اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات عراق| درخواست 100 نماینده برای برگزاری نشست فوق‌العاده

تعیین زمان انتخابات از سوی نخست‌وزیر عراق همچنان با اما و اگرهایی از سوی احزاب سیاسی این کشور همراه است و در جدیدترین رویداد، 100 نماینده عراقی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان در این باره شدند.

انتخابات عراق| درخواست 100 نماینده برای برگزاری نشست فوق‌العاده

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مصطفی الکاظمی جمعه پیش بعد از گذشت دو ماه از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر عراق گفت که انتخابات پارلمانی زودهنگام کمتر از یک سال دیگر برگزار خواهد شد. او ۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد اما اعلام این زمان با واکنش‌های متعددی در عرصه سیاسی این کشور همراه شد. برخی گروه‌های سیاسی خواستار برگزاری زودتر این انتخابات شدند و برخی دیگر می‌گویند که این انتخابات به دلیل فراهم نبودن بستر مناسب دیرتر از این زمان برگزار خواهد شد.

درخواست ۱۰۰ نماینده عراقی برای نشست فوق‌العاده پارلمان درباره انتخابات زودهنگام

«ارشد الصالحی» رئیس حزب «الجبهه الترکمانیه» امروز (دوشنبه - ۳ آگوست) از تداوم اختلافات بر سر قانون انتخابات خبر داد و گفت که بیش از ۱۰۰ نماینده خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی مسأله انتخابات زودهنگام هستند.

وی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: اختلافات درباره قانون انتخابات به ویژه درباره حوزه‌های انتخاباتی باز همچنان ادامه دارد و تنها هماهنگی میان دولت، کمیساریا و پارلمان موجب موفقیت انتخابات زودهنگام خواهد شد. 

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، الصالحی افزود: بیش از ۱۰۰ نماینده خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای مناقشه درباره برگزاری انتخابات زودهنگام و مشخص شدن مواضع تمامی طرف‌ها درباره آن هستند.

رهبر جبهه ترکمانی عراق ادامه داد: عدم تصویب قانون درباره تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز در پارلمان موجب این هرج و مرج در کشور شد و از سوی دیگر هماهنگی میان دستگاه قضایی و طرف‌های قانون‌گذار درباره حقوق بشر ضعیف است.

فراکسیون ‍«الصادقون»: ماه آوریل زمان بهتری برای برگزاری انتخابات است

«محمد کریم البلداوی» از اعضای فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق درباره پیشنهاد زمان برگزاری انتخابات زودهنگام تصریح کرد که بهتر است این انتخابات زودتر از زمانی که نخست‌وزیر تعیین کرده برگزار شود و برگزاری آن در ماه آوریل بهتر است. 

وی افزود که فراکسیون الصادقون به طرفی بود که به ائتلاف الفتح پیشنهاد داد تا انتخابات زودهنگام عراق به جای ماه ژوئیه آتی در ماه آوریل و زودتر برگزار شود. اینکه «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح نیز دیروز این پیشنهاد را مطرح کرد، کاملا همسو با فراکسیون صادقون این امر را اعلام کرد.

العامری دیروز گفته بود: «ما از برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال می‌کنیم و معتقدیم که بهترین زمان برای انتخابات اوایل آوریل سال ۲۰۲۱ است».

البلداوی درباره دلیل پیشنهاد برای برگزاری زودتر انتخابات را بالا رفتن دمای هوا در ماه ژوئیه دانست و گفت که بالا بودن این دما موجب می‌شود که شمار زیادی از شهروندان عراقی از شرکت در انتخابات خودداری کنند. ضمن اینکه عوامل دیگری نیز وجود دارد. ماه آوریل زمان بهتری برای برگزاری انتخابات است و کمیساریا در صورتی که پارلمان در تصویب قوانین و اصلاحات قانونی لازم موفق شود و برگزاری انتخابات را تسهیل کند، می‌تواند این انتخابات را برگزار کند.

گفته می‌شود که یکی دیگر از دلایلی که برخی از فراکسیون‌های پارلمانی خواستار برگزاری زودتر انتخابات هستند این است که گرمای هوا موجب می‌شود که دستگاه‌های الکترونیکی ویژه ثبت و شمارش آراء به خوبی کار نکنند و خطا داشته باشند.

نماینده ائتلاف دوله القانون خواستار نشست روسای قوای سه‌گانه شد

«منصور البعیجی» نماینده ائتلاف «دوله القانون» اعلام کرد که برگزاری انتخابات زودهنگام یک گام صحیح در راستای تحکیم روند سیاسی در کشور است.

وی پیشنهاد داد که روسای قوای سه‌گانه کشور دور یک میز برای گفت‌وگو جمع شوند و برگزاری انتخابات زودهنگام در نزدیک‌‌ترین زمان ممکن را قطعی کنند.

وی طی بیانیه‌ای گفت: از برگزاری انتخابات زودهنگام پس از پایان کلیه اقدامات قانونی و ایجاد شرایط و فضای مناسب بر اساس قانون اساسی عراق برای برگزاری انتخاباتی شفاف برای همه، استقبال می‌کنیم.

البعیجی در ادامه بر ضرورت قطعی شدن و تصویب قانون انتخابات در داخل پارلمان، روشن شدن تکلیف اعضای دادگاه فدرال برای تایید نهایی نتایج انتخابات و انجام چندین اقدام دیگر برای برگزاری انتخاباتی شفاف تاکید کرد و گفت: همه باید منفعت کشور را در اولویت قرار دهد و از ایجاد بحران‌هایی که به هیچ طرفی خدمت نمی‌کند و به ضرر همه خواهد بود، بپرهیزند.

چالش‌های برگزاری انتخابات زودهنگام از نگاه دوله القانون

«محمد الصهیود» از رهبران ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی»،  پنج چالش را برای انتخابات زودهنگام عراق برشمرد و خواستار رفع این چالش‌ها از سوی دستگاه قانون‌گذاری کشور و قوه مجریه شد.

وی تسریع در اصلاح یا تصویب قانون دادگاه فدرال به عنوان یکی از ارکان تایید نتایج انتخابات،  توافق گروههای سیاسی درباره کیفیت حوزه‌های انتخاباتی و ارائه آن برای رای گیری طی مدت حداکثر یک ماه، بحران مالی، بحران بهداشتی و تدارک فضاهای امن و مناسب برای برگزاری انتخابات را چالش‌های اصلی فراروی برگزاری انتخابات زودهنگام دانست و حتی پیش بینی کرد زمان تعیین شده از سوی نخست‌وزیر دو ماه دیگر نیز به تاخیر افتد.

نارضایتی کُردها از زمان برگزاری انتخابات زودهنگام

«جمال کوجر» از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق نیز به زمان انتخاب شده از سوی نخست‌وزیر برای برگزاری انتخابات زودهنگام را نامناسب دانست وهمه‌گیری ویروس کرونا و نبود داروی درمان آن را مهمترین مانع بر سر راه برگزاری این انتخابات داشت و گفت که   کمیساریای عالی انتخابات به کادر آموزش دیده در این شرایط نیاز دارد و آموزش هم زمان بر است.

وی اوضاع امنیتی کشور به دلیل ازسرگیری فعالیت داعشی و تداوم منازعه آمریکا و ایران را از دیگر موانع و امور تاثیرگذار بر این انتخابات دانست.

 انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول