اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

طرح اطعام «مائده غدیر» در کشور برپا می‌شود/ توزیع بیش از ۵ میلیون پرس غذا در عید غدیر

دومین دوره طرح ملی اطعام «مائده غدیر» برگزار و در این مراسم بیش از ۵ میلیون پرس غذا همزمان با عید غدیر در سطح کشور توریع می‌شود.

طرح اطعام «مائده غدیر» در کشور برپا می‌شود/ توزیع بیش از ۵ میلیون پرس غذا در عید غدیر

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، روز عید غدیر به عنوان بزرگترین عید شیعیان به شمار می‌رود. روزی که پیامبر اعظم (ص)، امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود در بین مسلمانان برگزیدند.

این روز باشکوه آداب مختلفی دارد که بر اساس روایات متعدد از بزرگان دین، «اطعام» یکی از اقدامات مورد تأکید در روز عید غدیر به شمار می‌رود.

بر همین اساس، در سال‌های اخیر گروه‌های مردمی سعی در تهیه و توزیع غذا بین مردم و با محوریت نیازمندان کرده‌اند تا در روز عید غدیر همه میهمان سفره امیرالمؤمنین (ع) باشند.

یکی از گروه‌های جهادی و مردمی برای اطعام روز عید غدیر طرحی را با عنوان «مائده غدیر» را در سال‌های گذشته آغاز کرد؛ به طوری که در نخستین سال شاید حدود یک هزار پرس غذا بین مردم توزیع شد تا اینکه سال ۱۳۹۸ این گروه تصمیم به بسط و گسترش فرهنگ اطعام در روز عید غدیر کرد و این اقدام پسندیده را نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرهای ایران نیز تسری بخشید.

بر همین اساس، طرح اطعام «مائده غدیر» سال گذشته به صورت ملی با محوریت تهران برپا و در این طرح بیش از ۱۱۰ هزار پرس غذا همزمان با روز عید غدیر طبخ و بین مردم توزیع شد.

با توجه به اینکه محوریت طرح در میدان امام حسین (ع) تهران بود، در این مکان ۱۰ هزار پرس غذا طبخ و سفره اطعام برای ۵ هزار نفر پهن و مراسم جشن عید غدیر نیز با حضور مردم و سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان برگزار شد.

 

تیزر طرح اطعام مائده غدیر

امسال نیز با توجه به شرایط موجود به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، دومین طرح ملی اطعام «مائده غدیر» همزمان با عید غدیر برپا می‌شود.

توزیع ۵ میلیون پرس غذا در سطح کشور/ ۱۳ هزار پرس در میدان امام حسین (ع) طبخ می‌شود

در همین زمینه، یوسف بالو، دبیر ستاد مردمی طرح اطعام «مائده غدیر» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس با اشاره به روایت متعدد درباره اهمیت اطعام در روز عید غدیر گفت: امسال با مشارکت‌های مردمی در روز عید غدیر بیش از ۵ میلیون پرس غذا در سطح کشور تهیه و توزیع می‌شود.

وی به برپایی طرح  اطعام «مائده غدیر» در تهران اشاره کرد و افزود: این طرح در میدان امام حسین (ع) تهران برگزار می‌شود که قرار است در روز عید غدیر پس از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا، ۱۱۰ آشپز و تدارکات برای طبخ ۱۳ هزار پرس غذا فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا از ظهر ۱۸ مرداد همزمان با عید غدیر توزیع غذای نذری با محوریت مناطق محروم صورت گیرد.

بالو با بیان اینکه ۸۰ دیگ در طرح اطعام «مائده غدیر» میدان امام حسین (ع) پیش‌بینی شده است، گفت: با توجه به شرایط کرونا، غذاها طبخ و بسته‌بندی و توسط وسایل نقلیه به مناطق محروم منتقل می‌شود تا بین نیازمندان اطراف تهران توزیع شود.

همه در روز عید غدیر سر سفره علوی بنشینند/ برپایی جشن غدیر در صورت موافقت ستاد مبارزه با کرونا

 دبیر طرح اطعام «مائده غدیر» در ادامه با اشاره به برپایی این طرح در تمامی شهرهای کشور، خاطر نشان کرد: در شهرهای مختلف این طرح همزمان با روز عید غدیر برگزار می‌شود که البته تعداد غذاهای توزیع شده در هر شهر و استان متفاوت است، به طوری که در شهرهای کم‌برخوردار سعی شده غذاهای بیشتری بین مردم توزیع شود تا همه در روز عید غدیر سر سفره علوی بنشینند.

وی به برپایی جشن غدیر نیز اشاره کرد و گفت: ما پیش‌بینی برپایی جشنی نیز با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی در فضاهای باز همزمان با روز عید غدیر داریم که در صورت موافقت ستاد مبارزه با کرونا این جشن نیز برپا می‌شود. اما در صورتی ستاد مبارزه با کرونا با برپایی این جشن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافقت نکند، به پخش مولودی و سخنرانی بدون حضور جمعیت بسنده خواهیم کرد.

به گزارش فارس، روز عید غدیر امسال، شنبه ۱۸ مردادماه است که هر ساله در این روز علاوه بر تکریم سادات، برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شد که به دلیل شیوع کرونا امسال این برنامه متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول