اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

2600 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی شد/ تنش آبی در استان نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی، تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان را 13 هزار حلقه برشمرد و گفت: از این تعداد 7 هزار حلقه مجاز برای کشاورزی است و 2 هزار و 600 حلقه چاه نیز فاقد پروانه هستند.

2600 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی شد/  تنش آبی در استان نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، عزت‌الله آمره‌ای صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارندگی‌های دو سال اخیر درحد مطلوبی بوده و موجب سرریز شدن سدهای استان و همچنین بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی شده است.

وی تصریح کرد: سال 97-98 میزان بارندگی استان 477 میلی‌متر و در سال 98-99 بالغ بر356 میلی‌متر ثبت شده است، که بارندگی امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش و نسبت به بلند مدت 31 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: در سال گذشته متوسط کسری آب 250 میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر به 190 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

آمره‌ای با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر تنش آبی در استان نداریم، ادامه داد: در سطح استان 3 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر، 700 میلیون آب سطحی، 2 هزار و 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی داریم، 92 درصد آب در بخش کشاورزی و مابقی در بخش شرب و صنعت و خدمات به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: 29 هزار کیلومتر مربع طول کل رودخانه‌های استان است که 9 هزار متر رودخانه اصلی و حدود 1400کیلومتر مطالعات تعیین حریم بستر شده است.

29 هزار کیلومتر مربع طول کل رودخانه‌های استان است که 9 هزار متر رودخانه اصلی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تعداد سدهای بزرگ استان را 2 بزرگ برشمرد و گفت: سد کمال صالح با ظرفیت 97 میلیون مترمکعب و سد ساوه با ظرفیت 280 میلیون مترمکعب  دو سد بزرگ استان هستند که طی دو سال اخیر هر دو سد سرریز داشته‌اند، همچنین 45 سد کوچک داریم که همه آنها نیز سرریز شدند.

آمره‌ای تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان را 13 هزار حلقه برشمرد و افزود: از این تعداد 7 هزار حلقه مجاز برای کشاورزی و 2 هزار و 600 حلقه فاقد پروانه هستند و بیشترین چاه‌های غیرمجاز در شهرهای شازند، ساوه، خنداب و اراک وجود دارد.

عملیات اجرایی انتقال آب سد کمال صالح از رینگ جنوبی نیز همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود 

وی از بهره‌برداری پروژه رینگ شمالی از منطقه سردشت اراک همزمان با هفته دولت خبر داد و افزود: عملیات اجرایی انتقال آب سد کمال صالح از رینگ جنوبی نیز همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود.

به گفته وی با اجرای طرح تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی در استان در برداشت 163 میلیون مترمکعب آب از منابع آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی می‌شود.

انتهای پیام/ح 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول