اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ضرب‌الاجل مدیریت باغ‌های مازندران از گزند آفت مگس مدیترانه/ یک آفت با چندین میزبان

هشدارهای مسؤولان همچنان ادامه داشته و تاکید شده که پس از برداشت هلو شلیل محصولاتی مانند گلابی، انجیر، خرمالو و شاید هم نارنگی پیش رس به‌خوبی برداشت شود تا تمام نگرانی‌ها برای افزایش جمعیت این آفت برای محصولات مرکبات امسال مازندران نیز از بین رود.

ضرب‌الاجل مدیریت باغ‌های مازندران از گزند آفت مگس مدیترانه/ یک آفت با چندین میزبان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آفت مگس مدیترانه در سال‌های اخیر پایش به باغ‌های مازندران باز شد و طی این سال‌ها نگرانی‌هایی برای کشاورزان این استان ایجاد کرد.

قبل از برداشت مرکبات در سال گذشته هشدارهایی از سوی مسؤولان در ارتباط با حمله این آفت داده شد که باتوجه به اینکه این هشدار به موقع و در زمان مناسب داده شد و باغداران استان نیز همکاری لازم را در این زمینه داشتند توانستیم محصولات باغی به‌ویژه مرکبات را از گزند این آفت دور کنیم و مازندران توانست محصول مرکبات سالمی را به بازار عرضه کند.

 

اما از همان زمان که این هشدار داده شد نگرانی در ارتباط با فصل گرم سال بود که باتوجه به نام این آفت و سازگاری آن با هوای گرم نگرانی‌ها بیشتر و بیشتر شد.

در ادامه این نگرانی‌ها هشدارهای مسؤولان همچنان ادامه داشته و تاکید شده که پس از برداشت هلو شلیل محصولاتی مانند گلابی، انجیر، خرمالو و شاید هم نارنگی پیش رس به‌خوبی برداشت شود تا تمام نگرانی‌ها برای افزایش جمعیت این آفت برای محصولات مرکبات امسال مازندران نیز از بین رود.

 

عبدالرحمن زاعی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این روزها نگران برداشت محصولاتی از جمله سیب، گلابی، انجیر، خرمالو و نارنگی پیش‌رس از روی درختان هستیم که توصیه ما به باغداران این است که نسبت به برداشت کامل آنان از روی درخت اقدام کنند.

وی افزود: اگر این محصولات روی درخت بماند می‌تواند زمینه افزایش جمعیت آفت را فراهم کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: اگر این مهم به‌خوبی مدیریت شود از افزایش تعداد نسل آفت جلوگیری خواهد شد در غیر این صورت نسل این آفت افزایش خواهد یافت و نگرانی‌ها در ارتباط با این افت در باغات مرکبات بیشتر می‌شود.

زاغی با اعلام اینکه  این آفت مدیریت پذیر است، تصریح کرد: اگر باغداران غافل شوند دچار مشکل خواهیم شد پس باید به توصیه‌های کارشناسان مبنی بر طعمه‌پاشی توجه کنند.

وی در پایان گفت: بارندگی‌ها روی این آفت تاثیر منفی دارد و جمعیت آفت را محدود می‌کند.

انتهای پیام/86034/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول