اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تلفیق فرش و گلیم با ابتکار بانوی کرمانشاهی/ برای اولین بار در جهان، شیوه «بافت دو رو» ثبت شد

تار و پود قالی را بیش‌تر از حساب و کتاب دوست داشت؛ به همین خاطر تحصیل در رشته حسابداری را رها کرد و سراغ دار قالی رفت؛ «پری اسکندری» فرشباف کرمانشاهی اما حالا توانسته شیوه جدید تلفیق فرش و گلیم خود را ثبت اختراع کند.

تلفیق فرش و گلیم با ابتکار بانوی کرمانشاهی/ برای اولین بار در جهان، شیوه «بافت دو رو» ثبت شد

پری اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: از نوجوانی به بافت فرش و گلیم علاقه داشتم و در منزل به بافت مشغول بودم تا با درخواست دوستان تصمیم گرفتم به بحث آموزش و تأسیس کارگاه روی بیاورم.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۱ سال سن دارد و حدود ۱۳ سال بصورت حرفه‌ای به بافت فرش مشغول است، افزود: نوع بافت فرش ابریشمی حالت لختی دارد و مدت ها بود که دنبال راهکاری جهت رفع این لختی بودم که در نهایت به این نتیجه رسیدم که می‌توان در پشت فرش گلیم بافت.

این تولیدکننده فرش ادامه داد: پس از تلاش‌های فراوان توانستم گلیم را در پشت فرش ببافم و این کار اکنون برای اولین بار در جهان رخ داده است.

اسکندری در ادامه گفت: این نوع مدل بافت که تلفیقی از فرش و گلیم است بصورت دو رو بوده، یعنی دو مدل متفاوت از طرح و رنگ و نقش، البته در گذشته فرش‌های دو رو بافته شده اما تلفیقی از فرش و گلیم برای اولین بار است.

وی تصریح کرد: اکنون این طرح ابتکاری به ثبت ملی رسیده اما متأسفانه بدلیل وجود تحریم‌ها فعلا امکان ثبت جهانی آن وجود ندارد.

این کارآفرین فرش درخصوص حمایت مسؤلین بیان داشت: متأسفانه حمایتی وجود ندارد، مدت هاست که دنبال اخذ وام هستم و رئیس اداره فرش سازمان صنعت نیز پیگیری می‌کنند اما درحال حاضر هیچ گونه حمایتی نه تنها از بنده بلکه از تمامی کارگاه‌های فرش بافی وجود ندارد و اکثریت کارگاه‌ها درحال تعطیلی هستند.

اسکندری با بیان اینکه اکنون حدود ۲۲ نفر در کارگاه وی مشغول بکار هستند، افزود: فعلا با فنی‌و‌حرفه ای همکاری دارم، اما نیاز است که میراث فرهنگی و سازمان صنعت نیز همکاری داشته باشند.

وی از مسؤلین درخواست دارد که از این طرح جدید حمایت کرده و نسبت به معرفی آن اقدام کنند.

این هنرمند کرمانشاهی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی وضعیت بدی رو برای تمامی افرادی که مشغول به فعالیت در این شغل هستند ایجاد کرده، قبلا در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کردیم و مشغول به تهیه سفارش بودیم اما اکنون تمامی همکاران خانه نشین شده‌اند، وضعیت کرونا نیز باعث بیشتر شدن مشکلات شده و اگر حمایت مسؤلین نباشد، صدرصد مشکلات بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/ح/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول