اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

چراغ قرمز دولتی ها برای شهردار/ تجدید نظر دولتی ها بر ضرورت حضور حناچی در پاستور

با وجود اینکه حناچی تیر ماه خبر عدم حضورش در جلسات هیات دولت را رد کرد اما یک ماه بعد این خبر را تایید کرد.به اعتقادعضو شورای شهر به نظر می رسد رئیس‌جمهور در شرایط فعلی در خصوص ضرورت حضور شهردار در جلسات هیأت دولت تجدیدنظر کرده است.

چراغ قرمز دولتی ها برای شهردار/ تجدید نظر دولتی ها بر ضرورت حضور حناچی در پاستور

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مریم گلباز؛در ادوار گذشته شهردار تهران به جلسات هیأت دولت دعوت نمی‌شد، اما در دوره پنجم مدیریت شهری، حسن روحانی رئیس‌جمهور از محمدعلی نجفی شهردار تهران برای حضور در جلسات هیأت دولت دعوت کرد.

 حناچی ۱۵ تیر: به جلسات هیات دولت دعوت می شوم

در سه سال گذشته شهردار تهران به صورت مستمر در جلسات هیأت دولت حضور یافت تا اینکه در  تیرماه خبر رسید که از ورود شهردار تهران به جلسات هیأت دولت خودداری شده است. هر چند که پیروز حناچی شهردار تهران در 15 تیرماه 99 در حاشیه جلسه شورای شهر این موضوع را رد کرد و گفت: دعوتنامه‌های حضور در هیأت دولت را دریافت می‌کند. مدتی است در اجرا در بعضی مسائل نقطه‌نظرهایی وجود داشته است، اما هدف دولت و ما اجرای قانون است. 

از ملک جماران تا موانعی که مشخص نیست

برخی معتقد بودند که علت عدم حضور شهردار در جلسات هیأت دولت، تخریب تخلفات ملک جماران متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری بوده است، هر چند که برخی از اعضا معتقد بودند که علت فقط این نیست و موانع دیگری در عدم حضور شهردار در در جلسات هیأت دولت وجود دارد.

حناچی یک ماه بعد: به جلسات هیات دولت نمی روم

با وجود آنکه پیروز حناچی 15 تیرماه اعلام کرده بود که به جلسات هیأت دولت دعوت می‌شود، اما در برنامه تلویزیونی شبکه 3 در خصوص عدم حضور در جلسات هیأت دولت و اینکه این اتفاق به دلیل اختلاف در ملک جماران است یا خیر، گفته است: خیر، ما با بنیاد مستضعفان هم برای پلاسکو اختلاف داریم بعید می‌دانم که برای این ماجرا باشد.

نژادبهرام:اینکه حناچی را به جلسات دولت راه نمی‌دهند درست نیست

البته زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران تأکید می‌کند اینکه حناچی را به جلسات دولت راه نمی‌دهند درست نیست.آقای حناچی به جلسات  دعوت می‌شود، صحبت‌هایی هم ممکن است در مورد برخی اتفاقات بوده باشد، اما همچنان ایشان دعوت می‌شوند و به هیأت دولت می‌روند. شهردار تهران عضو ستاد ملی کرونا و همچنین عضو ستاد کرونای تهران است و مسائل مربوط به تهران را مطرح و در این ستاد حضور دارد. 

سالاری:شفاف سازی طرفین در خصوص عدم حضور شهردار در جلسات دولت

البته محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأکید دارد که همچنان شهردار در جلسات هیأت دولت حضور ندارد و ضرورت دارد تا طرفین نسبت به چرایی موضوع شفاف‌سازی کنند. 

مهندسی تصمیم گیری در خصوص جماران/ممانعت از حضور عضو شورا در جلسه شورای عالی شهرسازی

ماجرای ملک جماران حساس شده است و حتی قرار بود که روز گذشته جلسه‌ای در خصوص بحث ارتفاع در محله جماران برگزار شود و  محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در این جلسه حضور یابد، اما سالاری در توئیتی نوشت: طبق روال و بنا به ارجاع دعوتنامه شورای عالی شهرسازی توسط محسن هاشمی قرار بود جهت تصمیم‌گیری در خصوص محله جماران و اعلام مخالفت کمیسیون شهرسازی شورای شهر در این جلسه شرکت کنم. از دبیرخانه شورای عالی پیغام دادند که از بالا گفته‌اند فلانی در جلسه نباشد. هشتک مهندسی تصمیم‌گیری.

شهردار تهران در جلسات هیأت دولت به عنوان مدعو حضور دارد و عضو اصلی نیست. البته برخی از اعضا معتقدند که عدم حضور شهردار در جلسات به این معنا نیست که کارها در شهرداری دچار مشکل شود. 

سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: تاریخچه حضور شهردار در هیأت دولت فراز و فرودهایی داشته است. اولاً مطلع هستید که ترکیب هیأت دولت با ترکیب هیأت وزیران کاملاً متفاوت است. 

وی ادامه داد: اعضای هیأت وزیران، وزرا به اضافه رئیس‌جمهور هستند و هیات وزیران می‌تواند تصویب‌نامه و یا مقرری‌نامه و یا آئین‌نامه‌های مربوط به نحوه اجرای قوانین مصوب مجلس و سایر اختیارات وظایف هیأت وزیران را تصویب کنند، به عبارتی اعضای هیأت وزیران که شامل رئیس‌جمهور و وزرا هستند به جز رئیس‌جمهور هرکدام وظیفه بخشی از قوه مجریه اعم از آموزش، انرژی، فرهنگ و... را دارند اما به صفت عضویت در هیأت وزیران، مسئولیت جمعی و مشترک به صورت انفرادی و تجمعی در مقابل اختیارات محوله در هیأت وزیران را دارا هستند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر در جلسه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور حضور داشته باشد و خود رئیس‌جمهور هم باشد معاون اول حق رأی ندارد و مانند سایر معاونین رئیس‌جمهور  که حق رای ندارند و اگر رئیس‌جمهور نباشد و معاون اول در مقام جانشین رئیس‌جمهور ریاست را برعهده داشت، همان اختیارات رییس جمهور را داراست. 

رسولی اضافه کرد: ‌اما هیأت دولت عبارت است از اعضای هیأت وزیران به اضافه معاونین رئیس‌جمهور و سایر مدعونی که هرکدام بنا به اقتضائات به جلسات دعوت می‌شوند. بنابراین آقای شهردار عضو هیأت وزیران نبوده و نیست و به عنوان یک مدعو به جلسات دعوت می‌شود. در زمان شهرداری آقای کرباسچی، رئیس‌جمهور از وی برای حضور  در جلسات دعوت می‌کرد و با توجه به تأثیر اداره پایتخت در اداره کشور از یکسو و مطلع بودن شهردار به لحاظ رتبه‌بندی و همترازی با وزرا، شهردار در جلسات حضور می‌یافت و از تصمیمات مطلع می‌شد و این اقدام نفع دوجانبه برای طرفین داشت.

عضو شورای شهر تهران گفت: این فرایند در مقاطعی دچار تغییرات شد و در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد شهردار به جلسات دعوت نشد و در دولت خاتمی هم در یک مقطعی شهردار را به جلسات دعوت نکردند. اما روحانی در دوره پنجم مدیریت شهری از شهردار برای حضور در جلسات دعوت کرد.

وی اضافه کرد: اینکه چرا شهردار به جلسات هیات دولت دعوت نمی شود  را باید طرفیت توضیح دهند. تا جایی که می‌دانم همچنان دعوتنامه دبیرخانه هیأت دولت برای شهردار تهران ارسال می‌شود، ولی مدتی است که شهردار در جلسات حضور ندارد. 

تجدید نظر رئیس جمهور در خصوص ضرورت حضور شهردار در جلسات دولت

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برای شهردار تهران دعوتنامه ارسال می‌شود، ولی وی در جلسات حضور نمی‌یابد گفت: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در شرایط فعلی در خصوص ضرورت حضور  شهردار در جلسات هیأت دولت تجدیدنظر کرده است، البته ما به عنوان شورا خواهان تقویت روابط و مناسبات بین دولت و شهرداری هستیم و ریس جمهور در هر ۲ دوره مورد حمایت ما بود اما تأکید می‌کنم عدم حضور شهردار در جلسات دولت به این معنا نیست که اداره پایتخت دچار مشکل شود. 

براساس این گزارش، بیش از یک ماه است که شهردار در جلسات هیأت دولت حضور ندارد. برخی ملک جماران را علت این امر می‌داند و عده‌ای می‌گویند موانع دیگری وجود دارد. ابتدا شهردار تهران در تیر منکر عدم حضور در جلسات هیأت دولت شد اما در مردادماه  بر این امر صحه گذاشت. البته برخی اعضا هم معتقدند که شاید رئیس‌جمهور در خصوص ضرورت حضور شهردار در جلسات هیأت دولت تجدیدنظر کرده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول