اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تعریف ۴۹ پروژه بازآفرینی در شهرهای کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: ۴۹ پروژه بازآفرینی شهری در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، قروه، بیجار، کامیاران و بانه با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان تعریف شده است.

تعریف ۴۹ پروژه بازآفرینی در شهرهای کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بلوار هیمن صبح امروز با حضور عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در ناحیه منفصل شهری حسن‌آباد سنندج افتتاح شد.

این بلوار از پروژه‌های در دست اقدام راه و شهرسازی استان در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری بود که به طول یک کیلومتر امروز به بهره‌برداری رسید.

احداث این بلوار در سال 97 با طول حدوداً یک کیلومتر و با اعتبار یک میلیارد و 250 میلیون تومان مصوب شده که در مجموع  برای احداث و بهره‌برداری آن یک میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شده است.

۴۹ پروژه بازآفرینی شهری در شهرهای کردستان تعریف شده است

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: استان کردستان رتبه نخست در جذب اعتبارات بازآفرینی شهری را به خود اختصاص داده است.

محمدصدیق ثابتی تصریح کرد: ارتقای استانداردهای لازم برای زندگی،  آزادسازی معابر، کاهش بار ترافیکی، حفظ جان و مال شهروندان،کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و سلامت شهروندان از نتایج اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری است.

وی افزود: گفت: در همین راستا ۴۹ پروژه بازآفرینی شهری در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، قروه، بیجار، کامیاران و بانه با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان  تعریف شده است.

 ۳۶ درصد از مساحت هفت شهر کردستان در حوزه بازآفرینی شهری قرار گرفته است

به گفته ثابتی، ۳۶ درصد از مساحت هفت شهر استان کردستان در حوزه بازآفرینی شهری قرار گرفته که شامل بافت فرسوده، بافت با پیشینه روستایی، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت ناهمگون و بافت تاریخی است.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از جمعیت شهری استان در محدوده با تراکم بالا و کم‌برخوردار از استانداردهای زندگی شهری ساکن هستند که باید برای این مهم چاره‌ای اندیشی کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در پایان گفت: خیابان ماموستا هیمن در ناحیه منفصل شهری سنندج از دستاوردهای طرح بازآفرینی شهری است که با احیای منطقه آغه‌زمان و انبار غله متروکه، اقتصاد راکد این محله‌ها زنده خواهد شد.

 رئیس بازآفرینی شهری اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان کردستان در حاشیه افتتاح این پروژه د اظهار کرد: حسن‌آباد یکی از روستاهای شهرستان سنندج است که در دهه 70 توسعه یافته و در دهه 80 با همان زیرساخت‌های روستایی به ناحیه منفصل شهری تبدیل شده است.

مصطفی رضایی خاطرنشان کرد: به‌دلیل رشد جمعیتی، مشکلات زیادی از جمله نبود زیرساخت‌ها در حوزه آب و فاضلاب، کمبود سرانه‌ عمومی، فضای سبز، معابر محلات بهسازی نشده و غیره  در نواحی منفصل شهری حسن‌آباد سنندج وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۶ میلیارد ریال از اعتبار هزینه شده این پروژه از سوی راه و شهرسازی از محل اعتبارات ستاد بازآفزینی و بقیه از سوی دستگاه‌های همکار از جمله شهرداری و شرکت گاز و غیره تامین شده است، گفت: ۱.۵ کیلومتر دیگر ادامه این طرح نیز در دستور کار ستاد باز آفرینی شهری استان قرار دارد.

به گفته وی، اتمام پروژه نیازمند ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم با تامین این اعتبار هرچه زوتر شاهد اجرای و افتتاح کامل پروژه باشیم.

گفتنی است؛ بر اساس اعلام متولیان امر هم اکنون 50 درصد جمعیت شهری استان کردستان در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند.

در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک قابل توجهی کرده است.

نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره)، درقلعه و تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

سنندج و مریوان 2 شهری هستند که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند و در دیگر شهرهای استان هم شاهد گسترش قابل توجه این پدیده هستیم.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول