اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: زمان برای توافق درباره سد النهضه در حال اتمام است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره محدودیت زمان برای رسیدن به توافق درباره سد «النهضه» هشدار داد و طرف‌های درگیر را به گفت‌وگوی سازنده فراخواند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: زمان برای توافق درباره سد النهضه در حال اتمام است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دوشنبه (دیروز) دومین جلسه از دور دوم مذاکرات میان کشورهای مصر، اتیوپی و سودان در خصوص سد «النهضه» با نظارت اتحادیه آفریقا برگزار شد و ناظرانی از آمریکا و اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، این جلسه در پی درگیری لفظی میان «سلشی بقل» وزیر آب و آبرسانی سودان و همتای مصری وی «محمد عبدالعاطی» درباره دستورکارهای نشست به هم خورد.

جلسه مذکور با توافق بر سر ازسرگیری مذاکرات فنی طی دور روز آینده در دو مسیر موازی و ارائه نتایج در نشست جدید در روز پنجشنبه پایان یافت.

در همین ارتباط سخنگوی وزیر خارجه آمریکا به شبکه الجزیره گفت، زمان برای رسیدن به توافق درباره سد النهضه در حال تمام شدن است، سدی که قرار است اتیوپی از آغاز سال ۲۰۲۳ برای تولید برق از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: پیشرفت خوبی که طرف‌های مربوطه در مذاکرات سابق به دست آوردند، نشان می‌دهد امکان رسیدن به توافقی متوازن و عادلانه که منافع کشورهای سه‌گانه را در نظر بگیرد، وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که آمریکا، طرف‌های سه‌گانه را به مشارکت سازنده و متمرثمر تشویق می‌کند و معتقد است که راه‌حل این موضع از طریق گفت‌وگو و همکاری سازنده در دسترس خواهد بود.

سه کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حق‌آبه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه به اختلاف رسیده‌ و تلاش‌ها برای رسیدن به مکانیزمی منصف به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی دیروز سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید.

اتیوپی اصرار دارد که این سد را در سه سال پر کند؛ اقدامی که اگر صورت بگیرد دو کشور مصر و سودان با بی‌آبی و بیکاری گسترده‌ای گریبان‌گیر خواهند شد.

دولت مصر پیش از آغاز مذاکرات دور دوم بر سر تعیین و تقسیم حق‌آبه نیل، تهدید کرده بود که اگر آدیس‌‌آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید‌ها، اعلام کرد که برای حفاظت از منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول