اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روایت جمله شهید حججی که پای زوج جهادگر را به غسالخانه باز کرد

عده ای در حالی در قالب گروه‌های جهادی، به شکل داوطلبانه و رایگان مشغول تغسیل، کفن و دفن اموات کرونایی هستند که در سطح جامعه هر کسی جرأت ورود به این عرصه را نمی‌کند؛ نکته جالبتر اینکه برخی از این افراد به گفته خودشان با خدا معامله کرده اند و به عشق شهدا فعالیت می کنند و می خواهند گمنام باقی بمانند.

روایت جمله شهید حججی که پای زوج جهادگر را به غسالخانه باز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، نزدیک به ۷ ماه است که مهمانی ناخوانده و سمج به نام کرونا ویروس در بسیاری از نقاط دنیا، کنگر خورده و لنگر انداخته و حسابی همه را کلافه کرده و زندگی‌ها را به هم ریخته است.

داستان کرونا، فارغ از ناهنجاری‌ها و تلخی‌ها، جلوه‌های جذاب و دیدنی را رقم زده است که از جمله آن ایثار شبانه‌روزی مدافعان سلامت، تلاش گروه‌های جهادی در ضدعفونی معابر و تهیه اقلام بهداشتی، تدارک بسته‌های معیشتی در قالب رزمایش همدلی و کمک مومنانه و غیره اشاره کرد.

در کنار این اقدامات زیبا، بی نظیر و به یادماندنی، عده‌ای در قالب گروه‌های جهادی، به شکل کاملا داوطلبانه، افتخاری و رایگان، مشغول تغسیل، کفن و دفن اموات کرونایی هستند که در سطح جامعه هر کسی جرأت ورود به این عرصه را نمی کند.

در شهرستان لارستان و هم‌زمان با اوج‌گیری موج دوم شیوع کووید ۱۹ و افزایش روزافزون فوتی‌ها، جمعی از طلاب، بسیجیان و اقشار مختلف جامعه، در قالب گروه جهادی شهید طالبی لارستان، اقدام به تغسیل و تکفین اموات می کنند که شاید بسیاری از افراد جامعه از این موضوع آگاهی نداشته باشند.

به همین دلیل و به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت‌های این گروه جهادی، گفت و گویی با یک زوج جوان فعال در این گروه که به دلائلی حاضر به معرفی و ذکر نام خود نیستند، ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

 - چطور شد که قبول کردید اموات کرونایی را تغسیل دهید؟

- برای رضای خدا و اینکه نمی توانستیم ببینیم در شهرمان کسانی فوت کنند و بدون غسل، کفن و دفن شوند.  احساس وظیفه و مسئولیت کردیم در برابر هم نوع خودمان و مهم‌تر از همه امر ولی فقیه بود که تاکید داشتند بر اینکه غسل اموات کرونایی انجام شود.

 

- تغسیل اموات کرونایی به چه شکلی انجام می‌شود؟

برای اموات هم اول آن را  آب ژاول می‌زنیم و می گذاریم ۱۰ دقیقه بماند تا تمام عفونت‌ها از بین برود. بعد غسل و کفن مثل بقیه اموات عادی با رعایت تمام احکام شرعی انجام می شود

لباس‌های مخصوصی برای ما فراهم شده از جمله یکی از این لباسها، لباس‌های ضدآب هست که آب در آن نفوذ نمی‌کند. دستکش و چکمه است و برای اموات هم اول آن را  آب ژاول می زنیم و می گذاریم ۱۰ دقیقه بماند تا تمام عفونت‌ها از بین برود. بعد غسل و کفن مثل بقیه اموات عادی با رعایت تمام احکام شرعی انجام می شود. پس از کفن، میت را در کاور مخصوص قرار می‌دهیم. چون میت را در کاور می گذاریم و در قبر نمیشود کاور را باز کرد، مهر تربت امام حسین(ع)  قبل از کفن به صورت میت بسته می شود.

 - با توجه به خطرات این بیماری، نگران نبودید از اینکه خودتان به کرونا مبتلا شوید؟

بالاخره هر کاری در ابتدا مشکل است اما در قبال کاری که شهدا کردند فکر کنم این کار به حساب نمی‌آید. مرگ از رگ گردن به آدم نزدیک است و هرجا که باشیم و در هر حالتی بالاخره مرگ  سراغمان می آید ولی چه بهتر که اگر قراره بمیریم در این کار جهادی بمیریم.

 

 یک جمله زیبا از شهید حججی وجود دارد که می گوید اگر شهید نشویم، میمیریم و من زمانی که این جمله را دیدم، متوجه نشدم منظور شهید از این جمله چه هست ولی الان می فهمم منظور ایشان چه بوده است. اگر ما نمی رفتیم که اینکار را انجام دهیم، من خودم از روی شهید حججی واقعا خجالت می کشیدم. چرا که اون جانش را داد ولی من حاضر نیستم کمی خودم را برای هموطنان به خطر بیاندازم.

 - خانواده‌تان مشکلی با این کار ندارند؟

همه افراد خانواده از این کار مطلع نیستند و واقعاً دوست نداریم کسی از این کار ما اطلاع پیدا کند و ما را بشناسد. 

 یک جمله زیبا از شهید حججی وجود دارد که می گوید اگر شهید نشویم، میمیریم و من زمانی که این جمله را دیدم، متوجه نشدم منظور شهید از این جمله چیه ولی الان می فهمم منظور ایشان چه بوده است. 

- چگونه با گروه جهادی تغسیل اموات کرونایی آشنا شدید؟

پیامی در یک گروه دیدیم که در لار هم غسل اموات کرونایی انجام می‌شود و حوزه علمیه متولی این کار شده است؛ پیگیری کردیم و متوجه شدیم که به نیرو احتیاج دارند.

- گروه شما چند نفره است؟ چند زوج (زن و شوهر) در گروه شما هستند؟
برادران پای کار 15 نفر، خواهران پای کار 11 و تعداد زوج ها نیز 3 خانواده هستند.

- تاکنون جسد چند مبتلا به کرونا را شسته‌اید ؟

متأسفانه تعداد اموات در این مدت زیاد بوده ولی ما توفیق داشتیم فقط ۶ میت رو غسل بدیم.

 

- آیا فرزند هم دارید؟
بله

- برای شست‌وشوی جنازه ها پولی هم  دریافت می کنید؟

- خیر. همانطور که گفتم ما این کار را فقط برای رضای خدا انجام می دهیم و هیچ چشم داشتی نداریم. اصلا نمی خواهیم شناخته شویم. به دنبال هیچ پول و هیچ چیز دیگه ای نیستیم. این کار ما به طور کامل جهادی و فقط برای رضای خداست.

- سخت ترین بخش کار شستشوی اموات کجاست؟

میتی که خونریزی دارد که این خونریزی خیلی کار را سخت می کند. باید حتما این خون کنترل شود تا ما بتوانیم کار غسل را انجام دهیم. وقتی که وارد اون فضا می شوی، بیشتر خودتو به مرگ نزدیک می بینی، بیشتر یاد مرگ می‌افتی و سختی این کار به نظر من در این که آماده نیستیم و هیچ عمل صالحی برای اون  دنیا نداریم، واقعاً کار مفیدی انجام ندادیم. من خودم رو میگم، فکر اینکه یک روزی من جای این فرد باشم و آماده مرگ نباشم خودش خیلی سخته.

- صحبت پایانی شما:
از مردم خواهش می کنم ماسک بزنید و رعایت کنید چون این بیماری شوخی بردار نیست و با جان انسان سر و کار دارد.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول