چاهی حفاری نفت به مناسبت چهلمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی رونمایی شود که به دلیل کرونا نتوانستم در تهران و خوزستان تست های نهایی را انجام دهیم و این پروژه ها در پاییز رونمایی خواهند شد.

*کرونا برخی پروژه ها را به تعویق انداخت

رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: در بحث بازیابی زباله های الکترونیکی هم پروژه موفقی آغاز شد که پایلوت این پروژه انجام  شده است و به دلیل کرونا با تاخیر عملیاتی می شود.

طیبی تصریح کرد: همچنین در تولید الکتروموتور و آسانسورهای بدون گیربکس هم پروژه ای را داشتیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور در آخر پاییز افتتاح می شود. همچنین بهره برداری از سیستم روشنایی باند فرودگاه هم به خاطر کرونا به تاخیر افتاده است.

به گفته طیبی، داروی گیاهی ترک اعتیاد هم با اخذ مجوزهای لازم قرار بود در همین هفته رونمایی شود اما فعلا زمان جدید معرفی این دارو مشخص نشده است.

وی گفت: این موارد پروژه هایی بود که جهاد دانشگاهی بنا به تشخیص خود و با بودجه محدود نهاد، آنها را اجرایی کرده بود اما این کار زمانی ۳ تا ۱۲ سال زمان صرف می شد و حالت بهتر این بود که ماموریت بگیریم که سال پیش ۳۱ پروژه فناورانه برای رفع نیازهای کشور به جهاد دانشگاهی سپرده شد.

وی با اشاره به نتایج برخی از ۳۱ پروژه فناورانه، ادامه داد: در این زمینه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت مترو، ساخت یک رام قطار ۷ گانه مترو انجام شد که برای اولین بار همه قطعات در داخل کشور تولید می شود و تا پایان سال مورد استفاده قرار می گیرد تا به این روش، وابستگی کشور در حوزه قطار مترو رفع می شود. 

*مردم در حوزه‌ پزشکی از جهاد دانشگاهی توقع دارند که در قالب ساخت بیمارستان خدمات بیشتری دریافت کنند

طیبی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: تلاش جهاددانشگاهی اثبات توان کشور در رسیدن به توسعه‌ی پایدار با انجام فعالیت‌های ملی و فناورانه از طریق ساختارسازی فرهنگی، آموزشی، ایجاد خودباوری و غرور ملی در جوانان و تامین نیازهای جامعه و صنعت در حوزه‌های مختلف است که تاکنون این کارها با موفقیت انجام شده است. 

به گفته وی، در سال جاری و سال آینده، دستاوردهای جهاددانشگاهی مانند تولید بذرهای هیبریدی و بازیافت فلزات گران‌بها از ضایعات الکترونیکی در راستای تامین نیاز کشور رونمایی خواهد شد. 

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: مردم در حوزه‌ی پزشکی مطالباتی از جهاددانشگاهی دارند که این نهاد بتواند در قالب ساخت بیمارستان خدمات بیشتری دریافت  و ارائه‌ دهد. ما نیز دغدغه‌ی ساخت بیمارستان سلول‌درمانی را داریم که هنوز موفق به تامین منابع مالی آن نشده‌ایم. 

به گفته طیبی، جهاددانشگاهی خود را در متن بیانیه‌ی گام دوم انقلاب داخل می‌بیند و در حال اجرای اهداف این بیانیه است. 

وی ادامه داد: اصلاحاتی در زمینه‌ی نظام ملی نوآوری و فناوری، موازی‌کاری پژوهشی بین دستگاه‌ها، اراده‌ی پیشرفت دانش‌بنیان در جامعه، سیاست‌گذاری توسعه‌ی اقتصاد دانش‌بنیان، ضرورت کسب دانش پایه و... برای پیشرفت ایران نیاز هست که عزم تمام مسوولان مربوط را می‌طلبد. 

*ضرورت اصلاح ساختار بنگاه‌داری

وی گفت: ساختار بنگاه‌داری ما هم باید اصلاح شود و به سمت بخش خصوصی واقعی برود. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما شبه دولتی یا خصوصی دولتی هستند و اگر رانتهایی که به آنها داده می‌شود، قطع شود عموماً اقتصادی نیستند. سوبسیدها باید به بنگاه‌هایی داده شود که دارای مراکز تحقیق و توسعه‌تری بوده و مرتب فناوری های خود را ارتقاء می‌دهند. 

وی با اشاره به شکست پروژه‌های فناورانه و واگذاری مأموریت تولید نسل‌های آینده فناوری به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، گفت: برای توسعه فناوری در صنایع کوچک و متوسط باید مراکز تحقیقاتی تخصصی ایجاد کنیم و جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه نقش عمده به عهده بگیرد. 

* سیاستگذاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به مرکز فرماندهی دارد

وی گفت: کشورهای اخیر توسعه یافته این مرکز را در خارج از بدنه اجرائی، با حضور اکثریت نخبگانی ولی حضور اول شخص اجرائی و وزراء و مدیران مرتبط ایجاد کرده‌اند و علت حضور اکثریت نخبگانی هم این است که در گردشهای سیاسی دولت و مجلس سیاستهای توسعه کشور تغییر نکند.

انتهای پیا م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول