اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

نخستین حمام خصوصی ایران در کیش

در گذشته، مانند الان، هر خانه ای دارای یک حمام اختصاصی نبوده است و مردم برای تطهیر و شستشو به حمام عمومی یا گرمابه محل زندگیشان می رفتند. تعداد این حمام های عمومی در سراسر ایران کم نیست، اما قدیمی ترین این حمام ها اخیرا در کیش و در شهر باستانی حریره کشف شده است.

نخستین حمام خصوصی ایران در کیش

شهر باستانی حریره یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی گردشگری جزیره کیش است که هر ساله چند صد هزار نفر برای بازدید از آن به جزیره کیش سفر می کنند. اگر با تور کیشLahzeakhar  به این جزیره سفر کردید، تورلیدر تور گردشگری که آن را برای سفر به کیش انتخاب کرده اید حتما شما را به این شهر باستانی خواهد برد. در ادامه مطلب قصد داریم تا شما را با قدیمی ترین حمام ایران آشنا کنیم، از این رو پیشنهاد می کنیم تا در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این جاذبه تاریخی کیش هستید تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی اولین حمام خصوصی ایران

شهر حریره 800 سال قدمت دارد و از شهر های قدیمی ایرانی به حساب می آید. بخش هایی از شهر حریره در طول زمان تخریب شده است و بخش هایی از آن نیز سالم مانده که بیانگر وسعت، امکانات و معماری بی نظیر این شهر است.

نخستین حمام ایران، یکی از بخش هایی است که در شهر باستانی حریره هنوز سالم مانده و بازدید کنندگان می توانند از آن بازدید کنند. حمام باستانی حریره در دوره های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است.

وجود حمام های قدیمی ایرانی نشان از اهمیت آراستگی و نظافت در میان اقوام این مرز و بوم دارد. معماری حمام های ایرانی یکی از جذاب ترین بخش های معماری ایرانی است و حمام شهر حریره که کارشناسان معتقدند قدیمی ترین حمام ایران است نیز از این قائده مستثنی نیست. 

معماری اولین حمام خصوصی ایران

حمام باستانی حریره از بخش های مختلفی تشکیل شده است و این بیشتر به آن جهت است که در گذشته حمام ها تنها برای شستشو و نظافت نبودند و محل برگزاری برخی مراسمات نیز بوده اند. حمام حریره مساحتی در حدود 500 متر دارد که بخش های مختلفی را شامل می شود.

بخش شمالی حمام: بخش شمالی که 5 متر وسعت دارد، به انبار اختصاص داده شده است. همچنین در این قسمت برای کارگران اتاقک هایی نیز در نظر گرفته شده است.

بخش جنوبی حمام: بخش جنوبی با یک راهرو از بخش اصلی جدا شده و از سر بینه، گرم خانه و کوره حمام تشکیل شده است.

خزینه: در ناحیه جنوبی گرم خانه دو خزینه وجود دارد که یکی کوچک و دیگری بزرگ است. خزینه، بخشی است حوض مانند که بالای آتش خانه حمام وجود دارد و آبش همیشه گرم است و برای شستشوی نهایی بدن استفاده می شود.

بازدید از اولین حمام خصوصی ایران

همانطور که پیشتر گفتیم شهر حریره دارای شهرت جهانی است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آن به کیش می روند. این شهر قدیمی به جز نخستین حمام ایرانی، دارای مکان های دیدنی دیگری نیز هست که مسجد حریره یکی از آن ها است. برای بازدید از شهر حریره و نخستین حمام ایرانی بعد از سفر به جزیره کیش با تور کیش Lahzeakhar می توانید به جاده کرانه در نزدیکی های مجموعه المپیک بروید و از ساعت 10 الی 22 به صورت رایگان از  این محل بازدید کنید.

دیگر دیدنی های شهر باستانی حریره

دیدنی های شهر باستانی حریره محدود به حمام خصوصی آن نمی شود، این شهر دارای جاذبه های گردشگری تاریخی وی طبیعی بسیاری است که در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت تا بیش از پیش بتوانید با آن ها آشنا شوید.

خانه اعیانی

خانه اعیانی یکی از مشهور ترین بناهای شهر باستانی حریره است. دو خانه با اندازه های بزرگ و کوچک در این خانه قرار دارند که به دلیل همین وسعت، خانه اعیانی نامیده شده است. بار اول که این خانه را ببینید سبک معماری آن شما را یاد شهر های کویری مثل یزد، کاشان و اصفهان می اندازد. این خانه قدیمی ترین خانه جنوب کشور در این سبک معماری به حساب می آید.

مسجد شهر حریره

مسجد حریره متعلق به دوران سلجوقی است. کارشناسان معتقدند که این بنا در دوره های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مسجد سقف نداشته و چهار محراب در آن ساخته شده بود. از این مسجد گاها به عنوان محل اسکان برای تجار نیز استفاده می شد. ستون های شکسته این مسجد هنوز هم باقی مانده است و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

کارگاه های صنعتی شهر

کارگاه های صنعتی شهر حریره یکی از دیدنی ترین بخش های آن است. در ساخت این کارگاه ها نبوغ زیادی به کار رفته است. اتاق های خاص با کف شیب دار که مشخص است محل استحصال شیره خرما بوده اند یکی از جمله اتاق هایی است که در این کارگاه ها توجه بازدید کنندگان را بیش از پیش به خود جلب می کند.

در بین این کارگاه ها، کارگاه تولید شیشه نیز وجود دارد که در آن ها چندین کوره شیشه گری کشف شده است. تعداد این کوره ها و کارگاه ها نشان می دهد که بازار خرید و فروش شیشه در شهر حریره داغ بوده و این صنعت رونق زیادی داشته است.

بندرگاه شهر حریره

یک ویرانه باستانی در فاصله کمی از شهر حریره و در کنار ساحل به جا مانده است که شامل چندین راهروی متصل به دریا است. این بنا، گویی در گذشته اسکله این جزیره و این شهر بوده و اکنون منظره ای دیدنی را در کنار ساحل جزیره به وجود آورده است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول