اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه لبنان رسماً استعفا کرد

وزیر خارجه لبنان استعفای خود را تقدیم نخست‌وزیر این کشور کرد و علت استعفای خود را نبود چشم‌انداز ملی و اراده سازنده برای انجام اصلاحات مطلوب و مورد نظر جامعه بین‌الملل عنوان کرد.

وزیر خارجه لبنان رسماً استعفا کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان امروز (دوشنبه) استعفای خود را تقدیم «حسان دیاب» نخست‌وزیر این کشور کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، ناصیف حتی پس از تقدیم استعفای خود، بدون اینکه سخنی بگوید ساختمان نخست‌وزیری لبنان را ترک کرد. 

 روزنامه لبنانی «الاخبار» تصمیم آمریکا برای سرنگونی دولت کنونی لبنان و نیز فشار فرانسه را عامل استعفای احتمالی وزیر خارجه لبنان دانست.

این روزنامه ضمن اشاره به برخی تلاش‌های قبلی برای کنار زدن دولت دیاب، ادامه داد: امروز بار دیگر درتلاش هستند که دولت را ساقط کنند اما این بار ضربه قویتر است. ناصیف حتی  پس از به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای قانع کردن وی به استعفا، از پست خود استعفا خواهد کرد. این تلاش‌ها را سفیر پیشین لبنان به نیابت از آمریکایی‌ها به شکلی ویژه بر عهده دارد اما فشارهای اصلی از جانب فرانسه است، کشوری که از دیاب عصبانی است (جزئیات بیشتر).

دولت جدید لبنان اول بهمن سال گذشته (۱۳۹۸)  یک ماه و چند روز پس از مأمور شدن حسان دیاب برای این موضوع تشکیل شد (جزئیات بیشتر).

ناصیف حتی (مسیحی مارونی) متولد طرابلس در شمال لبنان و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه آمریکایی بیروت در سال ۱۹۷۵ است و در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مدرک دکترا در رشته روابط بین‌الملل گرفت. وی پیش‌تر نماینده لبنان در اتحادیه عرب بوده است. 

برخی رسانه‌های لبنانی نوشته‌اند وی پیش‌تر به جریان ۱۴ مارس نزدیک بوده اما امروز به «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی (التیار الوطنی الحر/متحد جریان ۸ مارس) نزدیک است.

بیانیه استعفای ناصیف حتی

بر اساس گزارش النشره، ناصیف حتی در بیانیه استعفای خود از تمام کسانی که برای دادن پست وزیر خارجه به وی اعتماد کردند، قدردانی کرد و گفت، تصمیم وی برای بر عهده گرفتن این مسوولیت بزرگ در سایه اعتراضات مردمی در لبنان علیه فساد یک اتفاق عادی نبوده است.

وی در ادامه ضمن مطرح کردن این ادعا که «لبنان امروز به سمت تبدیل شدن به کشوری شکست‌خورده است» افزود، به دلیل نبود چشم‌اندازی ملی و نیز نبود اراده سازنده برای انجام اصلاحات مطلوب و مورد نظر جامعه بین‌الملل استعفا کرده است.

ناصیف حتی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت لبنان در بسیاری از سیاست‌ها و رفتارهای خود به خاطر لبنان و شهروندان آن بازنگری کند.

وی تأکید کرد، علت استعفای وی مواردی که در این بیانیه ذکر کرده، بوده است و گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها در این باره صحت ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول