اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

زنجان صاحب مسیر دوچرخه‌سواری می‌شود

طبق هماهنگی به عمل آمده قرار است، مسیر دوچرخه‌سواری در شهر زنجان برای تردد دوچرخه‌سواران و در راستای کاهش استفاده از خودرو ایجاد شود.

زنجان صاحب مسیر دوچرخه‌سواری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امروز دوچرخه سواری به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از سرگرمی‌های محبوب در سراسر جهان است و این ورزش نقش مهمی در سلامتی دارد به طوری که خطر بیماری قلبی را کاهش داده و باعث کاهش وزن می‌شود.

در ایران مسیرها، جاده‌ها و راه‌های بسیار زیبایی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص و دیدنی‌های فوق‌العاده‌ای دارند، اما آنطور که از اخبار جدید منتشر شده برمی‌آید، قرار است که در زنجان نیز مثل برخی از شهرهای کشور، مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شود.

هرچند که پیش از این طرحی با عنوان سه‌شنبه‌های بدون خودرو در حال اجرا بود و مردم و مسؤولان تلاش می‌کردند در این روز بدون خودرو در شهر و در محل کار خود حاضر شوند، اما طبق گفته مسؤولان این بار قرار است که مسیر مشخصی برای دوچرخه‌سواری در شهر زنجان تعیین شود.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: قطعا ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری به سلامتی بیشتر شهروندان کمک خواهد کرد.

دوچرخه‌ سواری و پیاده‌مداری با رویکرد فرهنگسازی

محمدعلی حمزه‌پور در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  با اشاره به اینکه پیگیری ایجاد مسیر دوچرخه از سنوات گذشته از سوی هیأت دوچرخه‌سواری در حال انجام است، اضافه کرد: این مسیر با همکاری شهرداری ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: شیوه ایجاد و فعالیت مسیر دوچرخه‌سواری به این شکل خواهد بود که در مسیر خاص تعیین شده شهروندان با دوچرخه تردد خواهند کرد و این موضوع با بحث ایستگاه دوچرخه متفاوت است.

شهردار زنجان نیز درباره ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری گفت: دوچرخه‌ سواری و پیاده‌مداری با رویکرد فرهنگسازی و تحقق اهداف و برنامه‌های پیرامون در راستای برندسازی مناطق شهری و توسعه پایدار باید در اولویت اجرای طرح‌های فرهنگی شهرداری باشد.

حبیب یگانه افزود: در حال حاضر با توجه به پیش‌بینی ردیف‌های اعتباری در بودجه شهرداری، اقدامات مقطعی برای فرهنگ‌سازی دوچرخه سواری شهروندان در سال‌های متمادی انجام شده است.

شهردار زنجان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های شهری برای عملیاتی شدن طرح‌های دوچرخه سواری، گفت: طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت با زمان‌بندی برای مطالعات دوره‌ای و مکان‌یابی اصولی در مرحله اجرا قرار می‌گیرد.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های شهری برای عملیاتی شدن طرح‌های دوچرخه سواری

وی افزود: درحال حاضر طراحی مسیر دوچرخه با محوریت پیاده‌مداری به واسطه تعریف لاین تردد دوچرخه سواران در پارک بانوان، پارک ملت و پیاده‌راه سبزه میدان انجام شده که برای تحقق مراتب در مقیاس بزرگ به گسترش فرهنگ شهروندی، شناسایی نقاط امن، تدوین و تخصیص اعتبارات بودجه‌ای مشخص همچنین طراحی و اجرای خطوط ویژه، نیاز داریم.

رئیس هیأت دوچرخه سواری استان زنجان نیز به طرح‌های مدون پیش‌بینی شده‌ با قابلیت اجرایی کوتاه مدت در این هیأت اشاره کرد و گفت: زنجان با وجود قهرمان‌های متعدد در رشته دوچرخه‌سواری آمادگی گسترش و توسعه این رشته را دارد.

فرهاد عصفوری با اشاره به تبیین شعارهای ۲ بهتر از ۴ و سه‌شنبه‌های بدون خودرو از سوی شهرداری در یک مقطع زمانی برای تحقق وظیفه خطیر فرهنگ‌سازی، افزود: استفاده مشترک از خطوط ویژه حمل و نقل عمومی درون شهری برای دوچرخه سواری با توجه به هماهنگی در زمان تردد وسایط نقلیه عمومی، اختصاص جایگاه‌های ویژه برای پارک دوچرخه به همراه تامین امنیت برای حفظ و حراست از این وسیله، مسیریابی مناسب برای دوچرخه سواری در شهرک‌های اقماری و محل‌های مناسب به همراه علامت‌گذاری ترافیکی بخشی از اولویت‌های ارائه شده در طرح پیشنهادی این هیأت است.

وی بر لزوم گسترش تبلیغات محیطی برای چگونگی استفاده شهروندان از دوچرخه در معابر شهری با اعمال محدودیت‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند با وجود بحران ویروس کرونا، تاکید کرد و گفت: امیدواریم شهرداری در راستای تحقق طرح‌ها و برنامه‌های دوچرخه سواری و استمرار آن برای سلامت جسمانی و شاداب سازی روحیه شهروندان، بودجه‌ای پیش‌بینی کند.

فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه، نیازمند زمان است

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان نیز با اشاره به نگاهداشت و بهبود فضای شهری، تاکید کرد: درحال حاضر برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از معابر شهری برای دوچرخه سواری ضرورت دارد و برای تحقق اهداف پیشنهاد می‌کنیم، از ظرفیت NGO ها مانند مهرانه استفاده شود.

محمد همتیان افزود: انتخاب شعار مناسب همچون «دوستداران دوچرخه» ضمن همگرایی در بین مردم می تواند منجر به ایجاد تداعی ذهنی خوب باشد.

سعید عباسی سرپرست معاونت امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهرداری در این رابطه گفت: فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه مستلزم گذر زمان است، تا بتوان گرایش استفاده از خودرو را کمرنگ و مردم را ترغیب به دوچرخه سواری کرد و برای تحقق این امر باید به موضوع به عنوان مد حمل و نقل نگریست.

غلامرضا نظری سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از ایجاد کارگروه فرهنگ‌سازی و تعیین زیرساخت‌های اجرایی طرح دوچرخه سواری خبر داد و افزود: مشکلات فعلی با نصب بنر مرتفع نخواهد شد، بلکه برای بهسازی فرهنگ و رفتار ترافیکی و آموزش شهروندان باید تدابیر لازم را در این کارگروه اتخاذ کرد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول