اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

انحصار در واردات نهاده، مرغداران را به خاک سیاه نشاند/ دولت با انحصارگران مقابله نمی‌کند

یک مرغدار گفت: در بازار، خوراک دام و طیور به نرخ دولتی پیدا نمی‌شود اما به 4 برابر قیمت هر چقدر بخواهی هست. چرا کسی نیست جلوی این انحصارگران را بگیرد که با ارز دولتی وارد می‌کنند و به چند برابر قیمت می‌فروشند؟

انحصار در واردات نهاده، مرغداران را به خاک سیاه نشاند/ دولت با انحصارگران مقابله نمی‌کند

سعیده مشایخی تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با انتقاد شدید از وجود انحصارگری در تأمین نهاده و خوراک دام و طیور گفت: متأسفانه 80 درصد بازار نهاده دست یک نفر به نام آقای مدلل است. این شخص ارز دولتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرد، نهاده وارد می‌کند و با نفوذی که در شرکت‌های مختلف دارد، آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به قیمت چند برابر در بازار توزیع می‌کند.

این مرغدار نائین اصفهان گفت: مدلل خودش در ایران نیست و در انگلیس زندگی می‌کند و چند وقت یک بار به ایران می‌آید، اما 5 شرکت در زیر مجموعه‌اش دارد که به این شرکت‌ها می‌گوید که نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چه زمانی و به چه قیمتی بفروشند و به همین دلیل قیمت در بازار به 4 برابر رسیده است.

مشایخی افزود: چگونه یک شخص می‌تواند ارز دولتی بگیرد و محصول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار آزاد به 4 برابر قیمت بفروشد، اما وزارت جهاد کشاورزی در «بازارگاه»ی که تعیین کرده نمی‌تواند یک پنجم نیاز مرغداران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کند.

این مرغدار تأکید کرد: مرغداران تنها 20 درصد نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به نرخ دولتی تأمین می‌کنند و 80 درصد نیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور هستند از بازار آقای مدلل و به 4 برابر قیمت خریداری کنند و از آنجایی که یک مرغ در طول دوره رشد نیاز به پنجم و نیم کیلوگرم دان دارد، وزارت جهاد تنها 1.2 کیلوگرم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین می‌کند و بقیه با هزینه‌های سرسام‌آور از بازار خریداری می‌شود.

مشایخی گفت: نمی‌دانم چطور می‌شود یک فرد سال‌ها بازار خوراک دام کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست بگیرد و هیچ کسی با آن مقابله نکند. آیا تا به حال فکر کرده‌اند اگر این آقای مدلل یک روزی واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام ندهد، همه صنایع مرغ و صنعت روغن‌کشی کشور می‌خوابد؟ چطور اجازه انجام این کارها داده می‌شود؟

وی با بیان این که تمام مشکل و دردسرهای ما از انحصارگری در خوراک دام و طیور است، گفت: به خاطر همین مسأله ما نیاز مرغ خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 4 برابر قیمت خریداری می‌کنیم و چون 70 درصد قیمت تمام‌شده مرغ مربوط به خوراک است، هزینه‌های تولید بسیار بالا می‌رود.

مشایخی افزود: قیمت مصوب دولت برای سویا 2470 تومان است اما ما از بازار سیاه کیلویی 9 هزار تومان می‌خریم. همچنین نرخ مصوب ذرت 1500 تومان است که ما آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبوریم 2700 تومان بخریم.

این مرغدار گفت:‌ تازه این تمام ماجرا نیست. بسیاری از نهاده‌هایی که وارد می‌شود کپک زده است و مجبور هستیم حجم بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرغ بدهیم. مثلاً به جای 5 کیلو باید 5.5 کیلو خریداری کنیم.

وی افزود: امروز هزار تن سویا را به قیمت کیلویی 9 هزار تومان می‌توانم خریداری کنم، اما سویا به قیمت کیلویی 2700 تومان هیچ جا نیست، در حالی که همان آقای مدلل هم از این ارز دولتی استفاده کرده است.

مشایخی تأکید کرد: حال امروز مرغداران خوب نیست و دارند ضرر می‌کنند و به عنوان مثال این دوره هم ما 50 میلیون تومان ضرر کرده‌ایم.

این مرغدار اضافه می‌کند: این آقای خاص پول از مرغداران می‌گیرد و موظف است که 10 تا 15 روزه خوراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل بدهد، اما در بهترین شرایط دو ماهه تحویل می‌دهد الان هم 6 الی 7 ماهه خوراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پول‌ها به حساب شخصی ایشان واریز می‌شود، گفت: بله این پول به حساب شرکت آوا تجارت که مال آقای مدلل است واریز می‌شود.

مشایخی به مشکلات دیگر مرغداران هم اشاره کرد و گفت: نیاز به سرمایه در گردش وجود دارد، اما بانک‌ها اسم وام‌های 18 درصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاشته‌اند کم بهره و زمانی که مراجعه می‌کنی 12 میلیون تومان بیشتر نمی‌دهند و معلوم نیست با این پول‌ چه کار کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول