اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

15 هزار داوطلب حاضرند برای سلامتی خود و خانواده شان از کنکور انصراف دهند/ کمپین تعویق کنکور تا رسیدن به 50 هزار امضا ادامه دارد

سردبیر سوژه تعویق کنکور درباره سرانجام مطالبه تعویق کنکور پس از اعلام نظر مشترک وزارت بهداشت، علوم و مجلس گفت: پیگیری افزایش تعداد امضاهای سوژه تا رسیدن به ۵۰ هزار امضا و طرح موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ادامه می دهیم.

15 هزار داوطلب حاضرند برای سلامتی خود و خانواده شان از کنکور انصراف دهند/ کمپین تعویق کنکور تا رسیدن به 50 هزار امضا ادامه دارد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کنکور برگزار می شود؛ این خبر قاطع نتیجه جلسه اخیر وزرای بهداشت و علوم و روسای کمیسیون‌‌های بهداشت و آموزش مجلس و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس درباره نحوه برگزاری کنکورهای امسال بود.

باوجود هزاران امضا و کمپین برای تعویق کنکورهای امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، اما تصمیم مسوولان بر برگزاری کنکور و پایان یک سال سخت پر اضطراب برای کنکوری های 99 بود.

در این باره این ویدئو را ببینید: 

اما با این حال تعداد امضاهای جدی ترین کمپین کنکوری ها برای تعویق کنکور 99 در سامانه فارس من در حال افزایش است. با افزایش تعداد امضای مخاطبان در این سوژه، بنابه عهد خبرنگاران فارس با مردم، بررسی موضوع باز هم در دستور کار قرار گرفت.

خبرنگار فارس با سردبیر این سوژه تماس گرفت و تصمیم وی درباره سرانجام این مطالبه را جویا شد. سردبیر سوژه در گفت وگو با خبرنگار فارس از پیگیری افزایش تعداد امضاهای سوژه تا رسیدن به ۵۰ هزار امضا و طرح آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد. 

سردبیر سوژه تعویق کنکور خود را نماینده جمع کثیری از داوطلبان کنکورهای مقاطع مختلف تحصیلی سال 1399 معرفی کرد و گفت که گلایه های خود از وزیران علوم و بهداشت به ویژه وزیر علوم را نزد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می برد تا آنان این موضوع را در صحن علنی مجلس بررسی کنند.

*گلایه سردبیر سوژه تعویق کنکور از وزیران علوم و بهداشت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی

وی درباره دلایل خود برای این درخواست به خبرنگار فارس، گفت: این روزها با شیوع مجدد کرونا، عده‌ای چشمان خود را بر حقایق آماری بسته و اصرار دارند با تصمیم‌های نسنجیده و غیرکارشناسی خود جان جوانان این مملکت را خواسته یا ناخواسته به خطر اندازند.

روی سخن‌مان با وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش است که با نظرات و دلایل ناموجه اصرار به برگزاری کنکور در شرایط ناایمن کنونی دارند؛ که در ادامه به تک‌تک این دلایل و نادرستی آن‌ها می‌پردازیم، هدف ما صرفاً بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌ها و مطالبات بحق‌مان، خدمت شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

*حق سلامتی کل داوطلبان و خانواده‌ها در مقابل عده‌ای که سخت درس‌خوانده‌اند ضایع نمی‌شود؟
وی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که این بزرگواران مکرراً بیان می کنند این است که حق عده‌ای که سخت زحمت‌ کشیده‌ و درس‌خوانده‌اند ضایع می‌شود. حال سؤال این است که آیا با برگزاری کنکور در این شرایط خطرناک، حق سلامتی کل داوطلبان و خانواده‌هایشان ضایع نمی‌شود؟

* یک فرد مبتلا به کرونا در کنکور می تواند کل جمعیت 83 میلیونی کشور را چند روز پس از کنکور به کرونا مبتلا کند
وی ادامه داد: همان‌طور که مطلع هستید نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که هر فرد مبتلا به کرونا می‌تواند ۴۰۰ نفر را آلوده کند. حال فقط کافی است تعداد ۵۲۳ داوطلب مبتلا به کرونا در حوزه‌های مختلف امتحانی وجود داشته باشند تا ۲۰۹۲۶۳ داوطلب دیگر را آلوده کنند و این ۲۰۹۲۶۳ نفر این پتانسیل را دارند تا کل جمعیت ۸۳ میلیونی کشور را در عرض چند روز پس از کنکور به کرونا مبتلا کنند.
تعداد حوزه‌های آزمون دکتری ۱۴۳ عدد در نظر گرفته‌ شده است حال فقط کافی است در هر حوزه امتحانی ۳.۶۶ نفر از داوطلبان دکتری به کرونا مبتلا باشند تا کل جمعیت ۸۳ میلیونی کشور به کرونا مبتلا شوند.

*ابتلای کل جمعیت کشور به کرونا پس از کنکور با حضور یک کنکوری در هر خانواده‌ دور از انتظار نیست

سردبیر سوژه تعویق کنکور، گفت: برای آزمون کارشناسی ارشد و سراسری، حتی این عدد کمتر و به شرح زیر است: فقط کافی است در هر حوزه امتحانی آزمون سراسری 0.69 نفر به کرونا مبتلا باشند تا کل جمعیت 83 میلیونی کشور در عرض چند روز پس از برگزاری کنکور به کرونا مبتلا شوند و این موضوع با توجه به اینکه تقریباً در هر خانواده‌ای یک داوطلب کنکوری وجود دارد امری غیرممکن و دور از انتظار نیست.

به گفته سردبیر سوژه تعویق کنکور، ۴۰۰ نفر حداکثر تعدادی است که یک فرد آلوده می‌تواند دیگران را آلوده و ۲.۵ نفر حداقل آن است (این آماری است که خود وزارت بهداشت اعلام کرده است). حال اگر فقط ۹۰ داوطلب آلوده باشند و هر فرد آلوده ۲.۵ نفر را آلوده کند فقط ۱۴ روز طول می‌کشد که ۸۳۸۱۹۰۳۱ ایرانی به کرونا مبتلا شوند.

*وزارت بهداشت برگزاری هر اجتماعی را ممنوع کرده است
وی گفت: بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت بارها و بارها اذعان کرده‌اند که برگزاری هر اجتماعی ممنوع است. حتی در گزارش‌های خبری می‌بینیم و می‌خوانیم که ویروس کرونا جهش‌یافته و سرعت انتشار بیشتری پیدا کرده است و اخیراً سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز اعلام کرد که از یک جمع میهمانی 12 نفره 11 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند یا در یک عروسی 500 نفره اکثر آن‌ها به کرونا مبتلا شدند؛ بنابراین سرعت انتشار از آن چیزی که در بالا ذکرشده است می‌تواند وحشتناک‌تر باشد؛ لذا طبق بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، در شرایط حساس کنونی تأمین سلامت افراد باید در اولویت باشد.

*نظر سنجی نکرده از کجا می گویید فقط 10 درصد داوطلبان موافق تعویق کنکور هستند؟
به گفته سردبیر سوژه تعویق کنکور، دلیل بعدی که این عزیزان مطرح می‌کنند این است که فقط 10 درصد از داوطلبان موافق تعویق کنکور هستند. ارائه چنین آمارهایی در حالی است‌ که وزارت علوم و سازمان سنجش تاکنون هیچ‌گونه نظرسنجی رسمی و عادلانه‌ای را از داوطلبان در این‌ باره به عمل نیاورده است. ما از شما نمایندگان مجلس تقاضا داریم از وزیر علوم این سؤال را مطرح کنید که چرا با وجود اینکه سازمان سنجش از 2.2 میلیون داوطلب مبلغ 600 تومان هزینه پیامک اطلاع‌رسانی دریافت کرده است (مجموعاً 1.32 میلیارد تومان) ولی حاضر نیست تحت نظارت یک سازمان مورد اعتماد (مثل مجلس یا وزارت ارتباطات و ...) حداقل چند نظرسنجی پیامکی برگزار کند تا از نظر اکثریت مطلع شود و آمار دقیقی را ارائه کند.

*موج دوم کرونا بعد از امتحانات نهایی دانش‌آموزان آغاز شد
دلیل بعدی که مطرح می‌کنند این است که ما پروتکل‌های بهداشتی را با نهایت دقت اعمال می‌کنیم. اما سؤال این است چرا بعد از امتحانات نهایی دانش‌آموزان پیک کرونا و موج دوم کرونا در کشور شروع شد؟ چرا آزمون نهضت سوادآموزی که اخیراً برگزار شد، تعدادی بیمار مبتلا به کرونا روی دست کشور گذاشته است؟ اگر پروتکل‌های سخت‌گیرانه در این مدت جوابگو بود، بیش از 2000 هزار نفر از کادر درمان با آن‌همه پروتکل‌های سخت‌گیرانه فوت نمی‌کردند.

* 15 هزار داوطلب حاضرند برای سلامتی خود و خانواده‌هایشان از کنکور انصراف دهند و یک سال از جوانی خود را پرپر کنند
سردبیر سوژه تعویق کنکور ادامه داد: همچنین اگر به پروتکل‌های خود اطمینان دارند چرا حاضر به تعهد مکتوب تضمین سلامتی داوطلبان و خانواده‌هایشان و حتی پرداخت غرامت در صورت ابتلای آن‌ها به کرونا نیستند؟ و در جواب این درخواست داوطلبان این پاسخ را ارائه می‌دهند که شرکت در آزمون اختیاری است. چرا با درخواست بیش از 15 هزار داوطلب که حاضر شده‌اند در این شرایط ناایمن از آزمون انصراف دهند و درخواست بازگشت وجه ثبت‌نام را دارند موافقت نمی‌کنند و اعلام می‌کنند که هزینه ثبت‌نام به‌حساب خزانه واریز شده است؟ داوطلبان انصرافی که روزبه‌روز تعدادشان هم زیادتر می‌شود و حاضرند به خاطر حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان یک سال از جوانی خود را پرپر کنند. این آمار از یک نظرسنجی در کانال تلگرامی به دست آمده است.

*هزینه تامین امکانات و رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکورها زیاد می شود
سردبیر سوژه تعویق کنکور گفت: همچنین در مورد فاصله 160 سانتی داوطلبان از هم که سازمان سنجش در نظر گرفته است باید بررسی شود آیا در هر حوزه امتحانی امکان تأمین چنین فضایی وجود دارد؟ تعداد داوطلبین دکتری 179704 نفر است که تعداد 143 حوزه‌ی امتحانی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. حال اگر قرار باشد فاصله 160 سانتی‌متری رعایت شود نیاز است که در هر حوزه امتحانی 352 اتاق 3 در 4 وجود داشته باشد که امکان تأمین چنین فضایی در اکثر حوزه‌ها وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بحث تأمین نیروی انسانی به ‌عنوان مراقبان آزمون مطرح می‌شد که خود هزینه‌ زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد. برای داوطلبان کارشناسی ارشد و سراسری نیز به ترتیب، 824 و 513 اتاق 3 در 4 برای هر حوزه نیاز است حتی با افزایش تعداد روزهای آزمون نیز تردد بیشتری در جامعه صورت می‌گیرد و از خطرات آن کاسته نمی‌شود. باز کردن پنجره‌های سالن آزمون و استفاده از سطل زباله پدالی هم از پروتکل‌های سازمان سنجش است که نیاز به توضیح بیشتری ندارد.

*چرا در کنکور خود را با چین، ترکیه و افغانستان مقایسه می کنیم اما در تعداد فوتی نه؟
وی گفت: دلیل بعدی که مطرح می‌کنند این است که کشور چین و ترکیه و افغانستان کنکور را برگزار کرده‌اند ما هم می‌خواهیم کنکور را برگزار کنیم. حال ما از شما نمایندگان تقاضا داریم از وزیر علوم این پرسش را مطرح نمایید که آیا آمار تعداد مبتلایان و فوتی‌های کشور ما را با کشورهای مذکور قابل‌مقایسه است؟ آیا آمار فوتی‌های چین با آمار فوتی‌های ما یکسان است؟ آیا آمار تعداد داوطلبان افغانستان با ایران قابل ‌مقایسه است؟ آیا مقایسه کشوری که تحت تحریم‌های ظالمانه است با سایر کشورها کار عادلانه‌ای است؟

*اگر سوالات چاپ شده و تعویق کنکور هزینه دارد، چه طور می خواهند تعداد سوالات را کم کنند؟
سردبیر سوژه تعویق کنکور گفت: دلیل دیگر آن‌ها این است که ما طراحان سؤالات کنکور (چاپ کننده های سوالات) را به مدت 6 ماه قرنطینه کرده ایم و طراحی مجدد سؤالات خسارت زیادی به منابع مالی وزارت علوم وارد می‌کند. سازمان سنجش ادعا می‌کند که سؤالات طرح ‌شده است و طراحان قرنطینه‌اند، اما چطور پیشنهاد می‌دهند که تعداد سؤالات آزمون را کاهش می‌دهیم تا زمان آزمون و ریسک بیماری کاهش یابد. این خود بیانگر این است که سؤالات هنوز طرح نشده و به مرحله پرینت نرسیده است و تاکنون قرنطینه‌ای هم در کار نبوده، بنابراین خسارتی هم در کار نیست.بسیاری از اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌های مختلف که خود زمانی طراح سؤال بوده‌اند چنین ادعایی را نادرست می‌دانند.

* پیش‌بینی 5 میلیون فوتی بعد از کنکور

سردبیر سوژه تعویق کنکور نتیجه گیری کرد: همان‌طور که قبلا توضیح داده ‌شده با توجه به اینکه تقریباً از هر خانواده ایرانی یک کنکوری وجود دارد کل جمعیت 83 میلیونی کشور در عرض چند روز به کرونا مبتلا می‌شوند و با مقایسه‌ آمارهای کنونی می‌توان پیش‌بینی کرد حدود 5 میلیون فوتی خواهیم داشت. حال از شما نمایندگان تقاضا داریم این سؤال را از وزیر علوم مطرح کنید که آیا خسارت طراحی مجدد سؤالات کنکور بیشتر است یا خسارت جان 5 میلیون انسان؟

وی گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید کسی که جان یک نفر را نجات دهد انگار جان همه‌ انسان‌ها را نجات داده است؛ بنابراین حتی خسارت جان یک انسان بالاتر از تمام خسارتی است که از آن بحث می‌کنند.

*یک سال عدم ورودی به دانشگاه‌ها، تعداد فارغ‌التحصیل بیکار را کمتر می کند
سردبیر سوژه تعویق کنکور ادامه داد: یکی از دلایلی که اخیراً رئیس سازمان سنجش برای عدم تعویق آزمون‌ها بیان کرده است این است که عدم برگزاری آزمون‌ها و عدم ورودی دانشگاه‌ها باعث برهم خوردن تعادل نیازهای کشور به نیروهای متخصص می‌شود و کشور در آینده دچار مشکل می‌شود. حال این سؤال مطرح است که آیا با این ‌همه فارغ‌التحصیل بیکار آیا بیشتر از نیازمان نیروی متخصص نداریم.

*اگر پاییز به دلیل هم‌پوشانی کرونا و آنفلوانزا برای برگزاری کنکور بد است، چرا سال تحصیلی از مهر آغاز می شود؟
سردبیر سوژه تعویق کنکور گفت: اما یکی از دلایلی که بین وزارت علوم و وزارت بهداشت مشترک است این است که با فرا رسیدن فصل پاییز کرونا و آنفلوانزا هم‌پوشانی خواهند داشت و تلفات بیشتری خواهیم داشت! جای سؤال است که چرا در کشورهایی که در عرض‌های جغرافیای بالاتر واقع‌شده‌اند و اکثر سال فقط 2 فصل پاییز و زمستان را تجربه می‌کنند بحث همپوشانی آنفلوانزا و کرونا مطرح نیست و تعداد مبتلایان و فوتی کمتری نسبت به کشور ما دارند؟ همچنین با وجود ادعای همپوشانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز، از طرفی نیز اصرار به شروع سال تحصیلی در مهرماه دارند که خود تناقض آشکاری است.

*مجلس با وضع مالیات برای مؤسسات کنکور مدافع برگزاری کنکور از منافع آنها بکاهد
وی گفت: از طرفی شنیده می‌شود که مدرسان برخی مؤسسات کنکور تلاش مضاعف برای رسیدن به مقاصد و منافع خود دارند لذا از نمایندگان شجاع مجلس خواستاریم به‌ شدت با مافیای کنکور برخورد کرده و مانع رسیدن به اهدافشان شوند و همچنین پیشنهاد می‌شود با وضع مالیات برای آن‌ها، بر این موضوع نظارت کنند.

*چرا اساتید موافق برگزاری کنکور هستند؟
سردبیر سوژه تعویق کنکور گفت: در مورد فشار هیأت‌های علمی برای برگزاری آزمون کنکور یکی از دلایل این است که کار برخی از اساتید پرمشغله در زمینه مقالات علمی، پژوهشی و کنفرانسی و ... با عقب افتادن ترم تحصیلی با تاخیر مواجه می شود. دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکتری برای برخی اعضای هیأت‌های علمی پرمشغله و پرنفوذ کار پژوهشی و مقاله انجام می دهند و با وقفه در کنکور، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های اساتید از جمله ارتقای رتبه علمی و افزایش حقوق و بسیاری از مزایای دیگر آنان با تأخیر مواجه می‌ شود. 

*وزیر علوم و بهداشت به این ابهامات پاسخ دهد
وی گفت: ما داوطلبان تمام کنکورهای سرسرای از شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ‌عنوان منتخبین و امین مردم تقاضا داریم دلایل و سؤالات ما را با وزارت علوم مطرح و خواسته‌های ما را مطالبه کنید و در صورت عدم تمکین وزارت علوم از خواسته‌های به‌حق ما و نظرات متخصصان حوزه سلامت، از ابزارهای قانونی خود همچون سؤال از وزیر و استیضاح وزیر استفاده کنید. زیرا به نظر می‌رسد در شایستگی ایشان در پست وزارت تردیدهای فراوانی وجود دارد که باید توسط نمایندگان محترم مجلس بررسی شود.

*فرد مبتلا با آسم چگونه 4 ساعت با ماسک کنکور بدهد؟

در ادامه سوالات، ابهام و درخواست های کنکوری ها، احمد پور، مادر یک داوطلب کنکور سراسری سال 99 در گفت وگو با خبرنگار فارس، این سوال را مطرح کرد که فرد مبتلا با آسم چگونه 4 ساعت با ماسک کنکور بدهد؟

وی گفت: دخترم مبتلا به آسم خفیف است که معمولا با استرس عودت می کند. وقتی قرار به برگزاری کنکور است چاره ای جز حضور ندارد اما از این بابت بسیار نگران هستم و حتی نمی توانم نگرانی خود را به پسرم ابراز کنم. حتی نگران هستم که شرایطی در جلسه حادث شود که نتیجه کنکور را خراب کند.

*نوجوانان بسیار کمتر از بزرگسالان به مسائل بهداشتی توجه می کنند

مادر یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری امسال در گفت وگو با خبرنگار فارس از رعایت نشدن مسائل بهداشتی توسط نوجوانان ابراز گلایه کرد و گفت: امتحانات نهایی هم حضوری برگزار شد و اصلا از این بابت رضایت نداشتیم. با ماشین شخصی پسرم را برای امتحان می رساندم و منتظر می ماندم تا امتحان تمام شود و با هم برگردیم؛ اما می دیدم که بسیاری از دانش آموزان با تاکسی یا تاکسی اینترنتی می آیند و ملاحظه ای در رعایت مسائل بهداشتی ندارند و شاید بتوان گفت که ماسکی که استفاده می کردند بیشتر جنبه نمایشی داشت و وسائل و دست های خود را به هر وسیله ای می زدند.

وی گفت: خودم پسر نوجوان دارم و کمترین فردی که در خانواده به مسائل بهداشتی توجه می کند همین پسرم است و به توصیه ها و گوشزدها هم چندان اهمیتی نمی دهد.

این مادر گفت: از بابت رعایت پروتکل های بهداشتی در محل آزمون خیالم راحت تر است تا دور هم جمع شدن دوستان نوجوان. از این رو بابت دور هم جمع شدن نوجوانان در مدت طولانی در جلسه کنکور نگران هستم.

*وضع سخت گیرانه و منطقه ای پروتکل های بهداشتی  

در این باره مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای اطمینان خاطر از شرایط برگزاری کنکور به خبرنگار فارس، گفت: مقرر شده کنکور با رعایت دقیق پروتکل ‌های بهداشتی و نظارت کمیته ‌ای از مجلس و دولت برگزار شود. 

وی اظهار داشت: پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری بهتر آزمون‌ها در چند مرحله اجرایی خواهد شد که از زمان مراجعه داوطلبان به محل آزمون تا پایان برگزاری آزمون این روش ادامه خواهد داشت و در مناطق مختلف پروتکل‌ها متفاوت خواهد بود. فضای اشغال سالن محل برگزاری آزمون حداکثر 20 درصد و با رعایت حداقل فاصله 2 متر از دیگر الزامات است.

*جمع آوری امضا برای تحقیق و تفحص از کنکور 

اما اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی که از منتقدان برگزاری کنکور امسال است به خبرنگار فارس، گفت: به دنبال جمع آوری امضا برای تحقیق و تفحص از کنکور هستم. 

وی با اشاره به تصمیم برگزاری کنکور سال 1399 اظهار داشت: آن وقتی که داد می زدیم، بی عدالتی و نداشتن گفتمان عدالتخواهی منجر به له شدن طبقات پایین جامعه زیر دست و پای سرمایه داری می شود، این روز را می دیدیم. وقتی 85 درصد دانشگاه های ما خصوصی  است و بسیاری از مدیران و تصمیم گیران ما خودشان دانشگاه خصوصی دارند، چطور با تعویق کنکور موافقت کنند؟

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول