اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

لزوم استفاده از ظرفیت شورا در توسعه شهرزنجان/بازار دوباره سنگ‌فرش می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به موضوع کف‌سازی بازار زنجان اشاره کرد و گفت: کف‌سازی بسیاری زشتی در راسته قیصریه بازار زنجان انجام شده است، به همین خاطر بنا داریم این کف‌سازی را جمع کرده و تبدیل به سنگ کنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت شورا در توسعه شهرزنجان/بازار دوباره سنگ‌فرش می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه مشترک اعضای شورای اسلامی استان زنجان با مدیرکل میراث فرهنگی به منظور بررسی اقداماتی برای همکاری‌های مشترک برگزار شد.

استفاده از ظرفیت شورا در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری و همکاری متقابل در مسائل شهری از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه استفاده از ظرفیت شورای اسلامی شهر، نیاز امروز این بخش است، گفت: در همین راستا پیشنهاد شده بود که از ظرفیت شوراهای اسلامی شهر نیز که یک ظرفیت و نهاد مردمی است، در قالب یک تفاهم‌نامه استفاده شود.

امیر ارجمند با اشاره به اینکه میراث ‌فرهنگی همواره به واسطه برخورداری از ظرفیت تشکل‌های مردمی، پیگیر مباحث مختلف پیرامون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کل کشور بوده است، گفت: قطعا تفاهم‌‎نامه این اداره کل با شورای شهر به توجه بیشتر به رسیدگی برای جاذبه‌های شهری کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در قالب این تفاهم‌نامه قادر خواهیم بود، عمده مسائل مربوط به شهرها، به‌ویژه شهرهایی که دارای بافت و ابنیه تاریخی بوده و ضوابط سخت‌گیرانه‌ای در این شهرها اعمال می‌شود، را حل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در ادامه ضمن اشاره به وظایف میراث فرهنگی در حوزه حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی گفت: رونق گردشگری یکی از موضوعاتی است که باید در این تفاهم‌‎نامه مورد نظر باشد، چرا که زنجان دارای ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی فراوانی است.

وی افزود: یکی از آثار تاریخی مهم زنجان، بازار زنجان است که امروز مراحل تهیه پرونده ثبت جهانی آن در حال انجام است.

ارجمند با بیان اینکه تاکنون تفاهمات شورا و میراث فرهنگی فقط در حد مکاتبات بوده است، تصریح کرد: امیدواریم تفاهم‌نامه جدید در راستای عملیاتی شدن توسعه شهری و گردشگری موثر واقع شود.

فعالیت 138 اقامت‌گاه بوم گردی در زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از صدور مجوز پروانه بهره‌برداری 102 اقامتگاه بوم‌گردی در زنجان خبر داد و گفت: رویکرد میراث رفتن به سراغ اقامت‌های بوم‌گردی ارزان قیمت است.

وی از تسهیل صدور مجوز اقامتگاه بوم گردی و صدور 36 پروانه در این بخش خبر داد و افزود: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان 138 مورد است که عمده این اقامتگاه‌ها نیز در شهرستان خدابنده واقع شده است.

ارجمند  به موضوع کف‌سازی بازار زنجان اشاره کرد و گفت: متاسفانه کف‌سازی بسیاری زشتی در راسته قیصریه بازار زنجان انجام شده است و میراث فرهنگی با پیورسازی  پیش‌ساخته در یک اثر تاریخی 250 ساله مخالف است، به همین خاطر بنا داریم این کف‌سازی را جمع کرده و تبدیل به سنگ کنیم.

وی با اشاره به اینکه  مصالحی که در یک اثر تاریخی به کار برده می‌شود باید همخوانی با آن اثر را داشته باشد، تصریح کرد: به همین خاطر سایر راسته‌ها را نیز به کمک مجموعه هیأت امنای بازار زنجان، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و شهرداری زنجان سنگ‌فرش خواهیم کرد.

امروز مقوله گردشگری در اکثر جوامع به عنوان یک صنعت پردرآمد مطرح است

رئیس شورای اسلامی استان  زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه حفظ و مرمت ابنیه‌های تاریخی باید در همه مناطق استان به جد از سوی متولیان دنبال شود، افزود: یکی از اقداماتی که امروز باید گام‌های جدی در این زمینه برداشته شود، مربوط به بقعه امامزاده اسماعیل (ع) در شناط ابهر است .

شیما افشاری با بیان اینکه امروز مقوله گردشگری در اکثر جوامع به عنوان یک صنعت پردرآمد مطرح است، گفت: باید با تلاش  به توسعه زیرساخت‌های این بخش، زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری آماده همکاری در راستای توسعه صنعت گردشگری و نیز رونق فروش محصولات صنایع‌دستی استان  است، اضافه کرد: امیدواریم همکاری مشترک منجر به توسعه در این بخش شود.

در ادامه نیز عضو شورای اسلامی شهر طارم نیز با اشاره به اینکه  شهرستان طارم دارای بیش از 60 نوع محصول باغی و زراعی است، تصریح کرد: طارم جزو مناطقی از استان است که از ظرفیت بسیار زیادی در حوزه گردشگری برخوردار است.

جلیل جعفری با تأکید بر توجه بیشتر به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان طارم گفت: باید از این شرایط در حوزه اشتغال و همچنین معرفی شهرستان استفاده شود.

حسین فرامرزلو عضو شورای اسلامی ماه‌نشان نیز از صدور نخستین مجوز گردشگری معدنی در کشور به نام مجموعه معدن روی انگوران خبر داد و ادامه داد: این موضوع باعث خواهد شد تا در این منطقه بیش از پیش به عرصه گردشگری توجه شود.

وی تصریح کرد: مناطقی چون ماه‌نشان و دندی به عنوان مناطقی که دارای ظرفیت‌های گردشگری هستند باید مورد توجه قرار گرفته و از ظرفیت آنها استفاده شود.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول