اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تولید گیاهان دارویی، ظرفیت فراموش شده در زنجان

تولید و فرآوری گیاهان دارویی، ظرفیت قابل توجهی در ایجاد اشتغال، ارزآوری و ... دارد که باید بیش از پیش مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

تولید گیاهان دارویی، ظرفیت فراموش شده در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ایران و استان زنجان سرزمین فرصت‌ها است، ظرفیت‌هایی که در صورت بهره‌مندی می‌توان زمینه اشتغال را برای مردم فراهم کرد.

یکی از این ظرفیت وجود گیاهان دارویی است که می‌تواند زمینه تولید، اشتغال و ارزآوری را فراهم کند، ظرفیتی خدادادی که با کمترین‌ها می‌تواند زمینه بهره‌وری بالا را فراهم کند.

فرآوری گیاهان دارویی و تبدیل آنها به محصولات در دسترس برای مردم فرصتی است که می‌تواند برای ارزآوری مفید باشد، شرکت‌هایی در استان زنجان در این زمینه فعالیت دارند که با وجود موانع پیش‌روی خود رشد خوبی داشته و سودآوری لازم را دارد و بهبود شرایط برای صادرات زمینه رشد بیش از پیش این بخش را فراهم می‌کند.

استقبال از تولیدات زنجان

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مینودشت اشراق زنجان یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: شرکت تعاونی کشاورزی مینودشت اشراق استان از سال 1392 فعالیت خود را با رویکرد شرکت تعاونی – کشاورزی با محوریت شهرستانی آغاز کرده است.

حسین بابایی با اشاره به اینکه کشت گل محمدی توسط این شرکت انجام می‌شود، عنوان کرد: در هر هکتار از این مزارع 20 نفر فعالیت کرده و تولید آن علاوه بر رفع نیاز داخل کشور می‌تواند جنبه صادرات غیرنفتی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری صادرات به عراق هم در دستور کار قرار دارد، افزود: امید است بتوان کارهای صادراتی انجام داد و کالاهای مصرفی فرآوری شده از گل محمدی را به خارج صادر کرد، چرا که استان زنجان در این زمینه جایگاه خوبی داشته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مینودشت اشراق زنجان با بیان اینکه بیش از 100 تن مرغ مازاد در استان زنجان تولید می‌کند، عنوان کرد: این محصول به اسم استان‌های دیگر به جز زنجان صادر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: محصولات طارم نیز در حالی صادر می‌شود که سهم استان از این صادرات ناچیز است.

بابایی با اشاره به اینکه مدیر کل کشاورزی کشور عراق بازدیدی از زنجان داشته و استان را دارای ظرفیت خوانده است، افزود: مشکلات ارزی و مالیاتی و نبود حمایت از صادرکنندگان، مانعی بر سر راه کار صادرکنندگان است.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مینودشت اشراق زنجان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر گفت‌و‌گوهایی با مدیران برای همکاری با چندین هیأت تجاری انجام شده است، ادامه داد: از ظرفیت‌های استان زنجان بازدید شده و قراردادهایی منعقد شده است.

فرصت طلایی

عدم ثبات بازار، عدم وجود نقدینگی، در حال حاضر بحث کرونا ویروس و تبعات آن و عدم اطمینان سرمایه‌گذار به بازگشت سرمایه، موانع قانونی همچون منع سازمان آب در تخصیص برای صنایع کشاورزی، موضوعی است که باید مورد توجه و تاکید در بحث رشد فعالیت شرکت‌های تبدیلی صنایع غذایی باشد که انتظار می‌رود در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در همین باره طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار فارس اظهار کرد: در طرح توسعه گیاهان دارویی، مجوز فعالیت‌ها به صورت زراعی و باغی صادر می‌شود.

جواد تاراسی با اشاره به اینکه 550 هکتار از اراضی استان زنجان زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد، گفت: از این میزان ١٨٥ هکتار زیر کشت گل محمدی، ٦٥ هکتار زیر کشت زعفران و ٣٠٠ هکتار زیر کشت سایر گیاهان است.

وی با اشاره به اینکه سالیانه استان حدود ٣١٥ تن انواع محصول گیاهان دارویی تولید است، گفت: ٥٠٠ نفر میزان اشتغال تولیدات گیاهان دارویی در استان زنجان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه بازار فروش محصول گل محمدی و گیاهان دارویی فعلاً مشکل ندارد، ادامه داد: سه پشتیبان با بازارهای خارج استان در ارتباط هستند و چهار مجموعه تهیه گلاب وعرقیات در استان فعال است.

وی با اشاره به اینکه یک واحد فرآوری به نام بنفشه دارو از طریق یک شرکت داروسازی بزرگ در استان در حال شکل‌گیری است، افزود: هفت مجوز پروانه بهره‌برداری با ظرفیت بیش از ۱۲هزار تن و اشتغال حدود ۱۵۰ نفر در استان از سوی سازمان جهاد کشاورزی در زمینه گیاهان دارویی (گلاب و عرقیات گیاهی و عصاره و بسته بندی، چاشنی و ادویه ،دمنوش و...) صادر شده است.

تاراسی با اشاره به اینکه 10 جواز تاسیس هم با ظرفیت ۲ هزار و ۳۵۵ تن در زمینه فرآوری گیاهان دارویی صادر شده است، گفت: عدم ثبات بازار، عدم وجود نقدینگی، در حال حاضر بحث کرونا ویروس وتبعات آن و عدم اطمینان سرمایه‌گذار به بازگشت سرمایه، موانع قانونی همچون منع سازمان آب در تخصیص برای صنایع کشاورزی از جمله مشکلات فعالیت افراد در حوزه گیاهان دارویی است.

به صرفه نیست!

در حالی که این روی سکه فعالان حوزه گیاهاهان دارویی از مشکلات عدیده بر سر راه خود می‌گویند، اما در این سو مصرف‌کنندگان و فروشندگان گیاهان دارویی از قیمت بالا و عدم به صرفه بودن خرید و فروش محصولات فرآوری و بسته‌بندی شده گلایه دارند.

خیری یکی از عطاران شهر زنجان با اشاره به اینکه گیاهان دارویی به صورت بسته‌بندی شده و فرآوری شده قیمت زیادی را به خریدار تحمیل می‌کند، اظهار کرد: این در حالی است که این محصولات به صورت فله با قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه فرآیند بسته‌بندی و فرآوری ارزش افزوده به محصولات وارد می‌کند، گفت: اما این ارزش افزوده نباید به میزانی نامتعارف باشد که فروشندگان خرد و خریداران را از خرید محصولات پشیمان کند.

این عطار زنجانی با اشاره به اینکه باید قیمت منطقی و معقولی برای محصولات بسته‌بندی شده گیاهان دارویی در نظر گرفته شود، گفت: این موضوع موجب ایجاد توازن در بین کالا و علاقه‌مندی مردم برای خرید می‌شود.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول