اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

قدرت انحصار از دست آمریکا خارج شده است

معاون پژوهش موسسه مطالعات اروپا و آمریکا با بیان اینکه قدرت انحصار از دست آمریکا خارج شده، گفت: آمریکا با چالش‎های گوناگونی مواجه شده که از مهمترین آنها می‎توان به چالش‎های داخلی این کشور اشاره کرد.

قدرت انحصار از دست آمریکا خارج شده است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، سید جواد هاشمی، معاون پژوهش موسسه ایرانی مطالعات اروپا و آمریکا (ایرانیوریکا)، در سومین نشست از سلسله نشست‎ های پیش رویداد همایش بین ‎المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» که با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه مطالعات آمریکا در پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد، به بررسی رفتار ایالات متحده آمریکا در شرایط افول پرداخت.

هاشمی در ابتدای سخنان خود ضمن تبیین رویکردهای گوناگون نسبت به افول ایالات متحده گفت: معتقدین به افول بر این باور هستند که انحصار ایالات متحده در حوزه‎های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی شکسته شده است. برخی بر این باورند که بازیگران جدیدی همچون چین، در صورت کسب مشروعیت می‎توانند به دایه دار نظم لیبرال جهانی تبدیل شوند.

معاون موسسه ایرانیوریکا از شکست کمونیست، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شکل گیری گروه‎های فراملی مروج نظم لیبرال به عنوان اصلی‎ترین علل ایجاد هژمونی ایالات متحده یاد کرد و افزود: آمریکا امروز با چالش‎های گوناگونی مواجه است که از مهمترین آنها می‎توان به چالش‎های داخلی همچون مسائل حزبی و مخالفت‎های مردم با مداخلات خارجی آمریکا، چالش‎ اعتبار بین المللی همچون شکل‌گیری جنبش‎های ملی گرا، چالش منابع و دغدغه تامین نیازهای انسانی و لجستیک در راستای دستیابی به منافع، و چالش وجود رقیب اشاره کرد، در حالی که در نمونه های تاریخی رقیبی برای ابرقدرت دنیا وجود نداشته، اما امروزه چین و روسیه یک رقیب جدی برای ایالات متحده محسوب می‎شوند.

هاشمی افزود: کاری که سایر کشورها به خصوص جمهوری اسلامی در مقابله با آمریکا می‎توانند انجام دهند، شناخت نقاط کنشگری، ادبیات سازی و گفتمان سازی، مدیریت شرایط و دور شدن از فضای امنیتی، حفظ توان بازدارندگی، تشکیل بلوک کشورهای تحریمی، و بازسازی نگاه امنیتی شده از ایران است.

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به این سئوال که آیا اساسا آمریکا رو به افول است یا خیر گفت: بله، آمریکا رو به افول است و این افول نسبی است؛ البته در روابط بین الملل افول نسبی از افول مطلق اهمیت بالاتری دارد.

گفتنی است که همایش بین ‎المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» روز ششم آبان ماه به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تهران برگزار خواهد شد.

علاقه‎مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‎توانند به تارنمای همایش به آدرس usdecline.info و یا صفحات مجازی آن به آدرس @usdecline مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول