اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

«پدر خوشنویسی تبریز» را از دست دادیم / شیوه هنری و اخلاقی «استاد رسام» الگوساز است

رئیس انجمن خوشنویسان تبریز با بیان اینکه بسیاری از اساتید به‌نام خوشنویسی معاصر تبریز از شاگردان مرحوم «استاد حسین رسام» بوده‌اند، گفت: استاد رسام، موسس انجمن خوشنویسان تبریز بودند و «پدر خوشنویسی تبریز» به شمار می‌روند.

«پدر خوشنویسی تبریز» را از دست دادیم / شیوه هنری و اخلاقی «استاد رسام» الگوساز است

یونس نصیری در گفت‌وگو با  خبرنگار فارس در تبریز، به پیشینه هنری استاد رسام اشاره و اظهار کرد: استاد رسام، دی‌ماه 1318 در تهران چشم به جهان گشود. ایشان خوشنویسی را با استاد علی آقاحسینی در تهران آغاز کرد و بعدها به محضر استاد علی‌اکبر کاوه رسید. استاد رسام همچنین از یادگاران دو استاد بزرگ تاریخ خوشنویسی، یعنی سیدحسن و سیدحسین میرخانی بودند، می‌دانید که برادران میرخانی پایه‌گذار انجمن خوشنویسان ایران هستند.

وی اضافه کرد:  استاد رسام، سال 54 برای تاسیس انجمن خوشنویسان تبریز به این شهر آمدند و در طول سال‌ها حضور پرتلاش و مستمر در انجمن، چهره‌های مهمی را در خوشنویسی تبریز پرورش دادند که از آن جمله می‌توان به مرحوم استاد بخت‌شکوهی، استاد وجدنیا، استاد فرزبود و استاد جدید‌الاسلام اشاره کرد. هر یک از این اساتید، امروز از سرچشمه‌های خوشنویسی تبریز به شمار می‌روند.

رئیس انجمن خوشنویسان تبریز ادامه داد: تقریباً از اواخر دهه 80، استاد رسام به دلیل کهولت سن، دیگر کمتر تدریس می‌کردند و ارتباط‌شان با انجمن کم شده بود. 

نصیری، به ویژگی‌های هنری استاد رسام اشاره و یادآور شد: ایشان شاگرد برادران میرخانی و علی‌اکبر کاوه بودند و از این رو بیشتر پیرو خط قدما بودند اما در عین حال، شیوه و سبک خاص خودشان را در خط داشتند. امروز می‌بینیم که اغلب خط‌ها شبیه هم هستند اما نستعلیق استاد رسام، در عین حال که یادگار خط قدماست از حال ‌و هوای خاصی برخوردار بود. 

رئیس انجمن خوشنویسان تبریز همچنین به ویژگی‌های اخلاقی استاد اشاره کرد و افزود: ایشان شخصیتی بسیار فروتن، صبور، متین و مودب داشتند. همیشه در خلوت خودشان بودند. با همان متانت و مهربانی که با اساتید داشتند، هنرجوی نوجوان را هم تحویل می‌گرفتند. با وجود اینکه پیشکسوت و پایه‌گذار انجمن خوشنویسان بودند، هیچ‌گاه حق و سهم خاصی برای خودشان قائل نبودند و شاید همین باعث شد در مقطعی نیز در حق‌شان اجحاف شد.

این استاد خوشنویسی، در پایان اظهار کرد: متاسفانه ما امروز «پدر خوشنویسی تبریز» را از دست دادیم. استاد رسام در مظلومیت خاصی فوت کردند. درگذشت استاد را به خانواده، شاگردان و جامعه هنری تبریز، تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم نسل هنرجویان و هنرمندان امروز، رهروان خوبی برای ادامه مسیر هنری و اخلاقی استاد رسام باشند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول