اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

دهلی نو: تلاش پاکستان برای بین‌المللی کردن موضوع کشمیر شکست خورد

نماینده دائم هند در سازمان ملل در اولین سالگرد لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر ضمن دفاع از مواضع جنجالی دهلی نو ادعا کرد، تلاش پاکستان برای تبدیل موضوع کشمیر به یک مساله بین‌المللی شکست خورده است.

دهلی نو: تلاش پاکستان برای بین‌المللی کردن موضوع کشمیر شکست خورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تی.اس. تیرومورتی» نماینده دائم هند در سازمان ملل ادعا کرد که تلاش پاکستان در سازمان ملل برای مطرح کردن موضوع کشمیر راه به جایی نبرده و دهلی نو هر بار این تلاش را قویا ناکام گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این دیپلمات هندی گفت: «تلاش پاکستان شکست خورد حتی دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه آگوست خود صراحتا به توافق دوجانبه سال ۱۹۷۲ شیملا اشاره کرد. در نتیجه تلاش‌های پاکستان هیچ راهی به سمت شورای امنیت سازمان ملل نیافته است».

او با رد اظهارات روز گذشته وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد، از سال 1965 تاکنون هیچ نشست رسمی شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل مرتبط به هند و پاکستان برگزار نشده است.

شام محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به همراه وزیر دفاع این کشور روز گذشته در آستانه اولین سالگرد لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر به منظور نشان دادن همدردی و حمایت اسلام آباد از ساکنان کشمیر، از خط مرزی با هند بازدید کردند.

وزیر خارجه پاکستان در جریان این بازدید اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل جلساتی درباره موضوع کشمیر برگزار کرده و این جلسات ادامه دارد.

قریشی افزود: «هند اکنون منزوی است، ایران هند را از (بندر) چابهار بیرون کرده، نپال خواستار بازپس گیری سرزمینش (از هند) است و ببینید در منطقه لداخ چه بر سر هند (درگیری‌های مرزی بین هند و چین) آمده است و جهان هم این تحولات را مشاهده کرده است».

نماینده دائم هند در سازمان ملل در صحبت‌های روز سه شنبه (امروز) خود بار دیگر به پاکستان درباره حمایت از تروریسم اتهام زد و ادعا کرد: «پاکستان زادگاه بیشترین تعداد نهادها و تروریست‌های بین‌المللی است».

مقام‌های پاکستان ضمن رد اتهام‌زنی‌های هند، بارها درباره عواقب اقدامات دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور علیه کشمیر و مسلمانان هندی هشدار داده است.

اظهارنظر نماینده هند در سازمان ملل در شرایطی مطرح شده که این کشور از بیم اعتراضات در کشمیر به مناسبت اولین سالگرد لغو خودمختاری تقریبا 7 دهه‌ای این منطقه، در کشمیر حکومت نظامی 48 ساعته اعمال کرد.

چهاردهم مرداد ماه 1398 بود که وزیر کشور هند در پارلمان این کشور از لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند خبر داد و نخست وزیر هند هم با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از «تروریسم و جدایی‌طلبی» آزاد می‌کند، دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد.

دولت هند سال گذشته علاوه بر لغو خودمختاری کشمیر، قانون موسوم به «قانون شهروندی» را تصویب کرد که به موجب آن، مهاجران مسلمان را از کسب تابعیت این کشور محروم می‌کند.

طبق این قانون، هندوها، بودایی ها، سیک‌ها، مسیحیان و اقلیت‌های مذهبی دیگر که پیش از ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۴ از افغانستان، پاکستان و و سایر کشورها به هند فرار کردند، می‌توانند تابعیت این کشور را بگیرند ولی مسلمان‌ها این حق را ندارند و غیر هندی به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول